החוק בישראל מורה על הצבת מפעמים (דפיברילטורים) שעשויים להציל חיים במוסדות ציבור – אך פריסתם משתנה באופן דרמטי בין הערים והיישובים השונים. כך עולה מנתוני משרד הכלכלה, שמתפרסמים בעקבות בקשת התנועה לחופש המידע, שהגיש דניאל שולמן, סטודנט בקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל.
מהנתונים עולה כי עד כה הוצבו בסך הכל כ־770 מפעמים במוסדות ציבור. על אף שהחוק מנחה להטיל קנסות על מוסדות שלא התקינו את המכשיר, כפי שהיו מחויבים לעשות, בפועל לא הוטלו קנסות בכלל. בנוסף, לא גובשה רשימה של המוסדות שאמורים להתקין את המכשיר וטרם עשו זאת.
קראו עוד
מפעם הוא מכשיר המחזיר את קצב לב לפעולה סדירה באמצעות שוק חשמלי, שמועבר ללב על ידי צמד אלקטרודות המוצמדות לגוף החולה באזור הלב. אותו שוק חשמלי משתק באופן זמני ונקודתי את פעולת הלב וכך, לאחר שהלב חוזר לפעול, הוא עושה זאת בצורה סדירה. המכשיר משמש גם לפעולות החייאה והציל את חייהם של רבים שטופלו בו באופן מיידי לאחר שהתמוטטו בעקבות אירוע לבבי.
2 צפייה בגלריה
69 מכשירים לכמעט מיליון בני אדם בירושלים
69 מכשירים לכמעט מיליון בני אדם בירושלים
69 מכשירים לכמעט מיליון בני אדם בירושלים
(צילום: shutterstock)
כאמור, מהנתונים עולה כי הנגישות למכשיר משתנה באופן משמעותי בין אזורים גיאוגרפיים שונים. בירושלים המספר הגבוה ביותר של מפעמים – 69 בסך הכל. ואולם ביחס לכמות התושבים המתגוררים בבירה, כמעט מיליון בני אדם, הוא נמוך במיוחד. לשם השוואה: בחיפה, בה מתגוררים קרוב ל־300 אלף תושבים, ישנם 66 מכשירים. בתל־אביב, בה מתגוררים קרוב לחצי מיליון תושבים – 56 מכשירים. באשדוד, כפי שעולה מהנתונים, ישנם 22 מכשירים בלבד, ובשורת ערים כמו הוד־השרון, רמלה, רעננה, חדרה ובת־ים – פחות מ־12 מכשירים בכל עיר. בתחתית: עכו, יבנה, גבעת שמואל, נהריה, דימונה וקריית־אתא עם ארבעה עד חמישה מכשירים בלבד.
2 צפייה בגלריה
 דפיברילטור ברמת גן
 דפיברילטור ברמת גן
אין רישום מסודר של המוסדות שבהם אין מפעמים ואין הטלת קנסות. דפיברילטור ברמת גן
בשנת 2008 עבר בכנסת חוק המסדיר את פריסת המפעמים במוסדות השונים ואת התקנתם. על פי החוק, בכל עסק או מקום ציבורי שבו שוהים 500 בני אדם לפחות, כמו משרדי ממשלה, תחנות רכבת, תחנות אוטובוסים מרכזיות, אצטדיוני ספורט, מוסדות להשכלה גבוהה וגם בתי אבות, בתי סוהר, בריכות שחייה, חופי רחצה או אולמי שמחות – מוטלת חובת התקנת המכשירים. בפועל, כאמור, אין רישום מסודר של המוסדות שבהם אין מפעמים ואין הטלת קנסות.
ד"ר ניק טאודורוביץ, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי קפלן: "רוב מוחלט של מקרי ההחייאה של מבוגרים נובע מהפרעת קצב, פרפור חדרים. הטיפול היחיד הראשוני שיכול להציל חיים במקרה כזה הוא מכה חשמלית שניתנת על ידי מפעם"
"אין מחלוקת על חשיבותם של המפעמים במרחב הציבורי כמכשירים שמצילים חיים", אומר עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע, "המחוקק השכיל להבין את חשיבות הדבר, אבל המידע מעיד על כך שהדבר אינו מתורגם לשינוי המציאות בשטח והחוק אינו מיושם נאמנה. התמונה שמצטיירת היא אבסורדית לגמרי".
ד"ר ניק טאודורוביץ, מנהל שירות אלקטרופיזיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי קפלן: "הצבת מפעמים במרחב הציבורי מצילה חיים. רוב מוחלט של מקרי ההחייאה של מבוגרים נובע מהפרעת קצב, פרפור חדרים. הטיפול היחיד הראשוני שיכול להציל חיים במקרה כזה הוא מכה חשמלית שניתנת על ידי מפעם".