משרד הבריאות ממליץ לצמצם באופן ניכר צריכת מזון לתינוקות משקיות מזון למציצה (סקוויז). מדובר על שקיות מהן נשאבות באמצעות מציצה מנות פרי דחוסות. ההמלצות כלולות בנייר עמדה שפרסם אתמול המשרד.
"שקיות אלו אמנם נוחות לשימוש, נתפסות כמכילות 'מזון בריא' (פירות וירקות), מאפשרות גמישות להורים, ומציעות 'תזונה ניידת', המתאימה לאורח החיים העמוס שקיים כיום במשפחות רבות", צוין בדוח ממנו עולה כי מכירות המוצר עלו זינקו בין השנים 2018 ל-2022 בכ-600 אחוזים. "יחד עם זאת, חשוב לדעת ולהכיר את הנזקים הפוטנציאליים להתפתחות ולבריאות התינוקות והפעוטות, את מאמצי השיווק של התעשייה ואת ההשפעה על דפוסי האכילה בגיל קריטי זה".
1 צפייה בגלריה
מחית פרי לילדים
מחית פרי לילדים
מנות פרי דחוסות. עלולות לסכן את הבריאות של הילדים
( Editorial credit: Thanida Siritan / Shutterstock.com)
על פי נייר העמדה, שהורכב על ידי למעלה מ-20 אנשי מקצוע, השקיות "עלולות לתרום כמות משמעותית של סוכר וקלוריות לתפריט היומי של תינוקות ופעוטות. צפיפות אנרגטית גבוהה המתלווה לקלות האכילה באמצעות מציצת המוצר המחיתי עלולים לגרום לצריכה גבוהה של אנרגיה וסוכר בזמן קצר, בהשוואה לאכילה של חתיכות פרי או לפרי מרוסק שנאכל באמצעות כפית. אכילת חתיכות פרי היא פעולה הדורשת לעיסה ובליעה. המזון שנמצא בשקיות מזון למציצה מאופיין במרקם אחיד - מחיתי, חצי נוזלי, על מנת שיעבור בקלות דרך הפקק או הכפית המחוברת לשקית".
"מיומנויות תחושתיות מוטוריות אינן מתורגלות בזמן מציצת מזון משקית, מה שעלול להביא לעיכוב של התפתחות ושכלול מיומנות האכילה באופן יעיל ועצמאי"
בנוסף צוין כי, "אכילת מזון משקיות למציצה עלולה להוביל לבררנות אכילה בהמשך החיים, בדגש על המעטת צריכת פירות וירקות בהמשך, בשל חוסר חשיפה למראה הפרי או הירק, לריחם ולמרקמם.
"השילוב של מחיות מעורבת של פירות וירקות מקשה על תינוקות לזהות טעמים, מרקמים ומראה של פירות וירקות בודדים ומפחית את הסבירות שאלו יתקבלו על ידי תינוקות ופעוטות כאשר יוגשו בנפרד בארוחות משפחתיות. כמו כן עלול להיפגע תהליך ביסוס ארוחות מסודרות וקבועות - הרגלים קבועים בסדר היום הוכחו כבסיס חשוב ומשמעותי לקיום אורח חיים בריא לאורך שנות החיים. שקיות מזון למציצה הנאכלות 'על הדרך' ולא כחלק מסדר יום קבוע ולכן עלולות לפגוע בביסוס ארוחות מסודרות וקבועות".
הדוח הצביע גם על נזקים לשיניים שעלולים להתרחש בשל אופן השימוש בשקיות וגם על נזק סביבתי בשל הייצור מפלסטיק של השקיות.
"יש להימנע מהגשת מזון לתינוקות ולפעוטות באמצעות שקיות מזון למציצה בשגרה, על מנת להפחית את הסיכון להתפתחות עודף משקל והשמנה, עששת, בררנות אכילה, השפעות התפתחותיות בלתי רצויות ונזקים סביבתיים"

נזק להתפתחות הדיבור

לצריכה עלולות להיות השפעות נוספות גם על ההתפתחות השפתית. "מיומנויות תחושתיות מוטוריות אלו אינן מתורגלות בזמן מציצת מזון משקית, מה שעלול להביא לעיכוב של התפתחות ושכלול מיומנות האכילה באופן יעיל ועצמאי. אכילה תדירה של מזון משלים באמצעות מציצתו משקית, עלולה לעכב או להפריע ללימוד של אכילה בעזרת כפית. חקר המזון דרך השפתיים, הלשון והידיים ותרגול הלעיסה עלולים להיפגע אף הם. נמצא קשר בין התפתחותן של מיומנויות אורו-מוטוריות מוקדמות (כגון: נגיסה ולעיסה) לבין התפתחות הדיבור והשפה בשלב מאוחר יותר. תנועות אורו-מוטוריות מורכבות מהוות למעשה 'דמוי-דיבור'. לעיסת מזון מסייעת לחיזוק שרירי הלסת וכך מאפשרת דיבור ולעיסה. אכילת מזון משקית מציצה עלולה לעכב התפתחות זו".
בנייר העמדה המליצו אנשי המקצוע על צריכה מוגבלת של מזון בשקיות. "יש להימנע מהגשת מזון לתינוקות ולפעוטות באמצעות שקיות מזון למציצה בשגרה, על מנת להפחית את הסיכון להתפתחות עודף משקל והשמנה, עששת, בררנות אכילה, השפעות התפתחותיות בלתי רצויות ונזקים סביבתיים", צוין ובהמשך נכתב כי "אם בכל זאת מאכילים תינוקות ופעוטות בשקיות מזון למציצה, אין לסחוט את תוכן השקית ישירות לפי התינוק או לאפשר לו למצוץ מתוך השקית, אלא להעביר לכלי ולאפשר אכילה בכפית. חשוב שהשימוש יהיה לעיתים רחוקות בלבד על מנת שלא יהפוך לחלק מהותי בתפריט התינוק".