בשבוע האחרון היינו עדים למבול זעקות שבר של בכירי ההסתדרות הרפואית שטוענים כי מתווה קיצור התורנויות של המתמחים יוביל ל"אסון במערכת הבריאות", "למוות של מטופלים" ולהכשרתם של "רופאים לא טובים". אחרי שהם בירכו על המתווה ואף הבהירו שהם יזמו אותו, הם נזכרו לפתע שבעצם הם מתנגדים לכל הדבר הזה שקוראים לו קיצור תורנויות המתמחים.
קראו עוד:
בכירי ההסתדרות הרפואית מספרים בגבורה איך הם עבדו 36 ואפילו 48 שעות, גרו בתוך בתי החולים בעודם מנהלים החייאות מורכבות בשעה ה־56, או התעקשו להיכנס לחדר הניתוח בשעה ה־48, כי "שמנו את ההכשרה ואת המטופלים בראש מעיינינו". ואני אומרת, מי שהכניס אתכם לחדר הניתוח בשעה ה־48 הוא פושע. ואני מאמינה שגם אתם יודעים שלא באמת למדתם משהו אחרי 48 שעות של תורנות, גם לא אחרי 32, גם לא אחרי 26. כל דבר אחר שתגידו הוא פשוט שקר לעצמכם ולנו.
1 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץ
ד"ר ריי ביטון. "קיצור התורנויות הוא רק קצה הקרחון, צעד ראשון בהבראת המערכת החולה ששמנו לנו למטרה לתקן"
(צילום: גיל יוחנן)
אומנם, קיים סיכוי קטן שקורצתם כולכם מחומר אחר, כזה ששמור רק ליחידי סגולה, ושעדיין הצלחתם להיות מרוכזים וחדים לפחות כמו הסקלפל שהחזקתם בשעה ה־36 לתורנות שלכם, רכונים מעל גוף של מטופל שמגיע לו הטוב ביותר, והייתם מעולים ומצוינים. יש סיכוי.
אם כך, הרי שפחת הדור. אנחנו לא כאלה. אנחנו לא סופר־רופאים. אנחנו רק רופאים ובני אדם שנשבעו לעשות את הטוב ביותר, לרפא, להושיע, להיטיב. נשבענו, ואנחנו כבר שנים ארוכות משמיעים קול תחינה, לקיים. אנחנו רוצים לשמור על המטופלים שלנו, לשמור על המשפחות והילדים שלנו, לשמור על עצמנו. והבחירה שלכם להתרפק על נורמות מעוותות מהעבר היא תעודת עניות לתפקידכם כארגון עובדים שאמור לשמור עלינו ולתפקידכם כמחנכים של דור העתיד. והנה אנחנו דור אחר. דור הרופאים העייפים, המותשים והרצוצים. אלה שלא רואים בעיניים כבר בשעה ה־20 לתורנות, לוקחים על עצמנו גם להיות דור הרופאים האחראים שאומר די! עד כאן! העייפות הורגת, לא רק אותנו, גם את המטופלים שלנו. אנחנו דור הרופאים ששבר את קשר השתיקה - קשר השתיקה שהובלתם שנים.
אנחנו לא סופר־רופאים. אנחנו רק רופאים ובני אדם שנשבעו לעשות את הטוב ביותר, לרפא, להושיע, להיטיב. נשבענו, ואנחנו כבר שנים ארוכות משמיעים קול תחינה, לקיים. אנחנו רוצים לשמור על המטופלים שלנו, לשמור על המשפחות שלנו, לשמור על עצמנו
תקראו לנו מפונקים, תגידו שאנחנו רוצים לעשות התמחות "בשאנטי", תשבו באולפנים ותגידו שאנשים כמונו לא צריכים להיות רופאים. יש כאן מאבק בין תפיסת עולם מעוותת ומיושנת שצריכה להיעלם מהעולם, לבין מי שמבינים שחייב להיות שינוי, גם אם הוא מרעיד את עולם הרפואה וירפא את כל מערכת הבריאות. וגם המתקפות האישיות עליי, איומים בתביעות השתקה שנשלחו לחלק מהמתמחים, איומים על המשך הקריירה - אפשר להפסיק עם כל הטוב הזה. לא רק שזה לא מרפה את ידינו, להפך. אנחנו הופכים נחושים יותר ויותר. "המתווה ילדותי", שמעתי את בכירי ההסתדרות הרפואית מפטירים השבוע. אבל זה לא המתווה, הדבר היחיד שילדותי פה זו ההתנהגות שלכם.
קיצור התורנויות הוא רק קצה הקרחון, צעד ראשון בהבראת המערכת החולה ששמנו לנו למטרה לתקן. אז בבקשה, במקום לספר לנו למה אי־אפשר, בואו הצטרפו! תעשו את כל מה שהייתם צריכים לעשות ולא עשיתם כל השנים. אתם יכולים וצריכים להצטרף לשינוי, לקחת בו חלק, עם כל הידע והניסיון המוערך שצברתם לאורך השנים.
בואו נגמור עם מלחמות הסרק האלה ונתחיל לתקן את המערכת. והצעד ראשון - לקצר תורנויות. זה בידיים של כולנו. יחד.
ד"ר ריי ביטון היא יו"ר ארגון המתמחים מרשם