"רק מהצורה שבה אתה יושב על הספה, אני רואה שיש לך בעיות יציבה", מודיעה לי ד"ר עידית עמידרור מכללית רפואה משלימה בפגישת האבחון אונליין שנערכה לי. האמת שלא הופתעתי. בעיות היציבה וכאבי הגב שמהם אני סובל הם כבר מזמן סיפור ישן. אנחנו עוברים במהרה על התיק הרפואי ועל התלונות העיקריות שלי, ימים אחדים לפני שאני מתייצב במרפאה לטיפול אוסטאופתיה ראשון.
4 צפייה בגלריה
טיפול אוסטאופתיה
טיפול אוסטאופתיה
טיפול אוסטאופתיה
אז מהי אוסטאופתיה בעצם? "מדובר בטיפול שמסתכל על הגוף בצורה הוליסטית", מסבירה לי שרה כהן, המטפלת בכללית רפואה משלימה. "לפי תורת האוסטאופתיה הכל אצלנו בגוף מחובר. זו מערכת אחת. השיטה מאפשרת לנו להבין מהו הגורם לכאבים שמתרחשים אצלנו – וגם לטפל בהם".
במילים אחרות, אוסטאופת יכול למצוא את הנקודה שבה מתחיל השיבוש התנועתי הגורם לפגיעה בתפקוד התקין של מכלול מערכות או איברים בגוף. זה יכול להיגרם ממחלה, טראומה, הרגלי תנועה לקויים או אפילו פגם מולד, ולגרום לבעיות גופניות רבות, ביניהן: מיגרנות, בעיות עיכול, חוסר איזון הורמונלי, סטרס, דיכאון וכמובן כאבים אורתופדיים. המטרה: החזרת התנועתיות לאזור הפגוע בשרשרת, על מנת לאפשר תהליכים של ריפוי עצמי.
שרה כהן, מטפלת אוסטאופתיהשרה כהן, מטפלת אוסטאופתיה
בדומה לטיפולים אחרים, גם כאן הכל מתחיל בידיים. "על ידי כל מיני סוגים של טכניקות עדינות שמתבצעות עם הידיים, אנו בודקים כל מפרק ומחפשים – איפה חסר טווח תנועה או יש כאבים – ופועלים על מנת לאזן את הגוף ולתת לו אופציה להמשיך לתקן את עצמו לבד – משחררים שרירים תפוסים ומגדילים את טווח התנועה", אומרת כהן.
"ניתן להקביל את הגוף לשולחן עם רגל עקומה: בגלל הרגל העקומה של השולחן, כל מה שתשים עליו יהיה מעט עקום, כך שהפתרון האפקטיבי יגיע רק מתיקון של הרגל עצמה. כך גם במצבים של נקע בקרסול – אדם משנה את כל ההליכה שלו כדי לא ללחוץ על הקרסול הכואב, ובסוף סובל מכאבי גב תחתון, הנובעים מההעברה של העומס אל הצד שני".
לשם המחשה, כהן מקבילה את המצב לשולחן עם רגל עקומה: "בגלל הרגל העקומה של השולחן, כל מה שתשים עליו יהיה מעט עקום, כך שהפתרון האפקטיבי יגיע רק מתיקון של הרגל עצמה. כמו למשל במצבים של נקע בקרסול – אדם משנה את כל ההליכה שלו כדי לא ללחוץ על הקרסול הכואב, ובסוף סובל מכאבי גב תחתון, הנובעים מההעברה של כל משקל הגוף אל הצד שני".
סך הכול, נשמע הגיוני, אך זה מעט יותר מורכב. "יש דברים נוספים שצריך לקחת בחשבון כמו גידים או רצועות", מרחיבה כהן, "גם הגוף עצמו הוא לא רק שלד – יש מערכות עיכול ומערכת נשימה. הרבה מערכות שמשפיעות.
"למשל, במערכת העיכול שלנו לכל איבר פנים תפקיד משלו, אך ישנם גם עצבים המחוברים לעמוד השדרה, כך שאם משהו תפוס בגב התחתון, הדבר יכול להשפיע על הבטן. זה עובד גם בכיוון ההפוך - דלקת בבטן יכולה לגרום למתח בגב ולמצבים של מיגרנות, חוסר שקט, ומתח גופני או שרירי. גם בבעיות של חוסר שקט בתינוקות".
הורים מגיעים לפה עם תינוקות לטיפול? "בהחלט. זה עוזר מאוד לבעיות של הנקה, חוסר שקט, גזים, רפלוקס. גם בקרב נשים בהיריון – כל הגוף משתנה, פתאום יש עודף משקל, לחץ על הגב, הבטן והסרעפת המביאים לקשיי נשימה. אוסטאופתיה היא לא לגיל מסוים, זה מגיל אפס עד סוף החיים".

גישה טבעית לטיפול בבעיות רפואיות

כל טיפול אוסטאופתיה ראשון מתחיל באבחון של המטפל. אני מוצא עצמי שוב מספר על הבעיות הבריאותיות שמהן אני סובל. שרה שואלת על מיקום הכאבים בגב, במה הם מתאפיינים, אם הם מלווים בתחושת נימול או אם אני סובל מחולשה. היא מציינת שבגלל בעיית הסטרס היא ממליצה לעבוד גם על אזור בית החזה, הסרעפת ושרירי הנשימה – מיקומו של עצב הוואגוס, האחראי על ויסות תחושות מתח ועקה: "כשהמקום הזה תפוס וסגור זה מוסיף עוד המון לחץ".
אני מתבקש להתכופף עם הגב עד הרצפה ולעלות בחזרה, כהן בוחנת את התנועה שלי ופוסקת: "כל חגורת הכתפיים שלך סגורה, וזה גורם לך לקחת את הגב התחתון אחורה – זו הסיבה לכאבי הגב". עד כה מדויק.
אני נשכב על מיטת הטיפולים. שרה מודיעה לי שאם משהו רגיש או כואב, לעדכן אותה מיד, ואנו מתחילים בטיפול. שרה לוחצת, לפרקים מפעילה כוח ובשאר המקרים פועלת בעדינות. ברגעים מסוימים אני נשבע שאני יכול לשמוע קול של מפרקים נעים, זזים ממיקומם. זו הרגשה טובה. ברגע אחר היא מבקשת ממני לחבק את עצמי עם שתי הידיים, לוחצת על בית החזה שלי בתנועה חדה, ומשחררת "קנאק" עצבני המלווה בתחושת שחרור מיידית.
4 צפייה בגלריה
טיפול אוסטאופתיה
טיפול אוסטאופתיה
טיפול המבוסס כולו על האנטומיה של גוף האדם
(shutterstock)
אני מתעניין כמה טיפולים נדרשים על מנת להרגיש הטבה ראשונית. "זה תלוי בהרבה דברים", אומרת כהן, "מי שסובל מכאבים המון שנים צריך כמה טיפולים עד שניתן להרגיש איזשהו הבדל. אם זה משהו פתאומי ואתה מגיע לטיפול, אז כבר אחרי הטיפול הראשון ניתן להרגיש הקלה".
אבל ישנן עוד המון שיטות כאלה. מה ההבדל, למשל בין אוסטאופתיה לשיאצו? "אוסטאופתיה הוא טיפול שמבוסס על אנטומיה ופיזיולוגיה של הגוף, שיאצו היא תורה יפנית המבוססת על איזון המרידיאנים של הגוף. שתי השיטות שונות, אך בגדול כולנו רוצים את אותו הדבר – לשחרר את הכאבים והלחץ בגוף".
איך אני אמור להרגיש אחרי הטיפול? "אפשר לחוש מעט יותר רגישות, מכיוון שאני לוחצת על כמה נקודות, משנה דברים בטווח התנועה של הגוף. זה קצת כמו תחושה של אחרי התעמלות, שהגוף קצת עבד, אבל לאחר מכן זה משתחרר. במקרים מסוימים יש מעט ריאקציות הנמשכות עד יומיים-שלושה אחרי הטיפול, עד שהגוף מתחיל להתאזן. אני אוהבת להקביל את זה לחיסון – זה אומר שהטיפול מגיב".

ארה"ב: עלייה גדולה במספר המטפלים האוסטאופתיים

בשנת 1874 ייסד הרופא ד"ר אנדרו טיילור סטיל את תורת האוסטאופתיה כפי שהיא מוכרת לנו כיום. טיילור היה רופא בעל ותק של 30 שנה, שסבר כי בסיסן של מחלות במערכת השלד והשרירים, וכי מניפולציות שונות יכולות לפתור בעיות אלו על ידי עידוד יכולת הריפוי העצמי של הגוף. טיפול הוליסטי, כך טען, עדיף על פני נטילת תרופות.
150 שנה אחרי, מספרם של המטפלים האוסטאופתים בארה"ב ממשיך לעלות. מ-25 אלף בשנת 1990, עד ל-110 אלף בזמננו. מספר בתי הספר לאוסטאופתיה הכפיל את עצמו ב-20 השנה האחרונות.
4 צפייה בגלריה
טיפול אוסטאופתיה
טיפול אוסטאופתיה
לפעמים נדרש רק טיפול אחד כדי להרגיש בהטבה ראשונית
(shutterstock)
המכון הלאומי למצוינות בבריאות בארה"ב (NICE) אף ממליץ על ביצוע טיפולי אוסטאופתיה כחלק מההנחיות שלו להתמודדות וטיפול עם כאבי גב תחתון. יש אף עדויות כי אוסטאופתיה יעילה בטיפול בסוגים שונים של כאבי צוואר, כתפיים, גפיים, סוגים שונים של מיגרנות וכן לאחר החלמה מניתוח אגן או ברכיים.
אף שלפי שעה כמות המחקרים בנושא עדיין מועטה, כמה מחקרים אכן מראים כי אוסטאופתיה נחשבת לטיפול בטוח ואפקטיבי להקלה על כאבים בתקופת ההיריון. מחקרים אחרים תומכים בהשפעות המיטיבות שיש לאוסטאופתיה בטיפול במיגרנות ובכאבי גב תחתון.
עם זאת, עדיין דרושים עוד מחקרים כדי לאשש את היתרונות המיוחסים לשיטת טיפול זו, במיוחד בבעיות שאינן קשורות למערכת השלד-שריר. כך או כך, אם תשאלו אותי: כמה ימים לאחר הטיפול, אני מרגיש נהדר.