צפו בפודקאסט הצולם:
סוכרת היא מחלה לא נעימה אך כזו שניתן לשלוט בה על ידי אימוץ אורחות חיים בריאות ומעקב רפואי שיגרתי. רבים המאובחנים עם סוכרת הופכים את אורח חייהם כך, שיהיו בריאים יותר ויביאו את רמות הסוכר שלהם למצב מאוזן. עדיין, יש מי שפחות מקפיד על כל אלה ולסוכרת לא מנוהלת יש השלכות חמורות. בפרק הפעם התארח דוקטור רועי אלדור, מנהל היחידה לסוכרת בבית חולים איכילוב וביקשו להבין ממנו את השלכות אי הטיפול הנכון במחלת הסוכרת.
"היעד הוא 120 אבל 120 שנים"
"אני לא מוריד סוכר, זו לא המטרה", אומר ד"ר אלדור, "אני אומר למטופל, שהמטרה שלי היא להגיע ל-120. הוא חושב שאני מתכוון לסוכר ואני אומר לו לא, 120 שנים. היעד שלנו בסוכרת זה בעצם לשמור על המטופלים בריאים".
הסכנה היא כמובן שסוכרת לא מטופלת תביא למחלות שמתפתחות מהסוכרת ועלולות לסכן חיים כמו מחלות קרדיו וסקולריות, התקפי לב, אירועים מוחיים ואפילו דמנציה. "המטרה שלי היא למנוע את התהליכים האלה. אנחנו רוצים לדחות את המוות ואת תהליכי ההזדקנות שהסוכרת מאיצה, וזה היעד לטיפול. ואם אנחנו מגדירים את זה, אז פתאום הכל יותר ברור", אומר ד"ר אלדור. האזינו לפודקאסט המלא:
גם להוריד סוכר אבל גם לחיות יותר ולהיות יותר בריאים
"בעיקרון, סוכרת זו מחלה שמערבת גם את הלב, גם את הכבד, גם את הכליות, את העיניים וכד'", אומר גם פרופ' רז. "לכן, כשמגיע חולה אתה בכלל רוצה להוריד לו את הכולסטרול, להוריד לו את המשקל...משום שהורדת המשקל עצמה היא הרבה פעמים חלק מהריפוי של הסוכרת", הוא אומר ומספר שהגישה לסוכרת השתנתה מאד ב-3 השנים האחרונות.
"אם בעבר היינו אומרים שיעד המטרה הוא למשל להוריד את הסוכר ל-80 עד 180 או להוריד את ה- C1A לפחות מ-7, היום עם התרופות שיש לנו, הגישה השתנתה לחלוטין. יש הוכחות שאם אתה עם רמת סוכר אפילו של 80 עד 180, סיכוייך לפתח סיבוכים בעוד עשר שנים הם גבוהים יותר מאשר אם אתה פחות מזה", אומר פרופ' רז ומספר שוויכוח ניטש כרגע בקרב הרופאים האם לקרוא למטרת טיפולם ריפוי או עצירה של המחלה.
מה הטעויות השכיחות בניהול הסוכרת?
"אנחנו יודעים איפה נקודות התורפה ובהן אנחנו מנסים להתערב כדי שהטיפול יצליח", אומר ד"ר אלדור ונותן כדוגמה את התרופות ממשפחת ה-1GLP שמטפלות בכלל במחלת ההשמנה. התרופות ניתנות בהדרגה כדי להרגיל את המטופל וכדי לשלוט במינונים ועדיין, הוא מספר, מטופלים רוצים תוצאות מהירות וטיפול אינטנסיבי, למרות שלא תמיד הוא משפיע עליהם לטובה.
"אנחנו נותנים למטופלים תרופות, שלפעמים יכולות לסבך אותם, אבל אנחנו נותנים להם את ההמלצות מה לעשות כדי להימנע מזה, כדי לעקוב אחרי זה. אם הם לא עושים את זה, הם עלולים להסתבך", מסביר ד"ר אלדור.
טעויות בגלל עומס משימות ניהול של המחלה
מטופלי סוכרת נדרשים לפעולות מעקב רבות בשיגרה: ליטול תרופות, להקפיד על תזונה נכונה, לנהל שיגרת פעילות גופנית, להגיע למעקב אצל רופא, לתת בדיקות דם וגם למדוד דם.
"לא פעם קשה למטופלים להתמיד בעומס הזה, שאנחנו בעצם מעמיסים עליהם בשביל לנהל את המחלה", מודה ד"ר אלדר ומספר שהמטופלים מנסים כל מיני שיטות ולעיתים, מטפלים רק נקודתית בשינויי הסוכר הקיצוניים וזה כמובן לא מומלץ כדי לשמור על האיזון הבריאותי.
מה ההשלכות של טיפול לא נכון בסוכרת?
טיפול לא נכון עלול לסכן חיים. הרופאים מציינים חמצת מטבולית, שעלולה להיות מסכנת חיים וגם נפילות סוכר עלולות לסכן חיים.
לכן, באופן אידאלי על פי הרופאים, טיפול נכון במחלת הסוכרת יכלול תזונה מאוזנת, פעילות גופנית וטיפול תרופתי. "שלושתם חשובים. פעמים רבות, אם מוותרים על אחד מהם, השאר לא יצליחו לפצות על מה שוויתר המטופל", אומר ד"ר אלדר. בשיתוף נובו נורדיסק