בשיתוף נובוטוק
מגמגמים שנאבקים בשגרת חייהם על שטף הדיבור וביטחון עצמי נמוך, נאלצים כעת להתמודד עם תחושות לחץ וחרדה שמביאה איתה המלחמה, וכפועל יצא, גם עם החמרה בשטף הדיבור. על פי נובוטוק, מכון המפעיל תוכניות טיפול מותאמות אישית
וקורסים להתמודדות עם גמגום, מאז ה-7 באוקטובר ישנה עלייה משמעותית במאפייני הגמגום או בהתפרצות של גמגום - גם בקרב כאלה שסבלו מהתופעה בעבר.
"אזור הדיבור במוח קשור ישירות לאזור הרגשות במוח. בהתאם לכך, הגמגום מושפע ישירות ממצבי לחץ והתרגשות", אומרת רבקה אלימלך, קלינאית תקשורת ומבקרת איכות בנובוטק. "מאז פרוץ המלחמה, אנחנו מקבלים פניות רבות של אנשים מכל הגילאים ומכל הארץ שמרגישים שתחושות הלחץ והחרדה משפיעות על שטף הדיבור".
2 צפייה בגלריה
גמגום
גמגום
מאז ה-7 באוקטובר ישנה עלייה משמעותית במאפייני הגמגום או בהתפרצות של גמגום.
(צילום: Julija Sulkovska/shutterstock)
על רקע הצורך הגובר במענה ייעודי, החלה נובוטוק לערוך סדנאות ללא תשלום והיא מציעה תכנים רלוונטיים לתקופה עבור כל מי שסובל מהחמרה במצבם. "מטופלים שהשתתפו במספר מפגשים דיווחו על תהליך משמעותי של שינוי בתפיסה ביחס לגמגום וכתוצאה מכך על ירידה במאפייני המאבק הרגשי והמחשבתי", מספרת אלימלך. כל מי שמעוניין להתמודד טוב יותר בתקופה הנוכחית עם תחושות הלחץ ולהפחית את ההשפעה שלהן על מאפייני המאבק' מוזמן להירשם לאבחון שמהווה בדיקת התאמה לטיפול הייחודי שלנו. הטיפול כולל גם מענה רגשי, גם ליווי אישי, גם מערכת היברידית לתרגול ומפגשי קבוצות לתרגול באופן מקוון".
"בקרב רוב האנשים עם גמגום, הדבר מתבטא בעלייה חדה של מאפייני המאבק הפיזי כמו יותר תקיעות, לצד מאפייני המאבק הרגשי - תוספת של חרדה ולחץ מהדיבור, ומאפייני המאבק המחשבתי - יותר מחשבות של תסכול, אשמה ובושה מצורת הדיבור".

המפתח להתמודדות יעילה - שילוב בין טכניקות פיזיות לבין ההיבט הרגשי

הטיפול הנפוץ והוותיק ביותר להתמודדות עם גמגום הוא עבודה עם קליניאי\ת תקשורת להקניית טכניקות המסייעות להוצאת הדיבור עם פחות מאבק פיזי. "כיום, מובן כי לא ניתן לטפל בגמגום בלי לתת מענה הולם גם לחלק הרגשי שמשפיע ומושפע ישירות מהדיבור".
2 צפייה בגלריה
גמגום
גמגום
גמגום
((Shutterstock))
לדבריה, יש חשיבות עליונה להתייחסות של הדמות המטפלת לאופן בו האדם שמגמגם תופס את עצמו, תופס את הגמגום ותופס את עצמו עם גמגום. "לרוב, כאשר יש שילוב של כלים להתמודדות עם המחשבות והרגשות הקשורים לגמגום, ניתן לראות שימוש יעיל בטכניקות, וללא התייחסות רגשית יהיה קושי משמעותי להטמעה ושימוש יומיומי בטכניקות".
נועה צדוק, בת 23 תושבת מודיעין, מספרת כי הגמגום החל אצלה בגיל צעיר, ומאוד הפריע לה בהתנהלות השוטפת. "מבחינת הדיבור עצמו, זו מלחמה - להוציא ולשחרר, כשאני מדברת אני מרגישה שאני כמעט נחנקת". מעבר לכך, צדוק אומרת כי הגמגום הוביל לתחושות בושה. "אני מתביישת בעצמי, מרגישה אשמה, בעיקר אחרי מעשה, כשאני שואלת את עצמי 'למה גמגמת?'. יש הרבה פחד, הימנעות מסיטואציות של דיבור, להציג את עצמי בפני זרים, לדבר מול קהל או גורמי סמכות. אם יש לי פגישה, אני חושבת מה יהיה כבר כמה שבועות לפני כן. הרבה פחד לפני והרבה ביקורת עצמית אחרי".
אל הטיפול צדוק הגיעה עם הרבה חשש, והיום היא שמחה על התוצאות, גם מבחינת המאבק בדיבור עצמו, וגם מבחינת איך שאני מרגישה כלפי הגמגום. "הבנתי שמותר לי לגמגם. אמנם את הגמגום אי אפשר להעלים לחלוטין, אבל בכל מה שסביבו, אפשר לטפל".
טיפים ותובנות שיכולים לסייע למגמגמים לצלוח את התקופה הזו
• נסו ליצור לעצמכם מרחבי רוגע וחיבור עצמי, בהם אתם מצמצמים את זמן החשיפה לחדשות ומגדילים את הזמן בו אתם עושים משהו טוב לגוף ולנפש שלכם
• פנו לאיש מקצוע למתן כלים המותאמים אישית עבורכם מבחינה טכנית ורגשית
"מעבר לכך, אני פשוט ממליצה להירשם לסדנה הבאה, כדי להתחיל תהליך היכרות עם המאבק הפנימי שלכם ולהבין למה אתם צריכים לטפל בו", אומרת אלימלך. "הסדנה מאוד זמינה, ללא תשלום, כוללת שני מפגשים ומאפשרת לכם לעבוד מול בעלי המקצוע המתמחים בהתמודדות עם גמגום מבחינה רגשית וטכנית".
בשיתוף נובוטוק