עישון מריחואנה עשוי להזיק יותר ממה שחשבתם: מחקר שנערך בקנדה מצא שלמעשני מריחואנה יש סיכוי גבוה יותר לפתח דלקות בדרכי הנשימה וכן את מחלת הריאות הכרונית אמפיזמה (COPD), לעומת אנשים המעשנים סיגריות טבק, שגם הן טומנות סיכונים בריאותיים רבים. המחקר פורסם בגיליון החדש של כתב העת Radiology.
קראו עוד:
החוקרים הקנדים בדקו רישמומים רפואיים של 146 חולים שעברו סריקת CT בבית חולים באוטווה ואיתרו את מעשני המריחואנה. לאחר מכן קבעו החוקרים מי ממעשני המריחואנה עברו סריקת חזה והשוו אותם לסריקות החזה של לא-מעשנים ושל מעשני טבק. מבין 56 החולים שדיווחו על עישון מריחואנה, 28 סיפקו מידע על הכמות - 1.85 גרם ליום בממוצע. רוב מעשני המריחואנה, 50 מתוך 56, אמרו שהם מעשנים גם טבק בנוסף.
1 צפייה בגלריה
שימוש במריחואנה בגרמניה
שימוש במריחואנה בגרמניה
"כל שאיפה מזיקה לריאות, בין אם מדובר בטבק או בגראס", אומר פרופ' קרמר
(צילום: EPA)
בסך הכול, 75% ממעשני המריחואנה נמצאו עם סוג כלשהו של אמפיזמה, בהשוואה ל-5% מהלא-מעשנים ול-67% ממעשני הטבק. ל-57% ממעשני המריחואנה הייתה אמפיזמה פרסאפטלית בהשוואה ל-24% ממעשני הטבק. אצל מעשני המריחואנה היו גם שיעורים גבוהים יותר של דלקת בדרכי הנשימה.
75% ממעשני המריחואנה נמצאו עם סוג כלשהו של אמפיזמה, בהשוואה ל-5% מהלא-מעשנים ול-67% ממעשני הטבק. אצל מעשני המריחואנה היו גם שיעורים גבוהים יותר של דלקת בדרכי הנשימה
אמפיזמה היא מחלה של שקי האוויר הקטנים בריאות שאחראים לקליטת חמצן ולפליטת פחמן דו חמצני. כשהם ניזוקים, חילופי הגזים לא פועלים באופן תקין, והחולה נמצא במצוקה נשימתית. תסמיני האמפיזמה כוללים קוצר נשימה בעלייה במדרגות, תחושה שלא נכנס מספיק אוויר לריאות, שיעול מתמשך, צפצופים, פליטת ריר בשיעול, עייפות ולעיתים גם אי-ספיקת ריאות וסכנת חיים. מחלת האמפיזמה אינה ניתנת לריפוי, פרט להשתלת ריאות.
החוקרים חושדים שהשיעור הגבוה של אמפיזמה בקרב מעשני מריחואנה נובע מהעובדה שחומר זה אינו מסונן, וכן מהעובדה שמעשני מריחואנה שואפים את העשן עמוק יותר לריאות ולפרקי זמן ממושכים יותר מאשר מעשני סיגריות רגילות. החוקרים ציינו כי למחקר מגבלה משמעותית בשל היקפו הצר, כך שיידרש מחקר מקיף יותר כדי לאמת את הממצאים.
"כל שאיפה מזיקה לריאות, בין אם מדובר בטבק או בגראס", אומר פרופ' מוטי קרמר, מנהל המערך למחלות ריאה במרכז הרפואי רבין בפתח תקווה. "עשן של מריחואנה כולל עשרות מרכיבים רעילים ביותר לגוף ולריאות, שגורמים להרס רקמת הריאה ויכולים לגרום גם למחלות ריאה כרוניות. למי שזקוק לגראס רפואי, אני תמיד ממליץ להעדיף שמן קנאביס על עישון, שהוא רעיל כל כך, לא רק בגלל הרעלנים שבו אלא גם בשל אופן העישון שמתבצע עמוק יותר, לזמן רב יותר, וללא פילטר".