בשיתוף GSK באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים, כשירות לציבור
"התחלתי לעשן בגיל 14 וחצי, היום 80% מהריאות שלי כבר לא שוות", מספר שלמה מרסינו החולה במחלת COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית שגורמת לפגיעה הולכת ומחמירה בריאות ובדרכי הנשימה. "אני עובד כנהג משאית, ועד לפני שנה וחצי, בכל יום כשהייתי חוזר הביתה מהעבודה, הרגשתי שאני כבר לא יכול לנשום, וחייב עזרה של בלון חמצן. בהתחלה חשבתי שמדובר בדלקת ריאות, אך לאחר סדרת בדיקות והפניה לרופאת הריאות הבנתי שמדובר במחלת ה-COPD".
2 צפייה בגלריה
שלמה מרסינו
שלמה מרסינו
שלמה מרסינו. "לא יכולתי לנשום"
(צילום: קובי בן שושן)

איחור באבחון המחלה

מדי שנה, שלושה מיליון בני אדם בעולם נפטרים מהמחלה, 3,000 מהם בישראל. COPD באה לידי ביטוי בדרכים שונות, כמו נפחת ריאות, דלקת סמפונות כרונית אולעיתים שילוב של מצבים אלו יחד. המחלה המתבטאת בקוצר נשימה, שגורמת לשיעול וליחה שהולכת ומחמירה. היא מתאפיינת באירועים של התלקחות , שבהם התסמינים הנשימתיים כמו שיעול וקוצר נשימה מתגברים ועשוי להחמיר נזק בריאה. למעשה, די בהתלקחות אחת כדי להביא לירידה מהירה בתפקודי הריאה, להגביר את הסיכון להתקף לב פי שניים בימים שלאחר ההחמרה ואף להעלות את הסיכון לתמותה כתוצאה מאשפוז.
"עשרות חולים מתקבלים אצלנו מדי יום עם מחלת ריאה. לצערי, רבים מחולי COPD מגיעים אלינו רק אחרי שהופיעו התסמינים של המחלה, שלב שבו כבר לא נוכל למנוע את המחלה", מספרת ד"ר אמיליה חרדאק, מנהלת יחידת מחלות ריאה בבית החולים בני ציון, ומצביעה על אחד מהקשיים העיקריים בטיפול ב־COPD: על פי ההערכות, כ־70% עד 80% מהחולים ב־COPD אינם מאובחנים ולא מקבלים טיפול. ככל הנראה, הסיבה לכך היא שרוב החולים הם מעשנים, ולכן פעמים רבות, לא מייחסים משמעות לתסמיני המחלה: שיעול, קוצר נשימה, ליחה וכיוצא באלה, עד לשלב שבו כבר נגרמת פגיעה משמעותית באיכות חייהם. בשלב הזה ויש פגיעה משמעותית בתפקודי הריאה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אמיליה חרדאק
ד"ר אמיליה חרדאק
ד"ר אמיליה חרדאק. "המטרה שלנו היא לעצור את ההידרדרות, להפחית החמרות ולשפר את איכות חייהם של החולים"

הטיפול בתסמיני המחלה

ד"ר חרדאק מרחיבה: "הטיפול ב־COPD כולל בין היתר משאפים המכילים שילוב של מרחיבי סימפונות וסטרואידים שמפחיתים דלקת, מפחיתים החמרות ומשפרים איכות חיים. כיום, הטיפול התרופתי המיטבי לחולים בסיכון להחמרות הוא במשאף משולש, שמכיל שילוב של שני מרחיבי סימפונות וסטרואידים. הטיפול הוכיח הפחתה בסיכון להתלקחויות ואפילו הפחתה בסיכון לתמותה. טיפול במשאף של פעם ביום יכול לשפר היענות טיפולית.
"המטרה שלנו היא לעצור את ההידרדרות, להפחית החמרות ולשפר את איכות חייהם של החולים. טיפולים כמו שיקום ריאות, חיסונים, המלצות לפעילות גופנית וטיפול תרופתי במשאפים יסייעו לכך. במקרים נדירים אף יהיה צורך בניתוח", היא מסבירה.
ד"ר אמיליה חרדאק: "על פי ההערכות, כ־70% עד 80% מהחולים ב־COPD אינם מאובחנים ולא מקבלים טיפול. ככל הנראה, הסיבה לכך היא שרוב החולים הם מעשנים, ולכן פעמים רבות, לא מייחסים משמעות לתסמיני המחלה: שיעול, קוצר נשימה, ליחה וכיוצא באלה, עד לשלב שבו כבר נגרמת פגיעה משמעותית באיכות חייהם"
מרסינו הוא אחד מהמטופלים של ד"ר חרדאק במחלקת השיקום. "לפני שהתחלתי את השיקום בבני ציון, תפקודי הנשימה שלי עמדו על 28%. היום, המצב שלי השתפר מאוד. בכל ביקור אני מתחיל אצל הרופאה, עובר בדיקת א.ק.ג ומתחיל בספורט. אני מרים משקולות ועובד על המכשירים השונים, בסך הכול כשעה וחצי בכל פעם. בנוסף אני מטופל במשאף משולש, שאני לוקח פעם ביום".
לצד השיקום והטיפול התרופתי, חלק חשוב לדברי ד"ר חרדאק הוא להפסיק את הגורם למחלה, ברוב המקרים המשמעות היא הפסקת עישון. "הנזק של העישון לבריאות שלנו הוא עצום. עישון מעלה את הסיכון למחלות ריאה, אירוע לבבי ומוחי, לגידולי פה ולוע ולגידולים אחרים. מעבר לכך העישון מסבך כל טיפול במחלות אחרות".
אחרי עשרות שנות עישון, מרסינו הפסיק גם הוא. "היום אני בן 73 ועובד על סמי־טריילר, אנשים לא מאמינים לי, אבל הנה הפסקתי לעשן והצלחתי", הוא מעיד. "אבל זה לא אומר שנרפאתי, אי אפשר להירפא מהמחלה הזו, זו מחלה לא קלה בכלל".
בשיתוף GSK באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים, כשירות לציבור
פורסם לראשונה: 09:50, 31.01.23