נהוראי אוחיון בן ה-22 מאשדוד קיבל הזדמנות נוספת לחיים, לאחר שעבר באחרונה השתלת ריאות שנייה בחייו. הפעם הראשונה הייתה בגיל תשע, כשקיבל תרומת שתי ריאות ולב מילדה בת חמש שטבעה. 13 שנים אחר כך, נראה היה שגופו דוחה את האיברים המושתלים והוא נאלץ להיכנס שוב לרשימת ההמתנה. לפני כחודש, הוא קיבל תרומת שתי ריאות מנער בן 16 שנפטר.
  • עוד אין לכם כרטיס אדי? חתמו באתר המרכז הלאומי להשתלות
2 צפייה בגלריה
נהוראי אוחיון
נהוראי אוחיון
נהוראי אוחיון. "רוצה להגשים את החלומות שלי"
(צילום: אלבום פרטי)
"כשהיה בן שבע", מספרת אימו סאלי, "הגענו לפרופ' מרדכי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה בבילינסון, והווא הכניס אותו לרשימת ההמתנה לריאות. הוא הסביר שכדי למקסם את התוצאות, טוב יהיה אם ייתרם לו גם לב כדי שתהיה התאמה והמהלך יהיה יותר פשוט. אחרי ההשתלה, המשפחה הייתה אופטימית וקיוותה שסוף סוף נהוראי יוכל לתפקד ככל הילדים ולחיות חיים איכותיים. "אבל מהר מאוד הסתבר שהיו סיבוכים. הסרעפת ומיתרי הקול שלו נפגעו, והוא היה במחלקת טיפול נמרץ בשניידר במשך שלושה חודשים", מספרת אימו.
במהלך השנים הוריו ניסו להעניק לו חיים "רגילים" ככל האפשר, אבל אז הגיעה הקורונה. בכל התקופה של המגפה, הוא נאלץ להישאר בבית גם כשחבריו לספסל הלימודים כבר חזרו ללימודים ולבגרויות. "זה גרם לתסכול גדול ובאותה תקופה החלה הידרדרות ביכולת שלו לנשום. הוא שוב היה זקוק לחמצן והגוף שלו דחה את התרומה. יום אחד הוא הרגיש לחץ בחזה ומצוקה נשימתית, הגענו לבית החולים וכך הבנו שהגוף בדחייה של הריאות שנתרמו", מספרת אימו.
ד"ר יורי פייסחוביץ: "מדובר במקרה מורכב מהרגיל - התרומה הגיעה מנער בן 16 שמת בנסיבות מצערות אבל משפחתו באצילות יוצאת דופן בחרה ברגע הקשה ביותר שלה להציל חיים של אחר. מצבו של נהוראי בימים אלו טוב והוא צפוי לחזור למסלול החיים בתור בחיר צעיר שכל עתידו לפניו"
רק לפני ארבעה חודשים, אחרי תקופה ארוכה של אשפוזים לסירוגין, הוא נכנס לרשימת ההמתנה, כי מצבו הרפואי ומשקל הגוף שלו לא איפשרו זאת. ואכן, לפני כחודש, הוא קיבל תרומה של שתי ריאות של נער בן 16 שנפטר. "מתוכנן לו שיקום נשימתי ואנחנו יודעים שאנחנו לקראת תהליך ארוך של החלמה, אבל מלאים תקווה שבקרוב יוכל להגשים את החלומות שלו", היא אומרת.
נהוראי מתרגש: "יש לי הרבה חלומות, כמו להוציא רישיון נהיגה, לנסוע לברצלונה, למצוא עבודה שאני אוהב ובכלל לעשות דברים שבני גילי אוהבים לעשות". צפו בו:

נהוראי הוא המושתל ה-942 בבית החולים בילינסון. פרופ' קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה במרכז הרפואי, מספר: "אני זוכר את נהוראי ואת אימו סאלי עוד מההשתלה הקודמת. נהוראי היה ילד מקסים, היפראקטיבי שהוגבל בשל צורך בחמצן ואינהלציות ואימו שמלווה אותו לאורך הדרך במסירות אין קץ.
"המהלך אחר ההשתלה היה קשה אך בסופו נהוראי חזר לחיים מלאים ללא צורך בחמצן כלל משך כל השנים האלה. לאחרונה הריאות עברו תהליך של דחייה ועקב כך נזקק שוב לחמצן ואשפוזים חוזרים. הוא נזקק להשתלה חוזרת שזה ניתוח קשה ומאוד מורכב, הכולל הוצאה של הריאות הקודמות הדבוקות לבית החזה וחיבור למכשיר לב-ריאה (אקמו). הניתוח החוזר עבר בהצלחה ואני יכול להעיד שבזכות השמחה והאופטימיות שלו שהוא יחזור למסלול חייו הרגיל במהרה".
2 צפייה בגלריה
נהוראי אוחיון וצוות הרופאים בבילינסון
נהוראי אוחיון וצוות הרופאים בבילינסון
מימין: ד"ר יורי פייסחוביץ, ד"ר דן גורפיל, נהוראי אוחיון ופרופ' מרדכי קרמר
(צילום: דוברות בילינסון)
ד"ר יורי פייסחוביץ', מנהל המחלקה לכירורגיית חזה במערך ניתוחי לב חזה בבילינסון, מסביר כי נהוראי הגיע להשתלה חוזרת לאחר דחייה כרונית. "כל ניתוח לאדם חולה בהכרח בסיכון הרבה יותר גבוהה, לאחר ניתוח מאתגר של כשמונה שעות ניתן להגיד שהמשימה הושלמה והריאות הושתלו בהצלחה. לכל השתלת ריאות יש שני צדדים, מצד אחד טרגדיה וכאב מאוד גדולים לצד אור ותקווה שניתנים לאחר ולמעשה הצלת חיים.
"במקרה של נהוראי מדובר בהשתלה חוזרת, מקרה מורכב מהרגיל - התרומה הגיעה מנער בן 16 שמת בנסיבות מצערות אבל משפחתו באצילות יוצאת דופן בחרה ברגע הקשה ביותר שלה להציל חיים של אחר. מצבו של נהוראי בימים אלו טוב והוא צפוי לחזור למסלול החיים בתור בחיר צעיר שכל עתידו לפניו".
ד"ר דן גורפיל, מנהל היחידה לטיפול נמרץ במערך ניתוחי לב חזה בבילינסון, מציין שסיפור ההשתלה של נהוראי מיוחד לנוכח גילו הצעיר וההיסטוריה הרפואית שלו. "ליבו הפועם שייך למיקה בת חמש וריאותיו של בן 16. ניתוח השתלת ריאות הוא מורכב וארוך. ככל שהניתוח ממושך, כך החולה בסיכון גבוהה יותר. חלון ההזדמנויות של נהוראי היה קצר לנוכח מצבו הקשה בנוסף לזמינות נמוכה של איברים במדינת ישראל, אך היה לו מזל גדול שנמצאו ריאות מתאימות. הוא קיבל הזדמנות שנייה לחיים ואני בטוח שמהיותו בחור חזק הוא יחזור לשגרת חייו בקרוב ממש".