החג האהוב ביותר על הילדים, ולא רק עליהם, הוא ללא ספק פורים. להתחפש הוא אחד המנהגים הכי שמחים שיש שלנו, אבל גם אחד שעלול לסכן. הבדים, הצבעים, המסכות ואפילו האביזרים, כל אלה עלולים להזיק לעור שלכם.
עם השנים, יותר ויותר אנשים מגלים שעורם הפך ליותר רגיש או שהתפתחה אלרגיה נקודתית לבדים, לתחפושות, אביזרים, חומרי איפור וקישוטים. אלה עלולים לעורר תגובות ואלרגיות לא נעימות. הנה כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב לקראת החג.
1 צפייה בגלריה
פורים איפור תחפושת
פורים איפור תחפושת
לבדוק את השפעת האיפור על העור, כמה ימים לפני החג. איפור פורים
(צילום: shutterstock)
טסט נקודתי לפני מריחת צבע פנים ואיפור צבעי פנים ואיפור עשויים להכיל חומרים משמרים כגון מתילכלורואיזוטיאזולינון/מתיליסוטיאזולינון, צבעים או ניחוחות שעלולים לגרות את העור. הקפידו לבדוק את צבע הפנים או האיפור קודם באזור קטן בעור, נקודה על הזרוע, ורצוי שלושה עד חמישה ימים לפני התאריך שבו אתם אמורים לאפר ולהתאפר, כדי לוודא שלא מתפתח גירוי או לא מתרחשת אלרגיה.
להרחיק את מחולל התגובה האלרגית בכל מקרה שבו קיימת תגובה אלרגית, יש להרחיק מהגוף בהקדם האפשרי את מחולל התגובה: מסכה, תחפושת איפור או כל דבר אחר. תסמיני האלרגיה יכולים לכלול: אדמומיות, גרד, יובש או שלפוחיות בעור. במקרים קלים התופעות עשויות להשתפר עם הרחקת הפריט שגרם לאלרגיה, אולם במצבים אחרים יידרש טיפול רפואי.
"מסכות לפעמים נראות תמימות, אבל חבישתן עלולה לגרום לתופעות לא נעימות. הסיבה נעוצה בכמה גורמים, העור לא נושם, והרכב החומרים מהן המסכות עשויות, יכול לגרום להן לפלוט על גבי העור מחוללי אלרגיה, שלפוחיות ועוד"
הימנעו מריסים ומציפורניים מלאכותיים ריסים וציפורניים מלאכותיים מוחזקים במקומם באמצעות דבקים ומצמידים אקריליים, הם מכילים אלרגנים פוטנציאליים למגע כגון ציאנואקרילטים, לטקס ופורמלדהיד. יתר על כן, מוצרים אלו עלולים לפגוע בציפורניים ובריסים או בכל מקום אחר בו אנו נשתמש בדבק שלהם. אם בחרתם להשתמש בדבק כזה, שימו לב לתאריך התפוגה שלו, אל תשלפו דבק שנמצא בארון משנים קודמות.
היזהרו מניקל נסתר תכשיטים ואביזרים לתלבושות כגון חגורות, עלולים להוות טריגר ולגרום לתגובות בעור כי הם מכילים בדרך כלל מתכות כמו ניקל, שהיא אחד הגורמים השכיחים ביותר לדלקת עור אלרגית ממגע.
ד"ר סיון מרסרד"ר סיון מרסר
בד טבעי ונושם בבחירת תחפושת בעיקר לילדים, מומלץ לבחור בד המורכב מ-100 אחוז כותנה. חומרים אחרים, כגון צמר ופוליאסטר, עלולים לעורר גירוי בעור. גירוי סביר במיוחד אם אתם או ילדיכם בעלי רקע והיסטוריה של עור רגיש, אטופי, או עם אקזמה. בדים נושמים רופפים יותר גם מפחיתים את השכיחות של בעיות עור ביום הגדול.
מסכה ולא של יופי מסכות לפעמים נראות תמימות, אבל חבישתן עלולה לגרום לתופעות לא נעימות. הסיבה נעוצה בכמה גורמים, העור לא נושם, והרכב החומרים מהן המסכות עשויות, יכול לגרום להן לפלוט על גבי העור מחוללי אלרגיה, שלפוחיות ועוד.
סכנת שריפה תחפושות רבות עשויות מחומרים דליקים וניילון, ועלולות להתלקח ולגרום לכוויות. מומלץ ללבוש שכבה נוספת מתחת לתחפושת ניילון, ועדיף בגד עשוי מכותנה.
מוצר "היפואלרגני" - תשכחו מזה אז איך בוחרים נכון איפור לפנים? על פי הגדרות ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני), אין תקנים או הגדרות פדרליות לשימוש במונח "היפואלרגני". הסיבה נובעת מהעובדה שה-FDA קובע שאין דבר כזה קוסמטיקה "לא אלרגנית", שניתן להבטיח שלעולם לא תיצור תגובה אלרגית. לכן, הדרישה היא שמרכיבים המשמשים בקוסמטיקה יהיו רשומים על תוויות המוצרים, כך שהצרכנים יכולים להימנע מחומרים שגרמו להם לבעיות. יצרן או מפיץ של כל תמרוק, אחראי מבחינה חוקית לוודא שמוצר משווק בטוח כשהצרכנים משתמשים בו לפי ההנחיות בתווית או בדרך המקובלת או הצפויה.
הכותבת היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר