במציאות הקיימת שבה עובדי רפואה רבים עומדים בפני יציאה לפנסיה, המדינה צפויה להתמודד עם מחסור קשה בכוח אדם רפואי. על פי דוח ה־OECD ישראל היא היחידה בארגון שבה חלה ירידה במספר הרופאים לכל 100 אלף נפש.
בשנתיים האחרונות עלו לישראל כ־3,000 רופאים ורופאות עולים חדשים ותושבים חוזרים, דבר העשוי לסייע מעט בהתמודדות המדינה עם מצוקת כוח האדם הרפואי בדומה לתחילת שנות התשעים. אך עדיין, הפוטנציאל העצום שיש מעבר לים רחוק מלהיות ממומש.
1 צפייה בגלריה
רופאים
רופאים
ישראל צפויה להתמודד עם מחסור קשה בכוח אדם רפואי
(צילום: shutterstock)
מנתוני הסוכנות היהודית עולה כי כ־1,900 רופאות ורופאים, אחים ואחיות ובעלי מקצועות פרא־רפואיים, כבר פתחו תיקי עלייה בסוכנות היהודית והם מבקשים לעלות ארצה ולהשתלב במערכת הבריאות הישראלית, אך בישראל לא מקבלים את כולם בקלות. החסמים הקיימים כיום שלא מספקים ביטחון תעסוקתי לרופאים, גם לכאלה שהם מנוסים וטובים, גורמים לכך שאותם רופאים לא ממהרים לעלות ארצה.
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, אמר כי "עלייתם של אנשי הרפואה הכרחית לחיזוק מערכת הבריאות, על אחת כמה וכמה בתקופה של מגפה עולמית. פוטנציאל העלייה של רופאים עולים ובני משפחותיהם לישראל הוא אדיר".
בשבועות הקרובים תנסה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו־שטה לקדם רפורמה לקליטתם המהירה של עולים חדשים מתחום הרפואה. "אביא לאישור הממשלה החלטה להגדלת התקנים למאות רופאים ורופאות עולים. קיימתי סדרת פגישות בנושא בין היתר עם ראש הממשלה ושר האוצר והגענו להסכמות שיש לראות זאת כמשימה לאומית בתעדוף עליון", אמרה השרה תמנו־שטה.
ביום שני הבא, 11 באוקטובר, תיערך ועידת העלייה והקליטה של "ידיעות אחרונות", ynet ו"וסטי" בשיתוף משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית. הוועידה החגיגית, שאותה ינחו טיטי איינאו ומגיש ynet אטילה שומפלבי, תתמקד בהצלחות ובאתגרים שמציבה קליטת העלייה בישראל גם בימים אלו. בוועידה ישתתפו נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו־שטה, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הביטחון בני גנץ, ח"כ יולי אדלשטיין, אלכס אברבוך, אמנים ופעילים חברתיים.