ארגון הבריאות העולמי הזהיר היום (שישי) מפני התפרצות קדחת דנגי ברחבי העולם בהיקף חסר תקדים. הארגון מתריע כי ההתחממות הגלובלית וגלי החום העזים שפוקדים מדינות רבות ברחבי העולם מביאים את מספר מקרי ההדבקה לשיאים היסטוריים. השבוע דווח על מקרי הדבקה גם במצרים השכנה.
עם זאת, בארגון הבריאות העולמי הרגיעו שקדחת דנגי שגורמת לחום וכאבי שרירים, קטלנית בקרב פחות מאחוז מהנדבקים. רוב מקרי ההדבקה הם א-סימפטומטיים, כלומר מי שנדבק לא חווה תסמינים כלשהם.
4 צפייה בגלריה
קדחת דנגי
קדחת דנגי
מזהירים מפני קדחת דנגי
( צילום: EPA/LEGNAN KOULA )
קראו עוד:
דנגי היא מחלה ויראלית שנגרמת על ידי וירוסים ממשפחת ה-Flaviviruses שמועברת על ידי עקיצת יתוש "הנמר האסיאתי" שעוקץ בשעות היום, לרוב במקומות צפופים כמו שווקים, מרכזי קניות ואתרים היסטוריים. המחלה מתבטאת לרוב בתחלואה קלה דמויית שפעת, אך עלולה במקרים נדירים להוביל לדימומים מאסיביים בגוף ומוות.
"היתוש שמעביר את הדנגי נמצא גם בישראל, ולכן יש חשש שגם כאן תתפרץ המחלה", אומר ל-ynet פרופ' אלי שוורץ, מומחה למחלות טרופיות מהמרכז הרפואי שיבא, "המחלה הולכת ומתפשטת בעולם גם במקומות לא צפויים, כשבקיץ האחרון צרפת דיווחה על עשרות מקרי הדבקה. עקב ההתחממות הגלובלית היתושים מתפשטים גם לאזורים גבוהים ומופיעות שם מגפות כמו בקטמנדו ונפאל. החיסון נגד המחלה של חברת טקדה עדיין לא זמין בישראל. בינתיים אני ממליץ למטיילים למזרח להיזהר ולהשתמש בכל האמצעים נגד יתושים".
מאז שנת אלפיים מספר המקרים שדווחו גדל פי שמונה לכדי 4.2 מיליון מקרי הדבקה בשנת 2022. כבר בחודש ינואר הזהיר ארגון הבריאות העולמי כי דנגי היא המחלה הטרופית המתפשטת המהירה ביותר בעולם ומהווה "איום מגפה".
ההתפרצות הנוכחית החלה במרץ האחרון בבירת סודן חרטום, לאחריה דווחו כבר מקרי הדבקה נוספים באירופה. פרו חווה שיאי הדבקה וכבר הכריזה על מצב חירום ברוב האזורים.
4 צפייה בגלריה
קדחת דנגי
קדחת דנגי
מרססים נגד הקדחת
(צילום: EPA/LEGNAN KOULA )
4 צפייה בגלריה
קדחת דנגי
קדחת דנגי
מזהירים מפני הקדחת
(צילום: EPA/LEGNAN KOULA )
במסיבות עיתונאים שנערכה בז'נבה שבשוויץ, הזהיר הארגון כי כמחצית מאוכלוסיית העולם נמצאת כעת בסיכון וכי ב-129 מדינות כבר דווחו 5.2 מיליון מקרי הדבקה בשנת 2019, והשנה צפויים לפחות 4 מיליון מקרי הדבקה. עד עתה דווחו השנה קרוב ל-3 מיליון מקרים ביבשת אמריקה, ומוקדי התפשטות מרכזיים נמצאים דרומית לבוליביה, פרגוואי ופרו. התפרצויות של קדחת דנגי נרשמו בשנים האחרונות גם בצפון אוסטרליה, פלורידה שבארה"ב, יפן וצרפת.

התסמינים קלים בדרך כלל

יתושים - שהם כאמור הגורם להפצת הנגיף - אורבים במאגרי מים כמו שלוליות, בריכות ואפילו אגרטל פרחים. הנגיף שכיח בעיקר בדרום מזרח אסיה, תאילנד בתקופת גשמי יוני עד נובמבר, מרכז אמריקה ואפריקה.
לאחר עקיצת היתוש חודר הנגיף לדם, דוגר בגוף במשך ארבעה עד שבעה ימים, וגורם למחלה דמויית שפעת המלווה בחום, כאבי שרירים, כאבי גרון, אודם בגרון, ולעתים גם פריחה עדינה, או דימום קל באף. במקרים נדירים הנגיף גורם לתגובתיות יתר של מערכת החיסון הגורמת להפרעות קרישה, דימומים פנימיים רבים, ירידה בלחץ דם ומוות.
4 צפייה בגלריה
יתוש אסיאתי
יתוש אסיאתי
היתוש האסיאתי. מעביר את המחלה
(צילום: shutterstock)
אין עדיין טיפול נגד הנגיף. הטיפול הוא סימפטומטי המתמקד במנוחה, הורדת חום, ושתייה מרובה. לפני כשנה אישר האיחוד האירופי חיסון חדש של חברת טקדה נגד קדחת דנגי. החיסון QDENGA מונע הדבקה בנגיף ומאושר מגיל ארבע שנים ואילך.

אוכלוסיית היתושים גדלה באקלים המתחמם

המחלה מתפשטת ככל הנראה גם במצרים השכנה. על פי דיווחים בתקשורת הערבית, נמצאו דגימות דם חיוביות לנגיף אצל כמה תושבים שסבלו מתסמינים דמויי שפעת. כל החולים חוו תסמינים קלים והחולים טופלו בביתם, ללא צורך באשפוז. בעקבות הדיווח הודיעה רוסיה על הקשחה בתנועת הנוסעים ממצרים.
התפשטות הדנגי מיוחסת להתחממות הגלובלית: אקלים חם יותר מסייע ליתושים להתרבות מהר יותר ומאפשר לנגיף להתרבות בתוך גופם
התפשטות הדנגי מיוחסת לדברי הארגון להתחממות הגלובלית: אקלים חם יותר מסייע ליתושים להתרבות מהר יותר ומאפשר לנגיף להתרבות בתוך גופם. הגורמים הנוספים שתורמים להתפשטות הן רמת התברואה הנמוכה במדינות שבהן מגיע מספר ההדבקות לשיא, ותנועה מוגברת של מטיילים וסחורות. אף שטמפרטורה של יותר מ-45 מעלות שנרשמה לאחרונה בלא מעט מדינות אמורה לקטול את היתושים, הם הצליחו להסתגל לחום הכבד ולמדו להסתתר ולהתרבות במקומות מוצלים או במאגרי מים שבהם הטמפרטורה לא עולה באופן דרמטי.