אדיר אביטן (27), סטודנט מקריית אתא, היה ילד ספורטיבי, אבל בגיל 17 נפצע במהלך משחק כדורעף, וחייו השתנו. "בהתחלה לא הבנתי איזו משמעות יש לפציעה הזו", הוא נזכר, "אבל מהר מאוד התברר לי שיש לה השלכות משמעותיות על התפקוד שלי. סבלתי מכאבים בלתי פוסקים ומהגבלה בתנועה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר נועם רשף אדיר אביטן
ד"ר נועם רשף אדיר אביטן
ד"ר נועם רשף עם אדיר אביטן. "הברך שלו הייתה שחוקה כמו ברך של אדם מבוגר יותר"
(צילום: דוברות זיו)
קראו עוד:
במשך השנים התעצמו הכאבים, וגם ניתוח ארתרוסקופיה וכריתת קרע גדול במניסקוס החיצוני לא שיפרו את מצבו. לפני חמש שנים עבר משבר אישי קשה. "איבדתי את אחי, את אשתו ואת בתם בתאונת דרכים. בעבר הספורט היה נקודת מפלט עבורי, אבל עכשיו לא היה לי אותו כדי לשקם את הנפש מול הטרגדיה המשפחתית הקשה. כל פעילות גרמה לי לדלקות ולכאבים. הגעתי למצב שלא הייתי מסוגל לזוז".
כשחיפש מומחים לנושא, מצא את ד"ר נועם רשף, סגן מנהל המחלקה האורתופדית של בית החולים זיו בצפת, מומחה בכירורגיה ארתרוסקופית ובפגיעות ספורט.

מניסקוס לכל דבר

ד"ר רשף זוכר את הפגישה הראשונה שלו עם אביטן. "הגיע אליי בחור צעיר וכאוב שעבר ניתוח שלא צלח", הוא מספר. "ראיתי שהברך שלו שחוקה כמו ברך של אדם מבוגר יותר. הפתרון היחיד היה ניתוח להשתלת מניסקוס שמתקבל מתרומת אברים".
במשך מספר חודשים המתינו אביטן ורופאו לתרומה מתאימה. "חיפשנו בבנקים שונים ברחבי העולם, אבל לא נמצאה תרומה שהתאימה לאדיר, והוא המשיך לסבול מכאבים עזים ומתנועה מוגבלת. בשלב הזה העליתי האפשרות ליישם טכניקה נדירה של שחזור המניסקוס על-ידי שתל של גיד".
2 צפייה בגלריה
ניתוח ברך בית חולים זיו
ניתוח ברך בית חולים זיו
צוות המנתחים. מימין: ד"ר יפתח בר, פרופ' גבריאל אגר, ד"ר רשף, ד"ר ח'טיב וד"ר חיידר
(צילום: דוברות זיו)
כדי לקדם את הפתרון, פנה לד"ר יפתח בר, מנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים אסף הרופא, ולפרופ' גבריאל אגר, מנהל המחלקה בעבר – שניהם מנתחי ספורט מנוסים – והזמין אותם להשתתף בניתוח. באפריל האחרון זה קרה: צוות האורתופדיה של בית החולים זיו איחד כוחות עם צוות מאסף הרופא, וביחד הם ביצעו ניתוח נדיר של החלפת מניסקוס הברך בשתל גיד.
הניתוח בוצע בזיו, ובין משתתפיו היו גם ד"ר מוחמד ח'טיב, מתמחה במחלקה האורתופדית של זיו, וד"ר כמאל חיידר, אורתופד בהשתלמות עמיתים באסף הרופא. ההליך הסתיים בהצלחה, כשהגיד החלופי מחובר לעצם השוק ולקופסית המפרק כמניסקוס לכל דבר.

בשורה למנותחים שסובלים מכאבים

"מדובר בהליך מורכב שבו אנחנו לוקחים איבר אחד והופכים אותו לתחליף לאיבר אחר", מסביר ד"ר רשף. "עכשיו אנחנו עוקבים אחר השיקום של אדיר ומאוד אופטימיים לגביו. המעקב נעשה ברזולוציות הכי קטנות והכי יומיומיות: זה חשוב לנו מאוד, כי ההליך הוא חדש וראשוני. אנחנו לא יודעים למה לצפות, ורוצים לדעת איך זה מתקדם.
"בינתיים אנחנו מאוד מעודדים. אדיר מדווח שהוא ללא כאבים, הולך בלי צליעה, מתנהל כאילו הושתל בו מניסקוס אמיתי. מדובר בבשורה חשובה למנותחים רבים שעברו כריתת קרע במניסקוס, סובלים מכאבים חזקים ומוגבלים בתפקודם".
גם אביטן נשמע שבע רצון מהתוצאות. "חזרתי ללכת ולתפקד ללא כאבים", הוא אומר. "אני מחכה להמשך ההחלמה כדי שאוכל לחזור לספורט ולפעילות מלאה. כרגע אני לא מורשה לעשות זאת, וצפויים לי בין שישה לשמונה חודשי המתנה, אבל אני כבר עולה במדרגות ומתהלך ללא הגבלה, ובשבילי זה לא מובן מאליו".