רבים מאיתנו תופסים את היציבה כבעלת השפעה דרמטית על הבריאות שלנו. אנחנו מקשרים אותה ואת הצורה בה אנו מחזיקים ונושאים את גופנו לבעיות שונות, כמו כאבי שרירים, כאבים במפרקים, השפעה על מצב הרוח ועוד.
ואכן, היציבה האידיאלית היא יציבה זקופה, בה בית החזה פתוח, הבטן והסנטר אסופים ואנחנו גבוהים וישרים מבחינת החזקת השלד ועמוד השדרה שלנו במרחב. יחד עם זאת, הקשר בין יציבה כזו או אחרת לבין עלייה בסיכוי לכאבים, פציעות ומגבלות תנועה, מופרך בשנים האחרונות ואנו למדים מהמחקר שלא הכול "שחור ולבן" או נכון ולא נכון, כמו שהאמנו.
קראו עוד:
זה לא אומר שצריך לשאוף ליציבה שפופה עם גב עגול וראש שמוט לפנים, אלא שיש מנעד באופן שבו אנחנו מחזיקים את גופנו ושונות ביציבה של כל אחד ואחת מאיתנו.
2 צפייה בגלריה
נייד וכאבי צוואר
נייד וכאבי צוואר
ישנה נטייה במיוחד לקשר בין חריגה מהיציבה האופטימלית והזקופה באזור הצוואר לבין הופעה של כאבים ופציעות
(צילום: shutterstock)
ישנה נטייה במיוחד לקשר בין חריגה מהיציבה האופטימלית והזקופה באזור הצוואר לבין הופעה של כאבים ופציעות. המכשיר שמבליט יותר מכול את הקשר הזה בין אזור הצוואר, הראש וחגורת הכתפיים לבין פציעות וכאב בהקשר יציבתי, הוא כמובן הטלפון הנייד שלנו.

הטלפון הנייד שלנו וכאבי צוואר – האם יש קשר?

הדעה הרווחת היא, שבביצוע פעולות הדורשות התבוננות והפעלת הידיים באופן בו הצוואר יישאר אסוף והראש והסנטר לא "יזרקו" לפנים (מנח של הטיית ראש לפנים או Forward Head Posture), הסיכוי להתפתחות כאבי צוואר וראש ופציעות מקומיות ברקמות באזורים אלה יורד משמעותית. המחשבה הרווחת היא, שיציבה זקופה והימנעות מהפניית מבט מטה, תוף כיפוף מתמשך בחוליות הצוואר והטיית הראש מטה ולפנים – ימנעו בעיות צוואר שונות.
יחד עם זאת, אין כיום עדויות מחקריות התומכות בטיעון שהמנח הלא רצוי בו אנחנו אוחזים את המכשיר הנייד שלנו (עם מבט מטה וראש וסנטר שמוטים לפנים) יוביל לכאבים, פציעות ובעיות שונות באזור הצוואר. ובכלל, החשיבה הרווחת כי יש גורם בודד לכאבי הצוואר הקיימים שלנו (בהנחה שהכאב לא נוצר על רקע חבלתי, ספציפי וברור כמו תאונת דרכים) לרוב תתברר כשגויה.

אפשר להמשיך לסמס

האוכלוסייה שנחשבת כמשתמשת בצורה יותר רבה (ולעיתים קיצונית) בטלפון הנייד הוא אנשים צעירים, מה שמעלה אצלם טת החשש ששימוש מוגבר בנייד בגילים אלו יוביל בהמשך לכאבי צוואר ובעיות נוספות בהמשך.
למרות שמחצית מהסטודנטים במחקר דיווחו על כאבי צוואר – לא ניתן היה להצביע על קשר ישיר בין השימוש בטלפון הנייד לבין כאבי הצוואר המדווחים
מחקר משנת 2020 בדק את הקשר בין השימוש בטלפון הנייד לכאבי צוואר בקרב 238 סטודנטים לרפואה בגילאי 18-30. למרות שמחצית מהסטודנטים במחקר דיווחו על כאבי צוואר – לא ניתן היה להצביע על קשר ישיר בין השימוש בטלפון הנייד לבין כאבי הצוואר המדווחים, ולא נמצא קשר בין משך השימוש בנייד לבין עוצמת הכאב המדווח.
מסקנת המחקר הייתה שאין כל סיבה להמליץ על שינוי בהרגלי השימוש בטלפונים הניידים אצל אנשים צעירים.
במחקר אחר, שהתפרסם במגזין בנושא עמוד השדרה (European Spine Journal), נבדק הקשר בין שימוש בטלפון נייד לכאבי צוואר אצל סטודנטים בגילאי 21-18. גם כאן לא נמצא קשר בין מנח הצוואר בעת השימוש בנייד לבין הופעת כאבי צוואר.
מחקר נוסף, משנת 2020, בדק באופן פרטני את הזווית של הצוואר בעת השימוש בטלפון הנייד בקרב 582 אנשים בגילים 65-18. החוקרים בדקו את זוויות כפיפת הצוואר והקשר לכאב צווארי. הנבדקים נמדדו בעת תפעול הטלפון הנייד שלהם ולאחר מכן ענו על שאלון בנושא אופי השימוש שלהם בטלפון הנייד שלהם ורמות כאבי הצוואר שלהם.
גם במחקר זה לא נמצא כל קשר בין זווית החזקת הראש והצוואר בעת השימוש בטלפון הנייד, לבין הופעת כאבי צוואר ועוצמות כאבי צוואר קיימים.
2 צפייה בגלריה
נייד וכאבי צוואר
נייד וכאבי צוואר
לא נמצא כל קשר בין זווית החזקת הראש והצוואר בעת השימוש בטלפון הנייד, לבין הופעת כאבי צוואר ועוצמות כאבי צוואר קיימים
(צילום: shutterstock)
המסקנה שעולה ממחקרים רבים שבוצעו על אוכלוסיות מגוונות, לא מעל קשר בין הרגלי השימוש שלנו בטלפון הנייד, לבין הופעה של כאבים באזור הצוואר או החמרה שלהם.

סיבות לכאבים: מעט מדי פעילות, לחץ נפשי והרגלי שינה רעים

היווצרות כאבים באזור הצוואר, הראש וחגורת הכתפיים שלנו יכולים להיות קשורים למגוון רב של סיבות וגורמים. אחד הגורמים שכן נמצאו במחקרים רבים כתורמים לכאבי צוואר הוא מיעוט בביצוע של פעילות גופנית. ישנם גורמים תורמים נוספים, וביניהם ניתן לציין רמות מוגברות של לחץ נפשי והרגלי שינה רעים.
גופנו נועד לנוע ולזוז, ולכן הישארות סטטית, ממושכת וחריגה בזוויות שונות ומוזרות לגוף שלנו, בהחלט יכולה להוות גורם תורם להיווצרות כאבים במוקדים שונים בגוף, ובתוך כך – גם בצוואר. אך אין הדבר קושר אוטומטית בין שימוש בנייד להופעת הכאבים, כפי שראינו מהמחקרים השונים. חשוב לציין זאת במיוחד לאור ריבוי ההפחדות והמכשירים המתיימרים לשפר את היציבה הצווארית שלנו ולמנוע נזקים חריפים לצוואר – דבר שאיינו מגובה וברוב הגורף של המקרים – פשוט איננו נכון.
השורה התחתונה: המשיכו להשתמש בנייד שלכם, השתדלו לגוון מנחי שימוש, הקפידו על תנועה ופעילות גופנית ובכך תורידו את הסיכון להיווצרות כאבים גופניים בכלל וכאבי צוואר בפרט
עופר צחר הוא פיזיותרפיסט מוסמך בעל קליניקת "Physio Fitness +"