תקופת הקורונה גרמה לרבים מאיתנו לקחת שני צעדים לאחור ולעשות חשבון נפש אישי ונפשי בכל הנוגע לאורח החיים התובעני בו אנו חיים. רובנו מצאנו עצמנו עובדים מהבית, וגם אחרי שעול הסגרים ירד מהפרק, רבים מהמעסיקים גילו שאולי לא חובה לחייב את העובד להגיע למשרד מדי יום, וכך מצאנו עצמנו מבלים יותר שעות בבית, עם הילדים והמשפחה.
הניתוק הזה משגרת העבודה, כפי שהכרנו אותה עד היום, והמתח הרב שנלווה לתקופת הפנדמיה הסוערת, גרמו לרבים להבין שהגיע הזמן להשקיע גם בנפש. זה כמובן יצר "פקקי תנועה" ארוכים בדרך לטיפולים הפסיכולוגיים, וכיום כמעט ולא ניתן למצוא פגישות זמינות עם אנשי המקצוע בתחום הנפש בטווחים הקרובים. והיו גם אלו שהתקופה המיוחדת הזו גרמה להם לפתוח את הראש לכיוונים שלא היו מוכרים להם עד כה. פתאום, יוגה ומדיטציה כבר לא היו מילים ששייכות רק לקהל רוחני מצומצם. אנשים שעוסקים בתחום, לפחות מאזור המרכז, מדווחים על עלייה תלולה במספר המתאמנים החדשים שהביאה עמה תקופת הקורונה, ומתעקשים שלא מדובר בטרנד, אלא באורח חיים חדש שאלפי אנשים סיגלו לעצמם.
לכן, לא מפתיע שלמעלה מאלף איש השתתפו לאחרונה ב-Wellfest, פסטיבל הבריאות והוולנס הגדול בישראל, שהתקיים השנה במלון חוף נחשולים, השוכן למרגלות הכרמל, על רצועת חוף לבנה של מפרץ טבעי עם לגונות של מים צלולים ותכולים, בסמוך לאתר העתיקות תל דור.
3 צפייה בגלריה
פסטיבל וולפסט במלון חוף נחשולים
פסטיבל וולפסט במלון חוף נחשולים
סופ"ש של רוחניות ובריאות. וולפסט בחוף נחשולים
(צילום: ניר דוידזון)
50 הדונמים הירוקים שמקיפים את בקתות המלון חולקו לסוף שבוע אחד לעשרה מתחמים שונים של סדנאות, הופעות ושלל פעילויות אחרות מתחום הבריאות, היוגה והנפש. ומה לא היה שם - מסדנאות בנושאים כמו "הפחד לאהוב", "ארון התבלינים כארון תרופות" ו"היכרות עם עולם האיורוודה", דרך שיעורי יוגה מכל סוג שהוא בכל שעות היום, שיעורי ריקוד ומשחק (עם שי אביבי!) ועד לימוד כלים למיינדפולנס, מדיטציות, ריברסינג ואפילו ריקוד ואסטרולוגיה. וזה עוד לפני שהזכרנו את ההופעות מדי ערב של תומר יוסף וקרולינה על רקע השקיעה הנפלאה. החיסרון הגדול בכל השפע הזה היתה תחושת ההחמצה שלא אוכל לחוות את הכל.
כבר בכניסה אפשר היה לראות שמדשאות המלון הפכו לסוג של אשרם של חמישה כוכבים, כשמזרנים ופופים פוזרו בכל עבר, ושימשו למינגלינג של המשתתפים בין הפעילויות השונות לבין הארוחות הטבעוניות שהוגשו במתחם המזון הסמוך, שהציע תבשילים אתיופיים, נקניקיות על האש מבשר שאינו בשר, סלטים ושייקים עמוסי פירות.
אני פוגש את אורלי לוגסי (57, וגאה בזה!), קואוצ'רית שמלווה אנשים וארגונים בתהליכי התפתחות, מגני תקווה. תוך כדי שיעור ריקוד משחרר, לוגסי, שלא מפסיקה לקרון מאושר, מספרת מה הביא אותה לכאן: "אני מאמינה באיזון בחיים, כולנו מחפשים דברים שיטעינו אותנו ויתנו לנו הזנה לנפש ורוגע ועצירה מהיום-יום, עבורי זה יוגה מדיטציות. אנחנו במירוץ בחיים האלו וזו הזדמנות לעשות עצירה".
- מה את הכי אוהבת כאן? "את הגיוון. יש כאן מלא שיעורים וסדנאות, כך שכל אחד יכול למצוא את עצמו בכל דבר. אבל בעיקר אני אוהבת את העובדה שמרגע שהגעתי לכאן, אני מרגישה שהתנתקתי מהחיים לגמרי. מרגיש לי כמו בחו"ל. תראה מסביב מה קורה, כולם מסתובבים כאן עם חיוך כאילו הם על ענן. איפה עוד יש לך חופשה שכוללת שיעורי יוגה, ריקוד והופעה של קרולינה בשקיעה עם בקבוק בירה?"
- עם מי באת לכאן? "עם בעלי, שהוא בדרך-כלל מאוד לא מחובר לעולמות האלו, אבל השתלב נהדר ואפילו השתתף בשיעור יוגה על חבלים, כשאתה תלוי באוויר".
3 צפייה בגלריה
פסטיבל וולפסט במלון חוף נחשולים
פסטיבל וולפסט במלון חוף נחשולים
אורלי לוגסי בשיעור ריקוד בזמן שבעלה תלוי בין שמיים וארץ בשיעור יוגה
(צילום: ניר דוידזון)
- אז זה עדיף מחופשת בטן-גב או צימר שקט בצפון? "ברור. אתה מקבל כאן את המכלול, לא רק הגוף נהנה, גם הנפש. היום, למשל, פתחתי את הבוקר בטיול מוקדם על חוף הים ורק אחרי כן התחלתי לקפץ משיעור אחד לשני. אני בדרך-כלל לא אדם עצוב ביום-יום, אבל כאן אני מסתובבת עם חיוך מרוח על הפנים מהבוקר עד הלילה.
- והמחיר הגבוה יחסית, לא הרתיע אתכם? "בגלל שהכרתי את מלון חוף נחשולים, היה לי קל להבין את העלות. אז נכון, בגלל המחיר הלא זול העדפנו לקחת את הבקתות הרגילות ולא את הסוויטות, אבל עם כמות הפעילויות שיש כאן, זה באמת שווה כל שקל".
מי שעומד מאחורי הסופ"ש הרוחני-בריאותי הזה הוא ניר מנצור, מחברת "סורנטו", שממשיך את דרכה של אמו, שהחלה כבר לפני 25 שנה להוציא קבוצות מישראל לחופשות בריאות ויוגה באירופה. מנצור לקח את המושכות לפני כ-10 שנים והמשיך להוציא קבוצות מישראל להודו, סרי לנקה, איטליה, יוון, צ'כיה ופורטוגל. את אירועי הבריאות בישראל החל לפני כשלוש שנים ועד היום הם התקיימו ברמת הגולן, עין גדי, בית אורן ועכשיו בנחשולים.
"קרה משהו בישראל בשנים האחרונות", מסביר מנצור, "בהתחלה, הקהל לחופשות האלו היה די מצומצם, אבל בשנים האחרונות זה הפך לטרנד שפשוט נשאר. יותר ויותר ישראלים מוכנים להוציא כסף על חופשות משולבות בפעילויות וולנס. עד היום ארגנו למעלה מ-200 חופשות כאלו והביקוש רק גדל".
- הרוב הגדול באירועים שלכם הן נשים, גברים פחות מתחברים לקטע? "דווקא בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה בהשתתפות הגברים. אם פעם הם לא הגיעו כמעט בכלל, היום הם מהווים כ-30% מכלל הנרשמים. אולי זה קשור לעובדה שיוגה יעילה מאוד בהחלמה מפציעות ספורט, וגם הגברים התחילו להבין את זה"
3 צפייה בגלריה
פסטיבל וולפסט במלון חוף נחשולים
פסטיבל וולפסט במלון חוף נחשולים
אחרי מחלות וסגרים - קצת בריאות לנפש ולגוף
(צילום: ניר דוידזון)
- לקורונה היה חלק בשינוי הזה שאתה מתאר? "הקורונה בהחלט תרמה למצב הזה. מצד אחד, המודעות לבריאות עלתה, מצד שני אנשים התחילו להבין שאם ימשיכו לשחוק את עצמם בעבודה בלי לעשות הפסקה ולטפל בעצמם, הם פשוט לא יוכלו לעמוד בקצב. בתקופה הזו, שרובנו בילינו בבית, היה לנו הרבה מאוד זמן לחשוב, ואנשים הבינו שחייבים לשנות דברים בחיים, להכניס ללו"ז פעילויות שיתרמו להפחתת הלחץ. אפילו קופות החולים הבינו את העניין והכניסו הטבות שכוללות שיעורי יוגה. פעם הנושא הזה היה מוקצה ושמור למשוגעים לדבר בלבד".
- עד כמה חופשת וולנס שכזו יקרה מחופשת בטן-גב רגילה? "זהו שהעלות לא הרבה יותר גבוהה. כאן בנחשולים, למשל, המחיר לשלושה ימים בסופ"ש, כולל ארוחת בוקר וכניסה חופשית לכל הסדנאות והמופעים נעה בין 1,850 ל-3,200 שקל לאדם. מדובר בסכום לא קטן, אבל התמורה מאוד גדולה".
הכותב היה אורח מלון נחשולים ופסטיבל וולפסט