בוקר טוב לכם, קמתם הבוקר ושום דבר לא כואב לכם? אפילו קצת? איזו כתף שישנתם עליה לא טוב? כאב שרירים? כאב לב קטנצ'יק, או תעוקת חזה אחרת? אם כלום לא כואב, אז נדיר לכם, ופצחו בהודיה.
עוד טורים של שירלי יובל-יאיר:
ד"ר איתי גור אריה, אחד מרופאי הכאב בארץ ומי שמשמש ראש מערך הכאב ב"שיבא", לוקח את זה עוד צעד קדימה ומצטט את צ'רצ'יל שאמר: "אם אתה בן 50 ומעלה, ושום דבר לא כואב לך - סימן שאתה מת….". ומאיר אריאל בדרכו הנהדרת סיכם: "שיר כאב עובר ושב… איזה מזל אני שר עכשיו".
האזינו לשיחה שלי עם ד"ר איתי גור אריה:
כאבי הגוף והנפש שלנו הם חלק בלתי נפרד מהיומיום. הם באים והולכים, גאות ושפל חליפות. אבל יש כאבים שהופכים לכרוניים. הם משבשים את חיינו, משפיעים גם על מצבנו הנפשי ומצב הרוח שלנו, מצמצמים אותנו ופוגעים פגיעה משמעותית באיכות חיינו.
למעשה תופעת הכאב הכרוני כבר הגיעה לממדי מגפה בעולם המערבי כולל בישראל. מחקרים שונים שבוצעו בשנים מצביעים על כך ש-17% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מכאב כרוני. אחד הסקרים החשובים בוצע בארצות אירופה כולל ישראל ופורסם בשנת 2006 על ידי ברייבק ושות', ומצביע על כך כי 61% מהסובלים מכאב כרוני הן נשים. הגיל הממוצע בישראל לסבול מכאב כרוני הוא 45.
1 צפייה בגלריה
שירלי וד"ר גור אריה
שירלי וד"ר גור אריה
שירלי יובל--יאיר וד"ר איתי גור אריה. "לדעת להתמודד עם הכאב"
(צילום: עידו לביא)

הקשר בין הכאב הפיזי לתודעה שלנו

בעשרות השנים האחרונות קמו רופאים שהחליטו להקדיש מזמנם וממרצם לטיפול בכאב הכרוני ואף הוכר מקצוע חדש ברפואה - מומחה לשיכוך כאב כרוני.
חוויית הכאב עומדת בצומת המרתק של שאלת ה"גוף והנפש", כיוון שהיא חוויה סובייקטיבית מאד ולעיתים עמומה. אדם יכול לחוש כאב עז אבל הרפואה לא תדע לזהות את מיקומו או מקורו הגופני.
"כשהייתי רופא צעיר", מספר ד"ר גור אריה, "כל מה שרציתי היה רק לתת תרופות, אבל עם השנים ועם ההתפתחות שלי כאדם וכרופא, אני מבין את ההשפעה החזקה של הנפש על כאבי הגוף".
"כאבי הגוף והנפש שלנו הם חלק בלתי נפרד מהיומיום. הם באים והולכים, גאות ושפל חליפות. אבל יש כאבים שהופכים לכרוניים. הם משבשים את חיינו, משפיעים גם על מצבנו הנפשי"
בפרק הנוכחי אנחנו משרטטים קווים לדמותם של כאבי הגוף-נפש שלנו. מסבירים באיזה אופן הכאב חשוב לנו, מגן עלינו, משמש מערכת התרעה.
מדוע אנשים שאין להם יכולת לחוש כאב, פשוט לא שורדים? אנחנו מבחינים בין כאב אקוטי לכאב כרוני, ובין סף כאב לסף סבל.
בשיחה אנחנו מצביעים על חלקה של התודעה, ה"מיינד" שלנו - ביכולת לשאת כאב ואף לאלחש אותו. שואלים איך החינוך שלנו, התרבות שבתוכה גדלנו - משפיעים על תפיסת הכאב שלנו, ומציעים רעיונות וכלים שיעזרו לכם לשאת את כאבי הגוף והנפש ולהתמודד איתם לטובה.
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער