האם מושתלות שד בסכנה לתחלואה: מינהל המזון והתרופות האמריקני הודיע אתמול (ה') כי קיבל דיווחים על תחלואה בסרטן נדיר מסוג קרצינומת תאי קשקש ומקרי לימפומה העלולים להתפתח ברקמת הצלקת הפנימית שנוצרת סביב משתלי סיליקון בשד.
1 צפייה בגלריה
ניתוח שחזור שד
ניתוח שחזור שד
אין מספיק מידע לגבי סוג השתלים שגורמים למחלה
(צילום: shutterstock)
ה-FDA קיבל 10 דיווחים על קרצינומה של תאי קשקש, סוג של סרטן עור, ו-12 דיווחים על לימפומות שונות הקשורות להשתלות שד. נכון לעכשיו, מבהיר המינהל כי אין מספיק מידע כדי לקבוע בוודאות אם הגורם למקרים אלה הם שתלי השד, או סוג השתלים אם בכלל שגרמו לסיכון המוגבר.
לפני שלוש שנים, הסוכנות הוסיפה תוויות אזהרה חדשות על השתלות חזה בעקבות דיווחים על נשים שפיתחו לימפומה מסוג אנפלסטית הקשורים לשתלים. כעת נמסר מה-FDA כי מקרי הלימפומה שהתגלו לאחרונה היו שונים ממקרי הלימפומה שדווחו קודם לכן.
עוד נמסר כי הסרטן ברמות הצלקת סביב השתל הוא כנראה נדיר מאוד ולא ידוע מי מהנשים נמצאת בסיכון מוגבר ללקות בו.
בנוסף על פי ה-FDA ולמיטב ידיעתם ישנם כ-400 מקרים חשודים בארצות הברית ובסך הכל 1,227 ברחבי העולם נכון לאוגוסט 2022 של לימפומה מסוג BIA-ALCL עליה דווח כבר לפני כמה שנים. בספירה העולמית כלולים גם שמונה מקרים מישראל שהתגלו עד כה.
ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית בהסתדרות הרפואית, מסר: "כמו ה- FDA, גם לנו חשוב לעדכן את הציבור לגבי הסכנות ולקרוא לנשים לשים לב לכל שינוי. יש לבצע את בדיקות השד השגרתיות המומלצות על ידי משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן ובלי קשר גם אם הכל בסדר, להגיע לבדיקה אצל מנתח פלסטי אם חלפו 10 שנים מאז ניתוח הכנסת המשתלים".