בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
אירוע מוחי, הוא גורם המוות השלישי בשכיחותו, וגורם הנכות השכיח ביותר בעולם המערבי. כל אירוע מוחי עלול להיות מסוכן ולגרום לנזק קשה למח ולתפקודו. מהן הדרכים להפחית את הסיכון לשבץ? וגם התקדמות המחקר העדכני ביותר, ואילו חדשות טכנולוגיות מתפתחות ממש ברגעים אלה. לאולפן הגיע ד"ר שחר שלי, מנהל מעבדות נוירואימונולוגיה בטכניון וראש היחידה למחלות עצב-שריר בבית חולים רמב"ם
עד כמה אנשים צעירים צריכים להיות מודאגים מאירוע מוחי? "מאוד. אני חושב שאולי הדבר הראשון שיעניין את הקהל זה שיש עלייה בשכיחות של אירועים מוחיים בגיל צעיר, ואנחנו רואים כמעט שזה קרוב להכפיל את עצמו ב-15 שנים האחרונות. כמות האנשים הצעירים שחווים איזשהי בעיה באסקולרית או בגלל שהדם לא זורם או בגלל שהוא זורם ופשוט אין מה שיעצור אותו. בישראל בדרך כלל יש בישראל 15,000 אירועים מוחיים בשנה. חמישה אחוז מהם הם מתחת לגיל 45 או 50, תלוי איך אתה מסתכל ע לזה. במקרים רבים הגורמים הם אלמנטים שיש לנו שליטה עליהם דווקא, דברים שאנחנו יכולים לשנות בחיים שלנו, או אם נהיה ערניים מספיק נוכל לדעת שיש לנו את הסיכון הזה ואז נוכל אולי להוריד את הסיכון עבור עצמנו".
יש הבדל בין שבץ מוחי לאירוע מוחי? פרופ' רז: "לא, אין הבדל. אבל ישנים סוגים שונים של אירועים מוחיים. הנפוץ ביותר הוא תוצאה של הפרעה בכלי הדם המוחיים, מה שנקרא "אתרוסקלרוזיס", ונגרם בדרך כלל כתוצאה מאורח חיים לא בריא. כמובן גם גנטיקה אבל אורח חיים לא בריא שכרוך בהשמנת יתר, יתר לחץ דם, הפרעה בשומני הדם, כולסטרול גבוה וסוכרים. הסוג השני הוא קרישיות יתר - יש אנשים שנולדו עם קרישיות יתר, זה גם כן משהו גנטי זה גם כן משהו שקשור למחלות מסוימות כמו למשל לופוס או מחלות מהסוג הזה, קרישיות יתר ונטייה. הסוג שלישי מופיע אצל אנשים שנולדו עם הפרעה בכולסטרול זאת אומרת שיש להם היפרכולסטרולמיה משפחתית קשה ביותר. האנשים האלה יכולים בתור ילדים כבר אפילו בגיל 15 או 17 לפתח מאורע מוחי או מאורע לבבי, כמובן יש לנו דרך למנוע את זה ולתקן את זה. בצעירים צריך להזכיר גם את העניין של כלי דם, אתה יכול להיוולד באופן נדיר אמנם עם מה שנקרא “Berry aneurysm”, Aneurysm על שם ברי שזה כלי דם פתולוגיים שכאשר יש עליה בלחץ דם או איזשהו מאורע שמוח נורמלי לא יקרה לו כלום, יש פריצה של דם ודימום תוך-מוחי.
האם ישנן סיבות נוספות? ד"ר שלי: "כן אני חושב שהייתי מוסיף קרע של העורק, זה נקרא דיסקציה. הרבה פעמים בצעירים זה יכול להיות או בגלל מחלת רקמת חיבור בנשים נגיד, רקמת חיבור זה הרקמה שמרכיבה את הדפנות של העורקים שלנו, את העור שלנו, עצמות ואם יש למישהו בעיה ברקמת חיבור נגיד מחלות מחלה שכיחה לזה יכולה להיות שיוגרן או מרפן. אז הסיכוי שהחלק הפנימי של העורק יקרע ולמעשה יחסום את העורק הוא יחסית גבוה מאשר לשאר האוכלוסייה, מה אומר המונח הזה "דיסקציה"? זה אומר שאם תדמייני גליל שיש לו קוטר מסוים, דמייני שהגליל מורכב מכמה שכבות יש לו שכבה פנימית, שכבה אמצעית ושכבה חיצונית, תדמייני שהשכבה הפנימית מתקלפת וקורסת פנימה רק הפנימית, החיצונית נשארת בחוץ, אז הוא נקרע פנימית". האזינו:
משחקי בריאות
שבץ מוחי בצעירים: הסיבות, דרכי הטיפול והמניעה
33:46

מה ההבדל וההשפעות על הגוף והמוח שבץ חולף לשבץ מוחי? ד"ר שלי: "כן זה אבחנה מאוד חשובה. אני אומר שהאבחנה הזאת הגיעה מאספקטים שניסו לסווג דרכי טיפול שונות ברמה המחקרית ואז עשו אבחנה בין אנשים שיש להם חסר נוירולוגי שחלקם זה חלף אחרי פחות מ-24 שעות בחלקם הוא נשאר אחרי 24 שעות, אז החסר הזה שחולף. כל אזור במוח הוא קריטי לתפקוד היום יומי שלנו, אז החבר'ה האלה שהם פחות מ-24 שעות הם נקראים "אירוע מוחי חולף" זה ה-TIA בעגה מקצועית שזה קיצור של Transient Ischemic Attack למול הסטרוק שזה נשאר כבר אחרי 24 שעות, כמובן".
דיברתם על אורחות החיים – עד כמה אורח חיים בריא / לא בריא יכול להוביל לשבץ מוחי אצל צעירים? "אצל אנשים שסובלים מכולסטרול גבוה או השמנה, יש לפעמים סיכון גבוה יותר למאורע מוחי כתוצאה מכך שהם יוצרים מצבים של טרשת בעורקי המוח מה זאת אומרת טרשת? נוצר שם איזשהו פלאק, נוצר שם איזשהו גוש של שומן שהופך לגוש פיברוטי לגוש צלקתי הולך וגדל הולך וגדל ויכול לחסום את העורק, מה גורם לדברים האלה?
מה גורם לזה? "כמובן בעיקר יתר לחץ דם, הפרעה בשומני הדם, השמנה כשלעצמה עם כל התהליך. גם עישון מעלה את הסיכון לשבץ".
כלומר אם אדם ירד במשקל, הוא יכול להפחית את הסיכון? "כן. לא רק ירידה אלא לא להכניס לגוף אוכל שמזיק לכבד למשל. לא לשתות אלכוהול, לא לצרוך המון אוכל מעובד ומעיקים על הכבד. הרי מה הכבד עושה? הוא מסנן, אתה איך אתה מעמיס על מסננת? אתה שם לה הרבה ג'אנק אם אתה מוריד הג'אנק המסננת יותר טוב לה, עכשיו זה אספקט אחד, יש את האספקט השני שבו אתה אוכל דברים שתומכים בפעילות של המסננת".
אז מה כדאי לאכול? "נמליץ על דיאטה ים תיכונית למשל שכוללת הרבה ירקות, דגים, מוצרים ירוקים וכן הלאה".
פרופסור רז, יש לי חברה שחוותה כאבי ראש בלתי פוסקים, פתאום כאבי ראש חדים שלחו אותה ל-MRI וב-MRI גילו שהיא חוותה מיני אירועים מוחיים, אז השאלה שלי אלייך האם יש איזשהן תרופות שיכולות למנוע אירועים מוחיים לאנשים בסיכון? "כן, קודם כל היא אכן בסיכון ולכן חשוב מאוד לראות למה, אולי הכולסטרול גבוה אולי לחץ גם לא שמור וכמובן בעיית ההשמנה שהיא בעיה קשה מאוד ומשפיעה על זה גם כן. לאנשים האלה, לאישה הזאת ניתן כמובן אספירין, מדלל דם, אבל יש היום תרופות נוספות שיכולות למנוע אירועים מוחיים חוזרים. גם התרופות החדשות שהיום משמשות לסוכרת ולהשמנה התרופות החד-שבועיות. לאנשים עם פוטנציאל לאירוע מוחי הן מורידות ב-40% את הסיכון למאורע מוח., זאת אומרת אפילו אם את אישה שמנה ובסיכון למאורע מוחי ואפילו אם לא גילית אותו ולא חווית אותו, עדיין הזריקה הזאת מורידה ב-40% את הסיכון".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק
פורסם לראשונה: 11:13, 02.01.24