בשיתוף מרכז דוידוף, בילינסון
איך בעזרת הבינה המלאכותית ניתן לנבא סיכון לקרישי דם אצל חולי סרטן? כיצד גישות הטיפול המותאמות אישית יצרו מהפך בהתמודדות בלוקמיות חריפות? על שאלות אלה ועוד עונים מומחי הסרטן הטובים בעולם בתחום ההמטו-אונקולוגיה בכנס ההמטו-אונקולוגיה שנפתח השבוע, במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג ומשפחת דוידוף שהודות לתרומתה הוקם מרכז דוידוף לטיפול בסרטן.
4 צפייה בגלריה
מרכז דוידוף
מרכז דוידוף
מרכז דוידוף לסרטן
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' פיה רענני, מנהלת המערך להמטו-אונקולוגיה במרכז דוידוף, ויו"ר הכנס, יוזמת כבר שנים כנסים בינלאומיים: "בכנס משתתפים בכירי המומחים בעולם להמטו-אונקולוגיה המציגים את הפיתוחים והטיפולים החדשניים בתחום. לצד החדשנות נציין 20 שנים להקמת מרכז דוידוף".
4 צפייה בגלריה
פיה רענני
פיה רענני
פרופ' פיה רענני
(צילום: שלומי יוסף)
"כשמסתכלים על תחלואת הסרטן בארץ ובעולם ועל מה שקרה בשנים האחרונות בתחום, ניתן לראות שחלו בתחום הזה תמורות גדולות ואנו צופים לתמורות נוספות בעתיד", אומר פרופ' גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף שבבילינסון. "התחום נמצא בהתפתחות, וזה מרגש, אחרי עשרות שנים שבהן לא הייתה התקדמות משמעותית. זה לא שהסרטן הפך למחלה קלה, אבל בהחלט יש שינויים משמעותיים בתחום ואנחנו צופים באופטימיות לעתיד שהמחלה תהפוך יותר ויותר למחלה כרונית כפי שקורה לחלק גדול מהחולים בסרטן הערמונית".
4 צפייה בגלריה
פרופ' מרקל
פרופ' מרקל
פרופ' גל מרקל
(צילום: אלעד מלכה)
בין מומחי הסרטן העולמיים שמשתתפים בכנס The first SOHO Israel (איגוד עולמי המונה כ- 6,000 המטו-אונקולוגים מ- 110 מדינות) meeting the 7th international Davidoff conference, ניתן למנות את פרופ' ריצ'ארד סטון ממרכז הסרטן דנה פרבר בבוסטון, שזכה להכרה עולמית בזכות מחקריו הקליניים על סרטן מח העצם שסללו את הדרך לפיתוח התרופות המובילות היום לטיפול בלוקמיה וכן: פרופ' הגופ קאנטרג'יאן מהמרכז לסרטן על שם אם.די אנדרסון בטקסס (מרכז הסרטן המוביל בארה"ב) ומהראשונים בעולם שנתנו טיפול ביולוגי לחולי לוקמיה, פרופ' טימותי יוז מאוניברסיטת אדלייד שבאוסטרליה, פרופ' גייל רובוז מהמרכז על שם וייל קורנל שבניו-יורק, פרופ׳ מורי גרץ ממאיו קליניק שברוצ'סטר.
בנוסף, פרופ' ג'פרי צביקר ממרכז הסרטן היוקרתי ממוריאל סלואן קטרינג בניו יורק, יסביר איך בעזרת הבינה המלאכותית ניתן לנבא סיכון לקרישי דם אצל חולי סרטן, ד"ר רוני שובל הנמנה על הסגל של ממוריאל סלואן קטרינג, יסקור את היישומים השונים של בינה מלאכותית בהמטולוגיה, ופרופ' רובוז ופרופ' סטון ידברו על גישות מותאמות אישית שהביאו למהפך בטיפול בלוקמיות חריפות. ביום האחרון של הכנס, יתקיים מפגש שולחנות עגולים.
נשיא המדינה מר יצחק הרצוג אמר בדברי הפתיחה: "שמח לפתוח את הכנס להמטו-אונקולוגיה הבין-לאומי של מרכז דוידוף לטיפול וחקר מחלות הסרטן. אנו חיים בתקופה מאוד מרגשת בכל הנוגע לטיפול בסרטן בכלל וסרטן הדם בפרט. ההתקדמויות בטיפולים מביאות תוצאות בלתי נתפסות ומעניקות תקווה לרבים.
"שיתוף פעולה חוצה דיספלינות וארגונים, חוצה מדינות וגבולות – הוא המודל של העתיד. ככל שנשתף פעולה, נציל יותר חיים! יחד – יזמים, מדענים ומוסדות, אפשר לפתח פריצות דרך שיאפשרו לנו לשפר ולהציל חיים – לא רק במדינות שלנו, גם במזרח התיכון ובכל רחבי העולם. זהו תיקון עולם במובן האמיתי שלו.
"ישראל זוכה להיות בית למאות טכנולוגיות רפואיות פורצות דרך וחברות סטארט-אפ בתחום הבריאות, אשר חוצים את גבולות הדמיון האנושי".
4 צפייה בגלריה
הרצוג נואם
הרצוג נואם
הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג נואם בכנס
(צילום: יוסי גמזו לטובה)

"התמותה מהמחלה נמצאת בירידה ב-20 השנים האחרונות"

פרופ' מרקל מדגיש את השינוי שחל בטיפול בחולי הסרטן: "מדובר במחלה שברובה המכריע, שכיחותה עולה עם הגיל. בגלל ההתקדמויות ברפואה, האוכלוסייה הולכת ומתבגרת ותוחלת החיים עלתה. במקביל, האוכלוסייה בארץ הולכת וגדלה באופן אבסולוטי. העובדות הללו כבר היום באות לידי ביטוי בכמות החולים.
"דוח משרד הבריאות האחרון שפורסם על הסרטן בישראל, מראה ששיעור הסרטן בישראל גבוה אבל תוחלת החיים עלתה. מתברר שהתמותה מהמחלה, במהלך 20 השנה האחרונות, נמצאת בירידה. לא רק זאת, בחלק מסוגי הסרטן הסיכוי למות ירד במשך השנים, פי שניים. זה קורה בזכות האבחונים שהפכו ליותר יעילים ומהירים ומאפשרים גילוי מוקדם, לצד המודעות ובדיקות הסקר, הטכנולוגיה והערנות של אנשי הצוות והציבור עצמו, וכך יש יותר החלמה".
הוא מוסיף כי הפן השני הוא השיפור המשמעותי בטכנולוגיות הטיפול השונות בזכות פריצות דרך משמעותיות שמשפיעות על תוחלת החיים של האנשים. כך לדוגמה: אימונותרפיה, טכנולוגיות טיפוליות שמאפשרות לנו לרתום את הכוח הפנימי של מערכת החיסון ולגרום לה לזהות ולהשמיד את התאים הסרטניים בגוף המטופל. בתחום המלנומה למשל וגידולי העור, זו הייתה פריצה של ממש ורואים שינוי רדיקלי ביכולת שלנו להציל מטופלים, אפילו בסרטן גרורתי שבעבר הפרוגנוזה (תוחלת החיים הממוצעת) שלו הייתה כחצי שנה".
פרופ' רענני מציינת עוד התפתחות בתחום ההמטולוגיה: "טיפול שבו מוציאים תאי דם לבנים מתאי מערכת החיסון של המטופל ובהנדסה גנטית מקנים להם יכולות חדשות שלא קיימות בדרך טבעית, מחזירים חזרה את התאים הללו והם מחסלים את ממאירות הדם של החולה. הליך זה מהווה התפתחות דרמטית שמשנה ומאריכה חיים לחולים שבזמנים אחרים סיכויי ההישרדות שלהם היו נמוכים".
פרופ' דן אופנהיים, מנהל בילינסון לשעבר, הקים את מרכז דוידוף שמציין היום 20 שנה להיווסדו: "בשנות ה-90, ריפוי מחלת הסרטן היה הרבה פחות אופטימי מימינו. גם המחלקות האונקולוגיות היו הרבה פחות מושקעות. הקמתי צוות כדי להכין מסמך שעוסק בהכנת מה שיקרה בעוד עשור בנושא מחלת הסרטן. הצוות כלל מומחים ישראלים ואמריקאים ואחרי הליך של שנה וחצי, קיבלנו החלטה להקים מרכז סרטן כוללני בישראל, שכולל את כל מחלות הסרטן, בשונה ממה שהיה עד כה, כשהופרדו הסוגים השונים".
הוא התייחס בדבריו גם ליורם פטרושקה, שהכיר את ליאון דוידוף ואת אחיו ז'אק, יהודים ממקסיקו שתמכו במדינת ישראל. "הוא היה שותף מרכזי בהסכם שנחתם בזמנו, ותרם גם מכספו לפרויקט, יחד עם תרומתה הנדיבה של משפחת דוידוף, שהסתכמה ב-100 מיליון דולרים. המרכז שיפר את הטיפול בסרטן בישראל באופן דרמטי. הגישה לסרטן השתנתה לחלוטין מאז פתיחת המרכז לפני 20 שנה.
"יש תרופות חדשות, יש החלמה בחלק מהמחלות וחלק אחר הפכו למחלות כרוניות שלא משפיעות על תוחלת החיים. מחלות הסרטן הן עדיין אוסף מחלות קשות ביותר אבל היקף המחקרים בעולם ובישראל יביא, ללא ספק, לפריצות דרך שישנו באופן דרמטי את מהלך המחלה, הריפוי שלה ותוחלת החיים".
בשיתוף מרכז דוידוף, בילינסון