מיכל (שם בדוי) בת ה-21 מטופלת כבר כמעט שלוש שנים במרפאת בריאות הנפש הציבורית של מרחב עכו-גליל מערבי, היחידה מסוגה באזור בהיקף הזה. היא הופנתה אליה אחרי אשפוזים חוזרים ונשנים, ומקבלת כאן שיחות ייעוץ וכלים להתמודד עם מחלת האגרופוביה (פחד מיציאה מהבית וממקומות ציבוריים). "להגיע לפה זה ניצחון עבורי בכל פעם. הטיפול הזה עזר לי לצאת מהבית ולעלות לאוטובוס ולעבוד", היא אומרת ועיניה בורקות בגאווה.
אלא שכעת נודע ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet כי המצוקה החריפה בבתי החולים לבריאות הנפש נותנת את אותותיה, ובבית החולים הפסיכיאטרי מזור שהמרפאה מסונפת לו הודיעו למשרד הבריאות כי בכוונתם לסגור את המקום בשל מחסור ברופאים פסיכיאטרים. מצוקת הרופאים בבית החולים מזור החמירה ומנהלת בית החולים נאלצת למלא מקום גם במחלקות האשפוז.
2 צפייה בגלריה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
המרפאה לבריאות הנפש בעכו תסגור את שעריה
(צילום: יאיר קראוס)
"המתנתי לתור פנוי מעל חצי שנה ועכשיו כשסוגרים אני פשוט אבודה", אומרת מיכל, "אין בי את הכוחות להמתין מעל שנה לטיפול במרפאה מחוץ לעיר. איך אוכל להמשיך ולחיות כשאין לי אופק? כשאני נזרקת ונשארת ללא מענה וטיפול? קופות החולים כאן לא יודעות ומסוגלת לתת מענה אחר".
קראו עוד:

"תעודת עניות למדינת ישראל"

בהודעת הסגירה שנשלחה הבוקר למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, כתבה מנהלת בית החולים ד"ר קרן גינת כי "בימים אלו כבר התחלנו לשלוח הודעות למטופלים על כך שאנו נאלצים לסגור את המרפאה ועליהם לפנות לקופות החולים או למשרד הבריאות על מנת ולבקש אלטרנטיבה טיפולית. זוהי תעודת עניות למדינת ישראל שהגענו למצב בלתי נתפס בו בשנת 2023 סוגרים מרפאה עם 1,800 מתמודדי נפש מורכבים מהפריפריה, שנותנת כבר עשרות שנים בריאות נפש מצוינת ומפקירה אותם לנפשם".
במתחם פועלת גם מרפאה ייחודית לטרנסג'נדרים ובעלי דיספוריה מגדרית. שרון (שם בדוי) היא טרנסג'נדרית ועברה אינספור ניסיונות אובדניים עד שהצליחה לקבל טיפול שהיטיב עימה. באחרונה היא התקבלה לתוכנית שיקום מיוחדת של משרד הבריאות במרפאה. היא מספרת כי מאז התחילה את הטיפול מצאה בו כוחות להתמודדות עם כאבי הנפש המייסרים. אחיה הקטן הוא עם צרכים מיוחדים ומטופל גם הוא במרפאה. אמם, רונית: "העומס פה כל כך גדול והייתי מצפה שייאבקו על להגדיל את המרפאה, אבל על מה נלחמים פה? על הקיום הבסיסי של המקום הזה? המטופלים כאן לא ייצאו לרחובות אלא יפגעו בעצמם".
2 צפייה בגלריה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
המרפאה הפסיכיאטרית היחידה הפועלת באזור עכו והסביבה
(צילום: יאיר קראוס)
המרפאה בעכו ממוקמת בבניין מסוכן שכבר הוצא לו בעבר צו סגירה. שני לוריאן, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית, קיבלה את ההודעה על סגירת המרפאה בהלם: "התחושה היא שאנחנו נוטשים את המטופלים שלנו, שומטים אותם לקרקע בלי המשכיות. אני לא רואה איך יצליחו לקבל מענה במקום אחר מול העומסים בקופות החולים. הפחד שמקנן בנו הוא שחלק מהמטופלים לא יצליחו לעמוד בזה. המשמעות עבורם עלולה להיות כבר בלתי הפיכה".
מתכתובת פנימית בין ראשי המוסד הרפואי לראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, וראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים, ד"ר דודו דגן, עולה כי כבר זמן רב שמזרחי ודגן מכירים את המצב הקשה במרפאה אך בפועל לא הציעו פתרון למשבר, מה שהביא את ד"ר גינת להודיע על כוונת הסגירה. "בהנהלת מזור אנו שוקדים בניודים, מחליפים ופתרונות אך כיסיי ריקים", כתבה להם גינת, "אני חוששת מאפקט דומינו כי הרי ברור שהרופאים הנותרים יישאו בנטל יחסי גדול יותר בהיעדרם. אנחנו נוציא כמובן מכרזים, אך ידוע לנו שככל הנראה לא יהיו רופאים אשר ייגשו אליהם".

החצר האחורית של הרפואה בישראל

הודעת הסגירה של המוסד הרפואי מתרחשת ברקע המחסור החמור של תקנים ומיטות במערך הפסיכיאטרי ומצוקה קשה שהובילה שורת מנהלי בתי חולים בחודשים האחרונים לאיים כי יתפטרו מתקציבם אם לא יימצא תקציב משמעותי בתקציב המדינה הנוכחי, איום שטרם מומש. על מעט הרופאים הפסיכיאטרים במערכת מתחרים כעת בתי החולים וקופות החולים שמציעות לעתים שכר ותנאים עדיפים.
צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, בועידת הגיל השלישיד"ר צבי פישל בתחזית קודרתצילום: יאיר שגיא
ד"ר צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש: "שנים רבות הפסיכיאטריה הישראלית נדחפת ונדחית לחצר האחורית של הרפואה. הכוח השלילי העיקרי הוא כוח הסטיגמה נגד הפסיכיאטריה. המשמעות של תהליך זה היא 'בור' עצום הנפער מבחינת משאבים, תקציבים וכוח אדם. המחסור בכוח אדם ובעיקר בפסיכיאטרים העמיק עם הסכם הרופאים 2011 והחלת הרפורמה בבריאות הנפש שהביאה לעלייה (מבורכת) בפנייה לטיפול נפשי. אולם עלייה זו אינה מגובה בכוח אדם הולם. פער זה מודגש ביתר שאת במקומות הפריפרים. זימנתי את כל הגורמים על מנת למצוא פתרונות יצירתיים ומהירים לטיפול בבעיה בוערת זו".
יו"ר ארגון רופאי המדינה ד"ר זאב פלדמן אומר כי "סגירת מרפאה פסיכיאטרית בפריפריה והפקרתם של 2,000 מתמודדי נפש מורכבים ללא טיפול רפואי היא פגיעה אנושה בזכות היסוד של אזרחים אלו לקבל טיפול רפואי במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. משרד הבריאות איננו יכול להרשות פגיעה כה קשה במתמודדי נפש ואני קורא לכל אנשי המקצוע במשרד לפעול באופן מיידי כדי לאפשר את המשך עבודתה של המרפאה".
לדבריו, "זו הסנונית הראשונה במשבר הצפוי לפקוד את ישראל של מחסור קשה ברופאים ורופאות וזה מתחיל במקצועות המצויים במצוקה כמו הפסיכיאטריה ומי שישלם את המחיר הם אזרחי ישראל".
משרד הבריאות: "כפי שמנהלת בית החולים יודעת, משרד הבריאות מכיר את הסוגייה. הגורמים הבכירים במשרד מטפלים בנושא באופן אינטנסיבי אל מול מנהלת בית החולים. לצורך הצלחה במשימה נדרש שילוב ידיים של כלל הגורמים העוסקים בנושא".