דוח שהגישה בשבוע שעבר ועדת המומחים באו"ם עוקב אחר מצבם הקשה של אנשים עם מוגבלות במדינה הנמצאת במצב מלחמה מאז חודש פברואר השנה. את הדוח, שצפוי להיות מאומץ השבוע על ידי האו"ם, כתבה הישראלית אודלי-ה פיטוסי יחד עם יו"ר הוועדה, ג'ונאס רוסקוס מלטביה. פיטוסי, שחיה עם ניוון שרירים (מחלת SMA), נמצאת בז'נבה במסגרת תפקידה כחברת ועדת המומחים באו"ם להטמעת האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות (ה-CRPD).
3 צפייה בגלריה
אודלי-ה פיטוסי, חברת ועדת האו"ם
אודלי-ה פיטוסי, חברת ועדת האו"ם
אודלי-ה פיטוסי עם חבר בוועדת האו"ם. "לסייע לאנשים עם מוגבלות שכרגע חווים תופת"
קראו עוד:
לפי הדוח, שאוזכר בסוף השבוע בתום מושב הוועדה באו"ם, מצבם של אזרחי אוקראינה עם מוגבלויות בכי רע, ואם לא ייעשו צעדים משמעותיים - רבים מהם לא ישרדו את המלחמה, ודאי לאור החורף הקרוב. "הסיפורים הקשים שאנחנו מקבלים מאוקראינה הם אתגר גדול לוועדה ולאו"ם בכלל", אומרת פיטוסי, "אבל העובדה שרוסיה חתמה על האמנה מחייבת אותה לשמור על זכויות בעלי המוגבלות שנמצאים באזור לחימה. יש פה אחריות לגורלם של אלפי אנשים ואני גאה להיות חלק מהתהליך הזה, הן כישראלית והן כאישה עם מוגבלות".
פיטוסי: "להיות ישראלית באו"ם, בתוך ועדת זכויות אדם לאנשים עם מוגבלות, זה מאוד מעניין. מצד אחד לכולנו שפה משותפת, מצד שני אני אוהבת להביא את הראייה הפרקטית הישראלי"
הדוח של ועדת המומחים באו"ם גם מכיל שורת המלצות כיצד ניתן לשפר את מצבם.
בין ההמלצות:
  • השתתפות של אנשים עם מוגבלות וארגונים של אנשים עם מוגבלות באסטרטגיות תגובה לשעת חירום, תוך התחשבות בהמלצות שלהם, לרבות בקביעת סדרי עדיפויות לפינוי וחלוקת סיוע;
  • הנגשת כל המידע הקשור לשעת חירום בפורמטים הנגישים לאנשים עם ליקויים מסוגים שונים, לרבות לחירשים באמצעות שפת הסימנים ולאנשים עם מוגבלות נפשית או קוגניטיבית באמצעות שפה פשוטה;
  • תיעדוף בטיחותם של כל הילדים עם מוגבלויות באזורי הסכסוך, בפרט של אלו המתגוררים במוסדות וכן הנגשת אמצעי התחבורה למעבר למדינות קולטות.
פיטוסי סובלת מניוון שרירים מלידה, מתניידת בכיסא גלגלים ומקבלת עזרה 24 שעות ביממה. היא בעלת יכולות מוטוריקה עדינה אבל זקוקה לסיוע בתפקודי היומיום, כמו רחצה ואכילה. מאז 2020 מייצגת פיטוסי את ישראל באו"ם, והיא אחת מ-18 חברי ועדה מכל העולם שמקדמים זכויות של אנשים עם מוגבלויות ודואגים לרווחתם.
3 צפייה בגלריה
אודלי-ה פיטוסי, חברת ועדת האו"ם
אודלי-ה פיטוסי, חברת ועדת האו"ם
מייצגת את ישראל מאז 2020. פיטוסי על רקע מטה האומות המאוחדות
"להיות ישראלית באו"ם, בתוך ועדת זכויות אדם לאנשים עם מוגבלות, זה מאוד מעניין. מצד אחד לכולנו שפה משותפת, מצד שני אני אוהבת להביא את הראייה הפרקטית הישראלית. חברי הוועדה נחשפים דרכי גם ליהדות, כשאני מסבירה להם על שמירת כשרות או שבת, שני דברים שהם חלק מחיי. גם חשוב לי לשתף אותם בנקודות מבט יותר מדויקות בכל הנוגע לנעשה בישראל והמורכבויות מול שכנינו, כשאין שחור ולבן. אני חושבת ומאמינה שיש משהו בין אנשים עם מוגבלות שמגשר על פערים ותפיסות ומי יודע, אולי יביא גם שלום".

חלמה להיות רופאה

פיטוסי היא גם מנהלת מקצועית בעמותת "שמחה לילד" לטובת ילדים, נוער וצעירים מכל רחבי הארץ, אשר מתמודדים עם מחלות כרוניות ומוגבלויות מורכבות, אך נמצאים בתפקוד קוגניטיבי גבוה. לצד יצירת פעילות פנאי מהנה, חווייתית ומקדמת, מפעילה העמותה תוכנית ליווי אישי לכל חניך במטרה להעניק לו כלים לצמיחה ולהתפתחות בכל מעגלי החיים, אפשרות לעצמאות ויצירת שוויון הזדמנויות.
3 צפייה בגלריה
אודלי-ה פיטוסי, חברת ועדת האו"ם
אודלי-ה פיטוסי, חברת ועדת האו"ם
פיטוסי באו"ם. "חייבים להעלות למודעות הציבורית את מצבם הקשה ואת הדרכים שיאפשרו לתקן זאת"
פיטוסי חלמה מילדות להיות רופאה אך הבינה שהמגבלה הפיזית שלה לא תאפשר זאת. בשלב מסוים היא הבינה שתוכל לתת מעצמה ולעזור לאחרים בתפקידיה השונים, באו"ם ובעמותה. "הקשר בין האו"ם לשמחה היא אמירה שנמצאת גם באמנת הזכויות של האו"ם. כשאתה בוחר לעצמך את החיים, אתה הבימאי של סרט החיים שלך ואני רוצה שהילדים ב'שמחה לילד' ירגישו שהם הבמאים של החיים שלהם ויקבלו את הזכות לבחור במה לעבוד וללמוד".

"מצבי מלחמה אינם זרים לי"

על המצב באוקראינה היא אומרת: "מצבי מלחמה, כאשר יורים עליך טילים, אינם דבר שזר לי. כתושבת בת ים המצב יותר רגוע מאשר בדרום, שם כבר שנים ארוכות סובלים מאזעקות ומטחים ועדיין, דקה וחצי זה זמן בלתי אפשרי להיות על כיסא ממונע ולהגיע אל חדר המדרגות כי בעצם אין שום מקלט נגיש ואין ממ"ד בבית. אני מכירה את המורכבות של אנשים עם מוגבלות בדרום, של אנשים עם מוגבלות שמיעה או עם מוגבלות קוגניטיבית שהמידע לא נגיש להם. של מי שהמסייעים האישיים שלהם לא מגיעים כלל לעבוד באזור או בחלקם בורחים עם האזעקה הראשונה.
"המודעות הזו נתנה לי המון מוטיבציה לסייע לאנשים עם מוגבלות שכרגע חווים תופת. אנשים עם מוגבלויות באוקראינה הם אלה שנשארים מאחור כאשר כולם בורחים, שבכל אזעקה הם חשופים לכל פגע ולכן היה לי ברור שחייבים להעלות למודעות הציבורית את מצבם הקשה ואת הדרכים שיאפשרו לתקן זאת".