בשיתוף ג'ונסון אנד ג'ונסון מדטק
לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:

ניתוח קיצור קיבה (ניתוח בריאטרי) הוא אחת הדרכים המוכחות לטפל באנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית - כאשר הטיפולים האחרים כשלו. מהם הקריטריונים הרפואיים? מה צריך לקחת בחשבון? ואילו שאלות לשאול לפני שנתקבל לניתוח? בפרק הזה של "משחקי בריאות", מספק יו"ר החברה לכירורגיה בריאטרית בישראל פרופ' מרדכי שמעונוב מענה לשאלות, מסביר על היתרונות והסיכונים ועונה על שאלת המיליארדים (או עשרות המיליארדים): כיצד הניתוחים הבריאטריים יצליחו לשרוד לצד זריקות ההרזיה הפופולריות? רמז: יש מקום לכולם.



מהם סוגי הניתוחים? יש שני סוגי ניתוחים עיקריים, האחד שמתעסק בעיקר בהגבלת נפח, בהקטנת הקיבה, כדי שכמות האוכל שתוכל להכניס מכנית תהיה קטנה יותר. הניתוח הנפוץ בעולם נקרא שרוול קיבה, שבו אתה פשוט כורת בין שני שלישים לארבע חמישיות של הקיבה, כלומר במקום קיבה של בערך ליטר, נשארת קיבה של 200-150 מ"מ, שזה מספיק לפס של פיצה או לשתי כפות קוטג'.
מה אחוזי ההצלחה? ההצלחה של הניתוחים האלה לטווח ארוך היא ללא כל ספק, אנחנו מדברים היום על סביבות 50% עד 70% מהמנותחים שיכולים לשמור על משקל הגוף שלהם חמש שנים ויותר אחרי הניתוח.
בוא נדבר על ניתוחים חוזרים, הקיבה מתרחבת? כן, אספר לך סיפור מהחיים. ילדה בת 16 שעשתה ניתוח קיצור קיבה. אחרי שלושה חודשים חזרה, היא לא ירדה גרם. שלחנו עובדת סוציאלית אליה הביתה והבנו שהיא שותה כי אמרו לה רק לשתות, אבל היא שותה כל יום קולה, שני גלונים של שוקו, ארבעה ליטר. שלושה חודשים אחרי הניתוח בצילום קיבה הגודל היה מטורף, כאילו שלא עשו בה כלום. הקיבה היא כמו שריר, היא יכולה בקלות להתרחב".
לסיום, אתם לא לבד בקרב שלכם על המשקל. כלי חדש ומעניין הוא המחשבון של המועצה הלאומית לסוכרת שמאפשר חיזוי של הסיכוי להשיג את המשקל הרצוי. המחשבון מעריך מהו המשקל המרבי שאדם יוכל להוריד על ידי התרופות הקיימות: "גם היום, עם התרופות הטובות ביותר, הרבה מאוד מטופלים לא יוכלו לקחת אותן בגלל תופעות לוואי או בגלל השפעה מוגבלת - ולכן אחוז המטופלים שעדיין יצטרכו לעבור ניתוח קיצור קיבה הוא גבוה".
ניתוח בריאטרי מספק למטופל את הכלים לעשות את השינוי, ולהגיע לחיים בריאים יותר. המטרה בניתוח היא להוריד את המטופל במשקל, להביא אפילו לריפוי של חלק מהמחלות שמלוות את ההשמנה, אבל בלי השתתפות פעילה של המטופל או המטופלת - גם הניתוח המוצלח ביותר לא יעבוד. בשיתוף ג'ונסון אנד ג'ונסון מדטק
פורסם לראשונה: 14:50, 28.12.23