בשיתוף נובו נורדיסק
צפו בפודקאסט המצולם:
יום אחד קמנו בבוקר והרגשנו פחות מפוקסים, רוצים להגיד משהו וזה עומד לנו על קצה הלשון, לפתע אנחנו נתקעים חסרות מילים או כמו שאני אומרת "בקיצ" אנחנו חותמים על זה שיכולת הביטוי שלנו נפגע וברור לנו שהזיכרון שלנו הוא לא מה שהיה פעם. ירידה בזיכרון, ירידה ביכולת הריכוז או ירידה בתפקוד המוח, האם זה בכלל אמיתי? מדוע זה קורה, עד כמה זה באשמתנו, והאם זה ניתן לשינוי?
אז בוא נתחיל מהתחלה – מה גורם לירידה בזיכרון? "המוח שלנו הוא קודם כל חומרה, מה זה חומרה? זה מוח, זה מוח עם כל הדברים שיש במוח, אבל הוא גם תוכנה. מה זאת אומרת תוכנה? תוכנה זה מה שאנחנו מכניסים אליו, אנחנו לשים את המוח, אנחנו מלמדים אותו הרבה דברים, הזמן הכי טוב ללמד את המוח זה גיל אפס עד ארבע, כשהילד יכול לקלוט אין-ספור דברים במוח. אבל אנחנו יש לנו חומרה לכל אורך חיינו, ואם אנחנו לא נשמור על החומרה או על התוכנה, אנחנו עלולים להיות במצב שהמוח יפגע קשה מאוד".
אז תן לי דוגמאות לפגיעה בחומרה. "המוח שלנו הוא בנוי למשל מכלי דם, הכלי דם מספקים את המוח, הם נותנים לו את החמצן הם נותנים לו, עכשיו מה קורה אם, אירוע מוחי נסתם עורק חלק מהמוח מת, הלכה הטלוויזיה, תחשבי שבטלוויזיה היית מורידה איזה כבל. אותו דבר המוח, זאת אומרת החומרה זה המוח עצמו שצריך לשמר אותו, מה זה לשמר? למשל אם יש לך כולסטרול מאוד גבוה או לחץ דם מאוד גבוה או סוכרת לא מאוזנת או טריגליצרידים מאוד גבוהים כל הדברים האלה יכולים לגרום לך לפגיעה במוח שהביטוי העיקרי שלה זה סתימה של כלי דם".
ותן לי דוגמא לפגיעה בתוכנה. "תראי, מה שומר על המוח? הגוף שומר על המוח, זאת אומרת יש קשר גוף-מוח, מה זאת אומרת? ריצה, פעילות גופנית שומרת על המוח יש היום אפילו". האזינו:
משחקי בריאות
כל הדרכים לשמור על הזיכרון והמוח שלנו
24:57
איך ריצה קשורה לשומרת על המוח? "אני אתן לך דוגמה - יש הורמון שנקרא exercise induced neuropathic factor זה הורמון ששומר על הפלסטיסיטי של המוח, כלומר על הגמישות, על החיבורים בתוך המוח. עשו מחקר והראו לקחו אנשים 12 אנשים ונתנו להם או ללכת ארבעה ק"מ לאט או להיות בצום 20 שעות או לעשות מאמץ רציני או ריצה רצינית או מאמץ רציני שבסך הכל שש שבע דקות ומה הראו? בדקו בדם את ההורמון ומצאו שההורמון הזה שמעלה את יכולות המוח ואת החיבורים במוח עלה רק כשעשית את השש שבע דקות מאמץ גופני ניכר.
"אין ספק שמאמץ גופני בכל מיני דרכים נתתי מעלה את יכולתו של המוח. תזונה, אנחנו יודעים שהמוח מאוד רגיש לחמצון למצבים של חמצון יתר של יצירת רדיקלים חופשיים שפוגע בו, איך אפשר למנוע את זה? דיאטה ים-תיכונית עוד יותר טוב, דיאטה ים-תיכונית ירוקה. פרופסור איריס שי שאולי נביא אותה מתישהו לאולפן הראתה שכשהיא לוקחת אנשים ונותן להם דיאטה ים-תיכונית היא מורידה בשבעה אחוז את הסיכוי. רק להגיד לך שהראו שכשאתה אוכל דיאטה ים-תיכונית ירוקה תוך 18 חודש אתה מוריד ב-14% את התכווצות המוח, התכווצות של אזור מסוים במוח, תוך 18 חודש באנשים מעל גיל 65 וגם הראו שהיכולת הקוגניטיבית החשיבתית שלך נשמרת, תוך 18 חודש זה לא לוקח 10 שנים".
מה עוד יכול לעזור? "שינה, השינה היא קריטית אם אתה לא מצליח לישון טוב, להירדם או אתה לא ישן. נמליץ על שבע שעות שינה, שבע שעות שינה, שבע עד שמונה שעות שינה".
האם יש גורמים נפשיים שמשפיעים על הזיכרון? "מה שפוגע קשה במוח זה דיכאון, אפילו דיכאון קל. מצב נפשי, חרדה, אתה צריך ללמד את עצמך לא להיות בחרדה, איך עושים את זה? אתה יכול יש כל מיני תרגילים תנשום עמוק תוציא לאט למשל תרגיל אחד להוריד חרדה, תעשה יוגה, או תעשה כל דבר שמשקיט אותך. יש מחקרים שנעשו לפני עשרות שנים בארצות הברית ומראים, למשל, שאנשים שמחייכים יותר, הזיכרון שלהם טוב יותר".
רבים שחלו בקורונה מדווחים על ירידה בזיכרון, למה בעצם? "תראי אין לי תשובה, אבל אין ספק שוירוס הקורונה מוצא לו את מקומו גם במוח, הוא מוצא את מקומו כנראה בעיקר במוח הקדמי ובמוח האחורי. מה המשמעות כלפי כל אדם אנחנו לא יודעים. יש, בסך הכל יש רק 25% מהאנשים שיש להם מה שנקרא "קוביד כרוני" זה לא מעט, אבל זה משאיר 75 אחוז בלי. המושג "ערפול מוחי" שפתאום נכנס לחיינו, מתייחס לדיווחים על ירידה ביכולות המוחיות. אבל כל המחקר של קורונה במוח הוא עדיין בחיתוליו בדיוק אתמול יצא מחקר אתמול או שלשום שהראה שניתן להראות שרוב הפגיעה של הווירוס היא במוח הקדמי או האחורי בעזרת MRI מיוחד שפיתחו, עד עכשיו עוד לא יודעים בדיוק מה קורה, איך קורה, אבל יצא עוד מחקר עכשיו שתרופה שבעצם משמשת למניעת סוכרת או לטרום טרום סוכרת או לסוכרת איזשהי תרופה ש-80% הסוכרתיים משתמשים בה לקחו אנשים שפיתחו".
האם יש מחלות שיכולות לגרום לירידה בזיכרון? "אנחנו יכולים לראות, למשל אצל חולי סוכרת, שנפילות סוכר חדות יכולות לעשות אפקט כזה. כשיש נפילת סוכר יש כמו שחור בעיניים, דפיקות לב, הזעה קרה תחושה מוזרה בבטן כל מיני דברים מהסוג הזה גם אם אתה ישן, אתה מתעורר, אוקיי? זאת אומרת הסיכוי שיקרה לך משהו קטן מאוד, אבל מה קורה בסוכרת? לאורך שנים רבות אתה עלול לאבד את המנגנוני הגנה, מה זה מנגנוני הגנה? אותם הורמונים שאתה מפריש בתגובה לנפילת סוכר, זה נקרא אפיפרין זה נקרא גלוקגון זה נקרא קורטיזול, כל מיני הורמונים שמעלים את הסוכר ופתאום הם לא עולים, ואז השאלה מה קורה במוח? המוח בהתחלה מרגיש ואיכשהו הוא לא נותן לך אבל יכול להיות מצב שאתה לא תרגיש והסוכר ימשיך וירד ולא יהיה לך את כל הסימנים ותגיע לסוכרים של 20".
אז מה קורה במצב כזה? "זה פגיעה קשה במוח, עכשיו מה קורה למוח? אתה יכול להתכווץ או אתה יכול לאבד את ההכרה, עכשיו אם התכווצת ואיבדת את ההכרה והסביבה ראתה אותך אין בעיה יתנו לך סוכר הכל יהיה בסדר".
הפודקאסט נעשה באופן בלתי תלוי וללא השפעה על התכנים כשירות לציבור על ידי חברת נובו נורדיסק