שני צעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם אושפזו לאחרונה בהפרש של שבועיים במחלקה הנוירולוגית של המרכז הרפואי הלל יפה עקב שאיפת גז ממכלי ספריי קצפת שנמכרים בחנויות ללא הגבלה. השניים סבלו מחולשה קיצונית בגפיים, אובדן תחושה ולא יכלו לעמוד וללכת. בדיקה מעמיקה של צוות המחלקה העלתה כי מדובר בהשפעה הרסנית של הגז. ד"ר עדי הרסליס-אלדר, רופאה בכירה במחלקה, הזהירה: "שאיפת גז קצפות היא תופעה שכיחה העלולה לגרום למחלה נוירולוגית משמעותית".
1 צפייה בגלריה
בית החולים הלל יפה. ארכיון
בית החולים הלל יפה. ארכיון
בית החולים הלל יפה. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
שני הצעירים הגיעו לבית החולים עקב תלונות של חולשה קיצונית בגפיים. "במקרה הראשון", סיפרה ד"ר עדי הרסליס-אלדר, "הגיע גבר כבן 30 עם חולשה בגפיים שהתקדמה תוך שבוע. הוא הגיע לחדר המיון על כיסא גלגלים כי לא יכול היה ללכת בכוחות עצמו. החשד הראשוני שלנו היה תסמונת גילאן ברה, מחלה אוטואימונית הפוגעת במערכת העצבים ההיקפית, אך משזו התבדתה, המשכנו בסדרת בדיקות, כולל MRI, שהראה פגיעה עצבית חריגה בחוט השדרה, וכן חוסר משמעותי ביותר בוויטמין B12. בבירור נוסף כדי להבין את מקור החסר, ציין הבחור כי נהג לשאוף גז קצפות באופן קבוע. הוא התחיל לקבל טיפול ייעודי וכרגע חל שיפור בתנועתיות ובתחושה והוא אמור לעבור למחלקת שיקום".
שבועיים לאחר מקרה זה הגיע צעיר כבן 20 שסבל מתשישות במשך כמה חודשים, הפרעה בתחושה בגפיים עליונות ותחתונות, בעיות יציבה וחוסר יכולת לאחוז בדברים. לאחר בירור, נראתה פגיעה בחוט השדרה ובעצבים ההיקפים כולל חסר משמעותי בוויטמין B12. כשהרופאים בדקו את הרקע, עדכן כי גם הוא השתמש בגז קצפות מזה זמן מה. "הוא החל לקבל עירוי של B12 וכן החל בפעולות שיקום פיזיותרפי כבר במחלקה", סיפרה ד"ר הרסליס -אלדר. "גם אצלו נראה שיפור, אך הדרך עוד ארוכה מכיוון שנגרם נזק שעדיין לא ניתן לקבוע בוודאות האם הפיך או אינו הפיך".
שני הצעירים מספרים כי לא ידעו על ההשלכות ההרסניות של השימוש בגז קצפות וכי מדובר בפעולה שכיחה באירועים חברתיים ובכלל: "אני חושב שחייבים להזהיר את הציבור, ובטח חבר'ה צעירים בגילי, שזה משהו שכולם מכירים. לא ידעתי עד כמה זה מסוכן ובעייתי ויכול להרוס לי את החיים", ציין הצעיר בן ה-20.
ד"ר עדי הרסליס - אלדרד"ר עדי הרסליס - אלדרצילום: דוברות הלל יפה
ד"ר הרסליס-אלדר מסבירה כי בספרות הרפואית קיימים דיווחים דומים למקרים אלה, המחזקים את ההשערה כי שימוש בגז קצפות גורם לפגיעה בתפקוד וחסר בוויטמין B12 וכתוצאה מכך עלול לגרום לפגיעה נוירולוגית. היא ביקשה להזהיר את הציבור ובעיקר את ההורים, שבקרוב יצאו ילדיהם לחופשת הקיץ: "הגז בתוך מכלי הקצפות הוא בעצם גז צחוק, הנמכר בחנויות ללא הגבלה. שימוש לא מבוקר בו עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים לגוף עד כדי נכות. הודענו על המקרים למשרד הבריאות, אבל חשוב לנו להתריע בפני הציבור על הסכנות בשימוש בו".

משרד הבריאות: "פגיעות נוירולוגיות, חרדה וירידה בלחץ הדם"

בעקבות הדברים, מזהיר היום משרד הבריאות את הציבור משימוש בגז קצפות שנמכר באופן לא חוקי במסיבות ובקיוסקים ברחבי הארץ: "השימוש בו, שנפוץ בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, ביניהן פגיעה בהכרה, פגיעות ניורולוגיות, פרנויה, חרדה, סחרחורות, הזיות וירידה בלחץ הדם", נמסר.
ד"ר רוני ברקוביץ: "השימוש בגז קצפות מסכן את היקר לנו מכול - הילדים שלנו. זהו מוצר שלכאורה נראה תמים, שמוביל 'רק' לתחושת אופוריה, אך הוא עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, חלקן מסכנות חיים"
"משרד הבריאות עובד בשיתוף פעולה הדוק עם גורמי האכיפה על מנת להתמודד עם התופעה. בשנה האחרונה נתפסו מאות אלפים מכלי גז קצפות, ולאחרונה, בפעילות משותפת של האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות בשיתוף משטרת ישראל, נתפסו בפיצוציות ובמרכולים באשדוד כמויות גדולות של הגז, שעל פי החשד, היו אמורות להימכר לבני נוער. בנוסף, בשנה האחרונה הוצאו צווי סגירה לשני מקומות בהם נמכרו מכלים של גז קצפות".
ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל האגף לאכיפה ולפיקוח במשרד הבריאות, אמר כי "השימוש בגז קצפות מסכן את היקר לנו מכול - הילדים שלנו. זהו מוצר שלכאורה נראה תמים, שמוביל 'רק' לתחושת אופוריה, אך הוא עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, חלקן מסכנות חיים. אני קורא לילדים ולבני הנוער - שימרו על בריאותכם ואל תשתמשו בגז קצפות. ולהורים – הכירו את הסכנות שבמוצר ודברו עם הילדים שלכם על הנושא".