משרד הבריאות עדכן בצהריים (יום ג') על ארבעה חולי חצבת שאובחנו בימים האחרונים. מאז חודש דצמבר אובחנו 18 חולי חצבת, רובם לא היו מחוסנים באופן מלא נגד חצבת. במשרד הבריאות חידדו המלצה לנוסעים לחו"ל לוודא שהם מחוסנים בשתי מנות. ניתן להשלים את החיסונים לפני הנסיעה לחו"ל במרפאות המטיילים.
1 צפייה בגלריה
חצבת
חצבת
חצבת. מחלה נגיפית מידבקת שעלולה לסכן חיים
(צילום: shutterstock)
המקרים החדשים שאובחנו:
  • תייר שהגיע מרוסיה ושהה במחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי ברזילי מ-5.2 בשעה 20:30 ועד 6.2 בשעה 01:00 בלילה.
  • ילד מחולון מחוסן במנה אחת שחזר מאזרבייג'ן ושהה במלר"ד במרכז הרפואי וולפסון מ-9.2 בשעה 17:00 ועד 10.2 בשעה 04:00 לפנות בוקר.
  • אדם שנדבק מחולה אחר במחוז חיפה שנסע בקו 12 של אגד בקריית ים ב-9.2 (שעת עלייה 12:00).
  • פעוט מנהריה שחוסן במנה אחת, על פי גילו.
מיכאל יגודייב, אחראי על היחידה למניעת זיהומים, מחוז דן פ"ת כללית, מסביר למה החצבת מסוכנת ומה צריך לעשות כדי להגן על עצמנו.
מהי מחלת החצבת? "מחלה ויראלית שמוכרת כמחלת ילדים אבל גם מבוגרים עלולים לחלות בה, המחלה מדבקת מאוד, מועברת באוויר על ידי טיפות קטנות שנעות באוויר, בן אדם אחד עלול להדביק כ 8-12 אנשים".
מהם תסמיני המחלה? "הביטוי של מחלת החצבת הוא חום מעל 38, שיעול, נזלת, פריחה שמתחילה מהפנים ויורדת מטה. תסמינים נוספות יכולים להתבטא בדלקת לחמית העין דו צדדית, סימן אופייני נוסף למחלה הוא כתמי קופליק (כתמים שמופעים על החיך).
"חשוב לציין כי תקופת דגירה של המחלה יכולה להיות עד 21 יום, משמע התסמינים עלולים להופיע עד שלושה שבועות מהחשיפה. החולה מתחיל להיות מידבק ארבעה ימים לפני הופעת הפריחה או ארבעה ימים אחרי הופעת הפריחה ולכן ישנה חשיבות בחקירה אפידמיולוגית מהירה ואפקטיבית על מנת לאתר את המגעים שנחשפו לאותו חולה בשל חלון טיפולי צר שבו ניתן לתת טיפול מונע לאנשים שנחשפו לחולה החצבת כדי למנוע אצלם את המחלה".
מיכאל יגודייבמיכאל יגודייב
מהם הסיבוכים של מחלת החצבת? "המחלה עלול לפגוע במערכת החיסון. ישנם דיווחים בספרות הרפואית שמחלת החצבת גורמת לירידה במערכת החיסון ולכן אנשים החולים בחצבת חשופים לזיהומים רבים ועלולים להסתבך עם דלקת ריאות, דלקת המוח וסיבוך של דלקת לחמית העין. במצבים מסוימים ילדים שחלו בחצבת יכולים לחלות 8-6 שנים מהופעת המחלה בתופעה שנקראת SSPE דלקת מוח תת חריפה שמביאה לפגיעה מוחית, פגיעה קוגניטיבית, עיוורון, התכווצויות (פרכוסים), בעיות בהליכה ואף מוות ומכן חשיבות ההתחסנות כנגד המחלה".
מהי אוכלוסיית הסיכון? "כל מי שלא מחוסן יכול לחלות במחלה, אנשים אלו עלולים להדביק אנשים אחרים שאינם מחוסנים. הסיכון לסיבוכים גבוה יותר אצל ילדים מתחת לגיל חמש, חולים עם דיכוי מערכת החיסון, נשים בהריון (הסיכון לאם ולעובר) ומבוגרים מעל גיל 20".
האם יש טיפול או מניעה למחלת החצבת? "מומלץ מאוד לחסן את כל הילדים בחיסון חצבת כחיסון שגרה בגיל שנה, מנה ראשונה ובגיל כיתה א' (גיל 6) מנה שנייה. החיסון מכיל ארבעה מרכיבים: חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח. המנה הראשונה ניתנת במסגרת התחנה לבריאות המשפחה/ טיפת חלב בגיל שנה, המנה השנייה ניתנת בכיתה א' על ידי שירותי בריאות התלמיד.
"החיסון נכנס לסל בשנת 2020 וניתן גם במסגרת הקופה למבוגרים במצבים הבאים: ילידי שנת 57 ואילך אשר לא חוסנו בשתי מנות נגד חצבת זכאים לשתי מנות וילידי 1957 אשר חוסנו במנה אחת יהיו זכאים לקבל מנה אחת. נשים בגיל הפוריות שאין בידיהם תיעוד על קבלת שתי מנות חיסון לאדמת ובתנאי שהן לא בהיריון".
  • ‏‎במשרד הבריאות אומרים כי בכל מקרה של תחלואה מתבצעת חקירה אפידמיולוגית לאיתור המגעים ומתן הנחיות בהתאם לגיל, מצב חיסוני ומצב רפואי. "אנשים שחוששים שנחשפו במועדים הרשומים מעלה ואינם מחוסנים בשתי מנות יכולים לפנות למוקד קול הבריאות *5400 לבירור ההמלצות".