בשיתוף עמותת לכ"ם
טרשת עורקים היא תופעה העומדת בבסיס של מחלות רבות, אשר מהווה גורם מוביל לתחלואה בעולם המערבי. הטרשת היא הצטברות רובד טרשתי המכיל כולסטרול וחומרים נוספים, שנערם על דפנות העורקים, מתפתח במשך שנים ועשוי לחסום את זרימת הדם באופן חלקי או מלא. טרשת עורקים עשויה להוביל למחלת לב כלילית, או להתפתח בעורקי הצוואר וכך להגדיל את הסיכוי לשבץ מוחי. היא אף עשויה להתפתח בעורקי הכליות ולגרום להפרעה בתפקודן, או ברגליים, מה שמוביל לכאבים, כיבים ופצעים.
ביקרנו בכנס הבינלאומי השנתי ה-27 של החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת העורקים, כדי לשמוע מהמומחים המובילים בתחום על הסיבות הנפוצות והדרכים לטיפול נכון בתופעה.
"תרופות לאיזון סוכר וטיפול בהשמנה מועילים מול מחלות לב וכלי דם"
"יש שני סוגים של אנשים שיש להם כולסטרול גבוה. יש כאלו שהם גנטית מלידה יש להם רמות גבוהות של 'כולסטרול רע'", אומר פרופ' יהודה קמרי, מנהל המרכז לטיפול רפואי בהשמנה. "אצל סוג זה של מטופלים, בדיקת דם פשוטה מאפשרת זיהוי, וקיים טיפול מוקדם ופשוט שהוא גם בטוח וגם יעיל. הקבוצה הזו היא קבוצה מאוד גדולה באוכלוסייה", הוא מסביר. "הקבוצה השנייה עם יתר כולסטרול", אומר פרופ' קמרי, "הם אנשים שאצלם זה קשור יותר לאורח החיים ומגפת ההשמנה". אחד החידושים, בנוסף ליעילות של הורדה של הכולסטרול, הוא נושא של איזון הסוכרת וטיפול בהשמנה. פרופ' קמרי מציין כי "יש לנו תוצאות ממחקרים חדשים שמראים ששימוש בתרופות שגם מטפלות בסוכר עצמו ומביאים גם לירידה במשקל, אז גם להם יש תועלת והגנה מפני מחלות לב וכלי דם. זו בשורה חדשה".
"עלינו להיות מחוברים לידע הבינלאומי הכי מתקדם, כדי לתת את הטיפולים היעילים ביותר"
ד"ר דב גביש, יו"ר החברה לחקר ומניעת טרשת עורקים אומר כי "בכנס הבינלאומי אנחנו דנים בכל הזוויות האפשריות של גילוי מוקדם וזיהוי גורמי הסיכון. הכנס מפגיש אנשים ממקומות שונים, רואים איך פותרים את הבעיה ואיך מתגברים על זה ומגיעים לטיפול יותר מדויק ביותר אנשים". לדבריו, "עלינו להיות מחוברים לידע הבינלאומי הכי מתקדם בתחומים האלה, להמשיך לפתח אמצעים ודרכים חדשות לחפש עוד טיפולים יותר יעילים באוכלוסיות הרלוונטיות, שזה בעצם כל הציבור, כי למי אין מחלת לב בסוף? זה רק עניין של מתי זה יגיע".
ד"ר אלנה יצחקוב, מזכירת החברה לחקר, מניעה וטיפול בטרשת העורקים ומנהלת מרפאות אינדוקריניות באיכילוב, מספרת על דיונים מגוונים שנערכו בכנס, "לרבות נושאים במחקר בסיסי מולקולרי, מצבים לאחר אוטם שריר הלב כאשר כבר יש נזק בשריר הלב ומנסים לשמור את הרקמה השאירתית של שריר הלב, המיוקארד".
ד"ר יצחקוב מוסיפה כי בכנס נערך דיון על עבודות קליניות על טיפול בגורמי הסיכון, ביניהם יתר שומני דם בכולסטרול גבוה, באמצעות טיפולים אינטנסיביים בשלבים התחלתיים, ממש לאחר אוטם שריר הלב, אשר מביאים לתוצאות ארוכות טווח וטובות יותר".
עוד אומרת ד"ר יצחקוב "יש הבדלים בין נשים לגברים - גם לנשים צריך לתת טיפול אינטנסיבי בדיוק כמו שנותנים לגברים, להסתכל לא רק על גורמי סיכון הידועים ומשותפים בין גברים לנשים, כמו יתר לחץ דם, כולסטרול, סוכרת והשמנת יתר, אלא להסתכל גם על גורמי סיכון שהם ייחודיים לאישה כמו מחזור בגיל צעיר, שחלות פוליציסטיות, סיבוכים במהלך הריון, כמו רעלת הריון (פרהאקלמפסיה) או סוכרת הריון, שהם בעצמם גורם סיכון בהמשך עתידי לטרשת עורקים, וכמובן גם תופעות שאחרי סיום הווסת (פוסטמניפוזיאליות), גורם סיכון נוסף שמצריך טיפול ספציפי. על ידי טיפול אנחנו יכולים בהחלט להפחית את הסיכון הזה".
בשיתוף עמותת לכ"ם
פורסם לראשונה: 11:05, 24.12.23