ארגון הבריאות העולמי שב ומתריע מפני התפשטות מגפות ברצועת עזה, בהן אבעבועות רוח, דלקת קרום המוח, מחלות מעי ומחלות בדרכי הנשימה. בארגון סבורים שתנאי המחיה הצפופים של הפלסטינים שנאלצו לנדוד לדרום הרצועה בימי המלחמה בעזה שפרצה בעקבות הטבח הרצחני של חמאס ב-7 באוקטובר, מהווים קרקע פורייה למחלות.
נציג ארגון הבריאות העולמי בגדה ובעזה, ד"ר ריצ'רד (ריק) פיפרקורן, אמר שכ-60 אלף מקרים של שלשול נרשמו בקרב פעוטות וילדים בני פחות מחמש. מספר זה גבוה בהרבה מהרגיל בעזה. עוד אמר שנרשמו מקרים של סעפת (impetigo) מחלת עור מידבקת, וכן דלקת קרום המוח וצהבת. ארגון הבריאות העולמי מנסה להקים מעבדות ניידות לאבחון מקרי צהבת ברצועה.
1 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
פלסטינים רבים מצטופפים ברפיח
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
ברשת CNN מציינים ש-80 אחוזים מאוכלוסיית רצועת עזה נעקרה מביתה. רבים מצטופפים כעת בדרום הרצועה, חלקם באוהלים שהוקמו. בזמן הזה אותרו יותר מ-130 אלף מקרים של זיהומים בדרכי הנשימה ועוד 35 אלף מקרים של מחלות עור, כך לפי נתוני משרד הבריאות של חמאס, שנשלט בידי ארגון הטרור והפיץ בעבר גם נתונים כוזבים. עד כה נרשמו 4,395 מקרי אבעבועות רוח, יותר מ-17 אלף מקרים של כינים ויותר מ-19 אלף מקרי סקביאס.
"התפשטות המחלות מכבידה את הלחץ על מערכת הבריאות בעזה שכורעת", אמר ד"ר פיפרקורן בתדרוך בתוך הרצועה. לדבריו, רק 11 מתוך 36 בתי החולים בעזה פועלים באופן חלקי - אחד בצפון הרצועה והיתר בדרומה, "הרופאים נאלצים לתעדף מי יקבל טיפול ומי לא, והם מטפלים במקרים הקשים אפילו במסדרונות ועל הרצפה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאבד עוד מתקני בריאות או בתי חולים, אנחנו מקווים ומבקשים שזה לא יקרה".
נזכיר שחמאס השתמש בבתי חולים ברצועת עזה למקם מפקדות טרור וכן אמצעי לחימה רבים. כמו כן השתמש בבית החולים שיפא כמקום מעבר לכמה מהחטופים.