ניתוחי אף הפכו בעשורים האחרונים לאחד ההליכים הפלסטיים הנפוצים ביותר, ומדי שנה נערכים בישראל אלפי ניתוחי אף פלסטיים. שוחחנו עם מומחה שהסביר את כל מה שצריך לדעת על הפרוצדורה הזו.
צפו:

כל השאלות שחשוב לדעת לפני שניגשים לניתוח אף פלסטי

באיזה גיל אפשר להתחיל? את ניתוחי האף ניתן לבצע החל מגיל 16 לבנות ומגיל 17 לבנים. בסוף גיל ההתבגרות פחות או יותר, כאשר גדילת האף מסתיימת.
איזה תהליך צריך לעבור עד שמגיעים לחדר הניתוח? הבדיקה הראשונית מתבצעת מול מראה במרפאה. שם מתבצעת שיחה בין המטופל לרופא, לגבי הרצונות ומה הביא אותו לניתוח. התהליך השני הוא שרטוט של תהליך הניתוח, בו מראים מה יקרה בכל שלב בניתוח.
אחרי הבדיקה הראשונית, יש לבדוק את מצבו הרפואי של כל מטופל או מטופלת, ובעיקר האם קיימת בעיה נשימתית. בנוסף, חשוב לדעת כי לפני הניתוח יש לעבור סדרה של בדיקות. מתקיים בדרך כלל תשאול שאמור לוודא האם יש למטופל מחלות רקע או האם הוא נוטל תרופות. אם ישנה בעיה רפואית, יש צורך באישור מהרופא המטפל. ברגע שהמטופל נמצא מתאים לניתוח – הוא צריך לעבור גם בדיקות דם.
1 צפייה בגלריה
אישה לפני ניתוח אף
אישה לפני ניתוח אף
את התוצאות הראשונות רואים אחרי חודש עד חודש וחצי. ניתוח אף
(צילום: Shutterstock)
איך לדעת באיזה רופא מנתח לבחור? הרופא המנתח הוא זה שמפריד בין ניתוח אף מוצלח לתוצאות לא מספקות. חשוב לבחור במנתח כירורג פלסטי מוסמך, בעל המלצות וניסיון. מעבר לכך, רצוי להכיר את ה'אני מאמין' של הרופא המנתח ולערוך עמו שיחת תיאום ציפיות.
האם הדמיה ממוחשבת שאמורה להציג את התוצאה הסופית תמיד מתאימה? ישנם מנתחים פלסטיים שמספקים לאחר פגישת הייעוץ הראשונית הדמיה ממוחשבת של האף כפי שייראה לאחר הניתוח. לדברי ד"ר מאייר, לעיתים הדבר עלול להוביל למפח נפש ולאכזבה. "אנחנו עושים תרשים לניתוח, אבל לא הדמיה. יש הרבה דברים שהמנתח לא יודע עד שהוא פותח את האף. דברים גם משתנים תוך כדי הניתוח. השאיפה שלי היא שאנשים שמכירים את המטופל, יפגשו אותו אחרי הניתוח ולא יזהו שהוא עבר ניתוח אף".
מה קורה ביום הניתוח? ביום הניתוח, המטופל עובר בדיקה ראשונית אצל המרדים, שבודק שהוא בריא ושאין בעיות שיכולות לסכן אותו. לאחר שמוודאים שהכל תקין, עוברים לביצוע הניתוח, שמתקיים בהרדמה כללית ואורך כשעה ורבע. המטופל מתעורר מיד אחרי הניתוח, עובר לחדר התאוששות, נמצא כמה שעות באשפוז וחוזר הביתה. למחרת הניתוח יש להגיע למרפאה להוצאת הטמפונים הסופגים את הדם. את הגבס מורידים אחרי שבוע. יש להגיע לביקורת אחרי חודשיים וביקורת נוספת אחרי חצי שנה.
כמה זמן אורך תהליך ההחלמה? ההחלמה מניתוח אף לוקחת זמן והיא משתנה מאדם לאדם. ברוב המקרים, את התוצאות הראשונות רואים אחרי חודש עד חודש וחצי. התוצאה הסופית נראית אחרי חצי שנה עד שנה. לעיתים ההחלמה נמשכת גם מעבר לזה.
האם הרופא יוכל להגשים כל פנטזיה שהמטופלים מבקשים? חשוב להבין שחלומות לחוד ומציאות לחוד. לרוב, אין אפשרות להעתיק את צורת האף המדויקת של אנשים אחרים. צריך להבין שהתוצאה הסופית של הניתוח קשורה לחומר הגלם ולמבנה הפנים. המנתח הוא לא קוסם, הוא לא ממציא יש מאין. אחד הדברים החשובים בפגישות הייעוץ בין המנתח למטופל הוא תיאום ציפיות. יש מטופלים שהפנטזיה שלהם היא לא מציאותית. במקרים כאלו, לפעמים עדיף לא לנתח כלל.
האם יש סיכונים בניתוח אף? כמו בכל ניתוח רגיל, יכול להיות דימום שצריך לנקז, או דלקת שיש לטפל בה באנטיביוטיקה. כמו כן, יכולים להיות פגמים בתוצאה הסופית, שנוצרים כתוצאה מחומר גלם שמקשה על הניתוח או מהחלמה בעייתית, שנובעת מתכונות ריפוי הפצע של המטופל. לעיתים התוצאה לא מושלמת בשל התרחבות העצמות או פצע. במקרים כאלה, מבוצע לעיתים ניתוח מתקן.