חברת מלרם, שמספקת ביקורי בית פרטיים של רופאים תמורת תשלום, מבטיחה בפרסומיה: "בכל מקרה שאתם או בני משפחתכם מרגישים ברע או חשים כאב, ניתן להזמין רופא שיגיע אליכם בתוך זמן קצר. ממש לא חייבים לרוץ לחדר מיון. אנחנו נעשה לכם אבחנה רפואית ואק"ג". על-פי כתב תביעה שהוגש כנגד החברה, השירות של מלרם, לפחות במקרה של עטרה גולדשטיין ז"ל, נראה אחרת.
קראו עוד:
על-פי כתב התביעה, אבחנה רפואית לא הייתה שם, והרופא שהגיע לבדוק את גולדשטיין כנראה מיהר למקום אחר. אילו היה בודק אותה ביסודיות, אולי היא הייתה נשארת בחיים. לו רק היה מבצע בדיקת אק"ג, כפי שהשירות של החברה מבטיח, הוא היה כנראה מבין מיד שהיא באמצע אירוע לבבי, נטען בתביעה נגד החברה.
1 צפייה בגלריה
תביעה
תביעה
עטרה גולדשטיין ז"ל
המקרה הזה מתואר בתביעה שהגישו לאחרונה בני משפחתה של גולדשטיין לבית משפט השלום בראשון לציון באמצעות עורכי הדין עמיקם חרל"פ ומיכאל אלנתן ממשרד עמיקם חרל"פ ושות'. בתביעה נכתב שלפני כשנתיים, בשעת ערב, גולדשטיין (71) חשה ברע עקב כאבים בחזה ובבטן והקיאה. בעלה יצר קשר עם המוקד של מלרם וביקש שרופא יבוא לבדוק אותה. הוא לא שיער שמדובר באירוע לבבי, ושבתוך זמן קצר היא תאבד את ההכרה. נמסר לו שרופא מטעם מלרם יגיע לבדוק את אשתו בתוך 20 דקות.
דקות ספורות לאחר שהרופא עזב את המקום, התנהלה שיחה נוספת בין הבעל למוקדן של מלרם, ובמהלכה נאמר כי מצבה של האישה הוחמר, אבל מרבית השיחה התייחסה לגביית התשלום עבור הביקור הקצר שהיה. המוקדן לא התעניין בהחמרה
למרות התסמינים שתיאר הבעל, האופייניים לאירוע לבבי, מוקדן החברה לא הציע פינוי מהיר באמבולנס לבית חולים. לפי התביעה, הבעל סמך על המוקדן והאמין שיש מקום להמתין בסבלנות לביקור הרופא. גם הרופא עצמו, שכבר קיבל מידע על התסמינים, לא העלה אפשרות של פינוי מידי במקום המתנה לביקור שלו.
לפי התביעה, כשהגיע הרופא לביתה של גולדשטיין, הוא שהה שם לא יותר משלוש דקות (לפי דיווח של החברה עצמה) ואפילו נמנע מלבצע בדיקת אק"ג אלמנטרית. דקות ספורות לאחר שהרופא עזב את המקום, התנהלה שיחה נוספת בין הבעל למוקדן של מלרם, ובמהלכה נאמר כי מצבה של האישה הוחמר, אבל מרבית השיחה התייחסה לגביית התשלום עבור הביקור הקצר שהיה. המוקדן, לדברי המשפחה, לא התעניין בהחמרה עליה סיפר הבעל.
עו"ד מיכאל אלנתןעו"ד מיכאל אלנתןצילום: אלון פורת
כעשר דקות לאחר שהרופא עזב את הדירה, גולדשטיין כבר לא הייתה מסוגלת לתקשר עם בעלה בשל הידרדרות במצבה, והבעל החליט להזעיק את מד"א. כשאנשי מד"א הגיעו, הם ביצעו בגולדשטיין החייאה, ובבדיקת אק"ג נמצא אוטם לבבי נרחב. לאחר כחצי שעה הצליח הצוות לייצב את מצבה של גולדשטיין, להחזיר לה דופק ולפנות אותה לבית החולים לניאדו בנתניה. אולם כעבור יומיים גולדשטיין נפטרה.

"היה צריך לפנותה מיד לבית חולים"

לפי רישומי מלרם, רופא החברה נכנס לביתה של גולדשטיין ב-21:28 ויצא ב-21:31. במהלך שלוש הדקות האלו התלוננה גולדשטיין באוזניו על צרבת קשה, בחילות, לחץ בבטן העליונה וכאבים חזקים בבית החזה. הרופא בדק לה לחץ דם באמצעות הנחת שתי אצבעות על שורש כף היד, ואחר כך נתן מרשם לטיפול בצרבת. על אפשרות לאירוע לבבי הוא לא דיבר. הוא אומנם נתן לה הפניה לבית חולים, כמקובל, למקרה שמצבה יוחמר, אבל לא התייחס לדחיפות המקרה.
עו"ד עמיקם חרל"פעו"ד עמיקם חרל"פצילום: משרד חרל"פ
רופא המתמחה בניתוחי לב, שלבקשת המשפחה בדק את המקרה במסגרת הגשת התביעה, ציין בחוות הדעת שלו כי לנוכח התלונה הראשונית של גולדשטיין על כאבים בחזה והקאה, צריך היה לפנותה מיד באמבולנס לבית החולים, שכן מדובר בתסמינים המעלים חשד ברור לאפשרות של אירוע לבבי. "אין ספק שאילו היה מוזמן אמבולנס בסמוך לשיחה הראשונה עם מוקדן מלרם, היא הייתה מגיעה בזמן לבית החולים, וחייה היו ניצלים", נכתב בכתב התביעה.
מומחה נוסף, קרדיולוג, קבע כי ברגע שרופא מלרם קיבל את המידע על התופעות מהן סבלה גולדשטיין, היה עליו לדאוג לכך שיוזמן אליה אמבולנס עוד לפני שהוא עצמו הגיע לביתה. לדעת המומחה, הטיפול הכושל נמשך כשהרופא הגיע לביתה של גולדשטיין ולא ביצע בדיקת אק"ג.
"זהו מקרה חריג בו רופא הפקיר אישה מבוגרת עם אירוע לב מובהק לגורלה", אומר עו"ד עמיקם חרל"פ. "חייה יכלו להינצל גם אילו המוקדן האמון להזעיק אמבולנס למקרי רפואה דחופים היה מגלה אנושיות וקשב בסיסי לבעלה שדווח במפורש על מצבה החמור".
"מדובר בשרשרת החלטות ופעולות העומדות בניגוד גמור לכל פרקטיקה רפואית סבירה ולהתנהגות אנושית", מוסיף עו"ד מיכאל אלנתן.
"אמא שלי היתה אישה חזקה ומרשימה", מספרת ל-ynet ענת אקרדי, בת של המנוחה, "אומנם היתה בת 71 אך תפקדה כבת 50 והחזיקה את כל הבית והמשפחה המורחבת על כתפיה. לו ידעו הוריי כי הם מזמינים רופא שמתנהל בלי אחריות מקצועית וידע סביר בתחום - אני בטוחה שהם לא היו מעזים להתקשר למספר הזה. אני הייתי בהריון מתקדם באותו הלילה ואמא שלי שכל כך חיכתה לבת שלי וכל כך אהבה את הבן שלי שהיה אז בן שנתיים וחצי, כבר לא תזכה לראות אותם גדלים".
תגובת מלרם: "כתב התביעה עדיין לא התקבל רשמית במשרדנו. לכשיתקבל, נלמד אותו ונגיב בהתאם".