בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
סוכרת נעורים סוג 1 היא מחלה כרונית השכיחה בילדות. היא נגרמת על ידי הרס תאי בטא של הלבלב, המביא לחוסר באינסולין. 50% ממקרי הסוכרת מסוג 1 מאובחנים מתחת לגיל 20. ד"ר אביבית ברנר, מומחית באנדוקרינולוגיה ילדים רופאה בכירה בבית חולים "דנה", מתארחת בפודקאסט, כדי להסביר האם המחלה מופיעה רק אצל ילדים, מה הטיפול בה והאם ניתן למנוע.
היא מסבירה: "השם מכוון אותנו לקבוצת גיל מסוימת, שכן הרוב הגדול מאובחנים בגיל צעיר. סוכרת נעורים מוגדרת ככזו כשהיא מאובחנת מעל גיל שנה, כשיש גם מקרים מאוד מאוד נדירים שאפילו לקראת גיל שנה, ובגדול אנחנו מכירים היום יותר ויותר מקרים שמאובחנים גם אחרי גילאי ה-20, כך שהמסה העיקרית באמת מאובחנת בגיל הילדות וההתבגרות אבל ישנם גם בני 20 פלוס ואפילו מקרים של גם בני 30 פלוס שמאובחנים עם סוכרת מסוג 1". האזינו לפודקאסט:
משחקי בריאות
לא רק בצעירים: מהי סוכרת נעורים ומהו הטיפול היעיל במחלה
35:07
מה הם הסימפטומים? "הסימן הראשון לעלייה של רמת סוכר יכולה להיות השתנה מרובה וירידה במשקל. כשיש עלייה ברמות הסוכר יש לנו חוסר באינסולין וחוסר באינסולין לא מכניס את הסוכר לתוך התאים, ולכן נגרמת ירידה במשקל".
איזה עוד סימנים חשובים שצריך לשים אליהם לב? "חמצת מטבולית, כאבי בטן משמעותיים והקאות. זו אבחנה שאסור לפספס, זה עלול לעלות בחיי אדם".
לחלק גדול מהילדים המאובחנים היום יש ניטור של רמות סוכר? "הם מחוברים בעצם למכשיר שעוקב אחר רמת סוכר, וכך אפשר לעקוב אחרי המצב שלהם".
היום רואים יותר יותר גם ילדים שמאובחנים בסוכרת סוג 2. מה ההבדל? "בסוכרת סוג 1 מדובר במצב אוטואימוני. כלומר מערכת החיסון הורסת בהדרגה את תאי הבטא ואז נוצר חוסר באינסולין, והפתרון הוא להשלים אינסולין. בסוכרת סוג 2 זה מצב שהוא הרבה יותר מורכב. פה הם זקוקים לטיפול תרופתי כמו המבוגרים. בכל מקרה צריך להיות ערניים למצב וכמובן להשתדל להקפיד על אורח חיים בריא".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק