נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל העניקו היום (ג') אות הוקרה ל-30 אחיות ואחים מצטיינים שהיו מעורבים בהצלת חיים מאז 7 באוקטובר ושהפגינו אומץ וגבורה באירועי התופת בטיפול באזרחים ובחיילים. בין היתר הוענק האות לנילי מרגלית, אחות במרכז הרפואי סורוקה שנחטפה בידי חמאס ב-7 באוקטובר והוחזרה כעבור 55 ימים. "אני חושבת שהמקצוע הזה שמר עליי. אני כבר 12 שנים אחות, וזה קצת מי שאני. זה חלק משמעותי בזהות שלי, לעזור לאנשים ולטפל באנשים. אני אוהבת את זה", אמרה.
במשך 55 ימים ולילות טיפלה נילי בחבריה בשבי, עשתה כל שביכולתה לעזור להם ולשפר את מצבם. השבי במנהרות הסגורות, הניתוק המוחלט מאור יום ומידיעת המתרחש בארץ היה קשה מנשוא. נילי, באומץ ומקצועיות, טיפלה במסירות וביצירתיות ותמכה בכולם, גם במחיר של עימות עם חוטפיה. צפו בדבריה בטקס:

במסגרת האירוע, קיימה רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג שיח פתוח ומרגש עם האחות נילי מרגלית ועם נירית הונוולד קורנפלד, האחות הקהילתית בקיבוץ בארי שנלחמה במשך שעות להציל את חייהם של הפצועים בקיבוץ. בשיחתן שיתפה נילי מרגלית על אופן הטיפול ביתר החטופים בזמן השבי: "כשהייתי שם, הייתי עם אנשים מהקהילה שלי שידעו שאני אחות, ומהר מאוד הבנתי שיש צורך לטפל בהם, לעזור להם ולהבין איפה אנחנו נמצאים ואיך אנחנו שורדים כולנו יחד, ובאמת לקחתי על עצמי את התפקיד".
נירית הונוולד קורנפלד שיתפה בחוויותיה מאותה שבת: "לא חשבתי פעמיים, עזבתי את המשפחה שלי ורצתי לטפל בפצועים בקיבוץ. המחבלים היו שעתיים מחוץ למחבוא שלי עד שהגיע הצבא וחילץ אותי. בשלב הזה לא הסכמתי להתפנות מבלי לחלץ פצועים נוספים ולחזור למשפחתי".
במהלך הטקס אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג: "זה פרס מיוחד לאחיות ולאחים שלנו שראינו אותם מהיום הראשון של המלחמה בכל אתר ואתר. זה כבוד עצום לנו לראות מערכת כל כך מרשימה וציבור של עובדות ועובדים שעושה עבודת קודש יום-יום, שעה-שעה – בהצלת חיים, בהגשת עזרה, בטיפול רפואי, בבריאות הנפש ובכל המכלולים".
3 צפייה בגלריה
טקס הענקת אות הוקרה לאחים ואחיות בביא הנשיא
טקס הענקת אות הוקרה לאחים ואחיות בביא הנשיא
נילי מרגלית מקבלת את הפרס. מימין: ד"ר שושי גולדברג, שר הבריאות אוריאל בוסו, נילי מרגלית, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן
(צילום: סיון שחור לעמ)
עוד אמר הנשיא: "אתה מסתכל ורואה אנשים מדהימים. אנחנו רוצים להגיד לכם תודה מעומק הלב. אתם מקור לגאווה בארץ ובעולם כולו. מכל העולם מדברים איתי על מערכת הבריאות המופלאה שלנו ואני מאחל לכם שתדעו גם ימים של קצת יותר רוגע כי הסטרס פה הוא גדול. ואני רוצה להביע הוקרה מיוחדת וחיבוק לאחיות ולאחים מהעוטף, מהצפון, ממשפחות המפונים, במיוחד מהמשפחות השכולות ומשפחות החטופים".
3 צפייה בגלריה
טקס הענקת אות הוקרה לאחים ואחיות בביא הנשיא
טקס הענקת אות הוקרה לאחים ואחיות בביא הנשיא
מקבלי האות. "מודים לכם מעומק הלב"
(צילום: סיון שחור לעמ)
הטקס נערך בהשתתפות שר הבריאות אוריאל מנחם בוסו, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ויו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן. השר בוסו אמר כי "האחיות והאחים הוכיחו כמה תפקידם משמעותי לעמידה באתגרים שהציבה המלחמה למערכת הבריאות, וכמה פועלם ותרומתם הם הכוח שמניע את המערכת כולה בעת שגרה וביתר שאת בשעת חירום".
נילי מרגלית: "כשהייתי שם, הייתי עם אנשים מהקהילה שלי שידעו שאני אחות, ומהר מאוד הבנתי שיש צורך לטפל בהם, לעזור להם ולהבין איפה אנחנו נמצאים ואיך אנחנו שורדים כולנו יחד, ובאמת לקחתי על עצמי את התפקיד"
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "חוסנה של מדינת ישראל נישען על מערכת הבריאות ועל מקצועיותם של האחיות והאחים בשגרה ובחרום. בחודשים האחרונים נחשפנו לאירועי גבורה אזרחית של אחיות ואחים שלחמו על חייהם של הפצועים בזירות קרב קשות, גם לא במסגרת תפקידם, תוך סיכון חייהם. גבורה זו היא סמל של מסירות, מקצועיות, אהבת האדם ואנושיות ואת כל אלו אנו מבקשים להוקיר".
אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, הוסיפה: "בזכותכם , אחים ואחיות יקרים, יותר ויותר לבבות שרדו את התופת ובעזרתכם יותר ויותר פצועים יוכלו לחייך אל העתיד".
שושי דיאמנט: "להיות אחות זה לא מקצוע, זה ייעוד. אמשיך לתת מעצמי כל עוד אוכל ללא כל חשש. מאז החלה המלחמה - אנחנו מבינים היטב עד כמה העורף והחזית שלובים זה בזה"

"לא חושבת שאני גיבורה"

גם שושי דיאמנט, אחות במרכז הרפואי לשיקום "עדי נגב-נחלת ערן", קיבלה אות הוקרה מהנשיא הרצוג. ב-7 באוקטובר היא יצאה מביתה שבצאלים והבחינה שבשער הכניסה נמצאים אנשים רבים, חלקם מדממים, חלקם ירויים ופצועים, ונואשים לעזרה. היא הגיעה במהירות למרפאה בקיבוץ, וסידרה אותם לפי חומרת הפציעה: מי שהיה עם כדור או מדמם, היא טיפלה בו מיד, ומי שפצוע קשה נעשה ניסיון לפנותו לבית החולים. בקיבוץ דאגו להם למחסה ומזון והיא הזעיקה אמבולנסים אך כדי לא להמתין להם זמן רב -הוחלט לפרק את הכיסאות מאחת המכוניות בקיבוץ וכך פינו את הפצועים.
3 צפייה בגלריה
טקס הענקת אות הוקרה לאחים ואחיות בביא הנשיא
טקס הענקת אות הוקרה לאחים ואחיות בביא הנשיא
אילנה כהן. "בזכותכם לבבות שרדו את התופת"
(צילום: סיון שחור לעמ)
"זאת זכות גדולה עבורי, לקבל את האות מנשיא המדינה", היא אמרה, "אני לא חושבת שאני גיבורה. פעלתי מתוך תחושה של שותפות גורל וערבות הדדית ובמטרה להציל כמה שיותר חיי אדם. להיות אחות זה לא מקצוע, זה ייעוד. אמשיך לתת מעצמי כל עוד אוכל ללא כל חשש. בימים קשים אלה שבהם נלחמים מיטב בנינו ובנותינו בשמירה על הבית ובעוד הצוותים הרפואיים מטפלים באלפי פצועים מאז החלה המלחמה - אנחנו מבינים היטב עד כמה העורף והחזית שלובים זה בזה".
ד"ר שושי גולדברג, אחות ראשית ארצית וראשת מנהל האחיוּת, אמרה: "אני גאה מאוד בהתפתחותו של מקצוע האחיוּת שמהווה שילוב מנצח של מצוינות ושיפור מתמיד לצד התפתחות עקבית בהיבטים רבים כגון ליבת העיסוק המקצועית העצמאית, המומחיות הקלינית והכשירות הגבוהה מנהיגות, והגמישות הניהולית המחקר והחדשנות. כולנו יחד נמשיך להצעיד את המקצוע קדימה, למחוזות עשיה חדשים ולאתגרים מקצועיים פורצי גבולות".
עשרה ממקבלי אות ההוקרה הם אחים ואחיות מבתי החולים וממרפאות הקהילה של כללית. מנכ"ל כללית, אלי כהן, התייחס לכך: "תרומתם ועשייתם של מקבלי האות מעוררת השראה, ומשקפת את מחויבותם העמוקה למתן טיפול רפואי בכל מצב, גם כאשר הם תחת אש ותוך סיכון חיים. כולנו מודים ומוקירים תודה על תרומתם יוצאת הדופן ועל היותם מודל לחיקוי לדור העתיד שבוחר באחיות כמקצוע לחיים. כולנו מייחלים לשובם של כל החוטפים ולרפואה שלמה של הפצועים".