חך ושפה שסוים הם מומים מולדים של הפנים, המתפתחים בשלב מוקדם של ההיריון - בין השבוע החמישי לתשיעי. המומים הללו נוצרים כתוצאה מפגם בתהליך האיחוי של שני צדי השפה והחך. ילדים שנולדים עם מום כזה צריכים לעבור ניתוחים וטיפולים במשך שנים, אבל ברוב המקרים הבעיה ניתנת לריפוי מלא.
3 צפייה בגלריה
אחמד חך שסוע
אחמד חך שסוע
חך שסוע. הניתוח מבוצע בדרך כלל בגיל עשרה חודשים עד שנה
(צילום: באדיבות המשפחה)
קראו עוד:
כיצד נערך הצוות הרפואי ללידה של תינוק עם חך או שפה שסועים? אחרי גילוי השסע באמצעות סקירת מערכות באולטרסאונד, נפגשים עם ההורים, מסבירים מה צפוי להם ומראים להם תמונות של חך ושפה שסועים לפני ואחרי ניתוחי תיקון. ההורים גם מוזמנים ליצור קשר עם עמותת "שפת הלב", שמלווה ומדריכה הורים לילדים עם שסע ומספקת ציוד. התינוק נבדק לאחר הולדתו על ידי רופא פלסטיקאי ואחות מתאמת.
אם ההורים לא ידעו על השסע לפני הלידה, הם מקבלים הדרכה מלאה מיד אחריה. במקרה של חך שסוע מגיעה מומחית להאכלה על מנת להדריך את ההורים כיצד להאכיל את הילד באמצעות בקבוק מיוחד.

איזה אנשי מקצוע מלווים ילדים עם שסע? במרכז שניידר מלווים ההורים על ידי צוות רב-תחומי ייעודי לחך ולשפה שסועים, ובו מומחי כירורגיה פלסטית, פה ולסת, אורתודנטיה, אף אוזן גרון, ריפוי בדיבור וכן עובדים סוציאליים וסיעודיים. הצוות מקיים פגישות קבועות לדיון בשלבי הטיפול וההתקדמות של כל מטופל. החשיבות של הצוות הרב-תחומי באה לידי ביטוי בתיאום מעברים בין שלבי טיפול ומטפלים שונים: ברוב המקרים מסיימים הילדים את שלב הניתוחים בכירורגיה פלסטית ועוברים למעקב ולטיפול בתחום הריפוי בדיבור, ולקראת גיל שמונה-תשע הם עוברים לטיפולי אורתודנטיה ולמומחי פה ולסת, לפי הצורך.
הצלחה של ניתוח שפה שסועה נמדדת לפי האסתטיקה: עד כמה יפה זה יצא. לעומת זאת, ההצלחה של ניתוח לתיקון חך שסוע נמדדת גם מבחינה תפקודית: החך צריך להיות סגור לכל אורכו, והדיבור של הילד צריך להיות רגיל
באיזה גיל מבצעים ניתוח לסגירת השסע? במקרה של שפה שסועה, ההכנה לניתוח מתחילה בגיל שבעה עד עשרה ימים. היא נועדה, בין היתר, לקרב את הרקמות הרכות ואת עצמות החניכיים ולעצב את האף כדי שתוצאת הניתוח תהיה טובה יותר. הניתוח עצמו מתבצע בדרך כלל בגיל שלושה חודשים. אם ההכנה לקראתו אינה מיטבית, הוא נדחה בשבועות אחדים.
במקרה של חך שסוע, הניתוח מבוצע בדרך כלל בגיל עשרה חודשים עד שנה, כשהילד מספיק גדול אבל עוד לא מדבר. השאיפה היא שהחך יהיה סגור לפני שהילד לומד לדבר. הילדים יכולים לתפקד בצורה טובה גם לפני הניתוח עם הדרכה וטיפול נכונים.
3 צפייה בגלריה
מיטל חך שסוע
מיטל חך שסוע
הצלחה של ניתוח שפה שסועה נמדדת לפי האסתטיקה
(צילום: באדיבות המשפחה)
כיצד נמדדת הצלחה של ניתוח? לניתוחים של סגירת חך או שפה שסועים יש אחוזי הצלחה גבוהים. הצלחה של ניתוח שפה שסועה נמדדת לפי האסתטיקה: עד כמה יפה זה יצא. לעומת זאת, ההצלחה של ניתוח לתיקון חך שסוע נמדדת גם מבחינה תפקודית: החך צריך להיות סגור לכל אורכו, והדיבור של הילד צריך להיות רגיל. אחוזי ההצלחה של ניתוחי חך שסוע נעים בין 85% ל-95%.
ד"ר איל קליש: "הניתוחים לתיקון שפה וחך שסועים נערכים בהרדמה כללית. תיקון שפה שסועה נמשך שלוש-ארבע שעות, ההחלמה נמשכת כשבוע, אבל האשפוז הממוצע הוא בן יומיים בלבד, ובמהלכו מוודא הצוות שהילד יכול לאכול ולשתות מספיק בעזרת בקבוק"
מהו זמן ההחלמה? הניתוחים לתיקון שפה וחך שסועים נערכים בהרדמה כללית. תיקון שפה שסועה נמשך שלוש-ארבע שעות, ההחלמה נמשכת כשבוע, אבל האשפוז הממוצע הוא בן יומיים בלבד, ובמהלכו מוודא הצוות שהילד יכול לאכול ולשתות מספיק בעזרת בקבוק.
3 צפייה בגלריה
יונתן חך שסוע
יונתן חך שסוע
אחוזי ההצלחה גבוהים מאוד ומגיעים עד ל-95%
(צילום: באדיבות המשפחה)
לאחר תיקון של חך שסוע, הסמוך לאזור שקשור לנשימה, הילדים נזקקים להשגחה של לילה אחד בטיפול נמרץ, אבל ללא צורך בהנשמה. למחרת הם מועברים למחלקה לכירורגיית ילדים לצורך השגחה על חזרתם לאכילה. השחרור הביתה צפוי כעבור שלושה-ארבעה ימים, וההחלמה המלאה מגיעה אחרי שלושה שבועות.
איזה טיפולים נוספים עוברים הילדים בעקבות הניתוח? מיד לאחר הניתוח עוברים הילדים למעקב של מומחית לריפוי בדיבור ורופאים פלסטיקאים. ילדים שעברו תיקון חך שסוע יהיו במעקב של התפתחות הדיבור ולפעמים יזדקקו לטיפול כדי ללמוד דיבור תקין. רבים מהילדים זקוקים לניתוח להכנסת כפתורים לאוזניים לשיפור השמיעה, שעלולה להיפגע מהצטברות נוזלים באוזניים. הכנסת הכפתורים נעשית בזמן תיקון החך. בגיל שמונה-תשע מתחילים הילדים טיפולים של יישור שיניים, אורתודנטיה ופה ולסת.
ד"ר איל קלישד"ר איל קלישצילום: דוברות שניידר
כמה ניתוחים פלסטיים יידרש לעבור ילד שנולד עם חך או שפה שסועים? מספר הניתוחים תלוי בחומרת השסע. שסע בשפה שמערב גם את האף ואת החניכיים ידרוש לרוב עד שלושה ניתוחים: ניתוח לסגירת השסע בשפה, ניתוח חניכיים ולעיתים גם ניתוח לשיפור אסתטי של האף. ילד עם שסע בחך נדרש בדרך כלל לניתוח אחד עיקרי ולעיתים לניתוח נוסף לתיקון מקום שלא נסגר במלואו. ברובם המוחלט של השסעים ניתן לטפל בצורה טובה, והילדים יחיו חיים רגילים.
האם הטיפולים כלולים בסל התרופות? כן. כל הטיפולים כלולים בו: ניתוחים לסגירת השסע, ריפוי בדיבור, טיפולי שיניים וניתוחי פה ולסת.
הכותב הוא מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית ומנהל צוות רב-תחומי לחיך ושפה שסועים במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה
פורסם לראשונה: 07:27, 13.08.23