שנה אחרי שאושרו בארה"ב, משרד הבריאות מאשר גם לישראלים לרכוש בדיקות קורונה ביתיות: הבדיקות מתבצעות בקלות, בדומה לערכות בדיקה ביתיות אחרות, התוצאה מתקבלת בתוך מספר דקות ומאפשרת לקבל הערכה ראשונית על הדבקה אפשרית. עם זאת, מדובר בבדיקות שאינן מתקרבות לדיוק של בדיקות ה-PCR ולכן משמשות להערכה ראשונית בלבד, ולא ישמשו לאישורי כניסה או יציאה מבידוד.

מהן הבדיקות הביתיות?

מדובר בבדיקות לגילוי נגיף הקורונה המבוססות על טכנולוגיה שאינה מצריכה בדיקה במעבדה, ומאפשרות תשובה תוך כ-15 עד 30 דקות מרגע הדגימה. הבדיקות מתבצעות בבית באמצעות מקלון.
הבדיקות הביתיות מבוססות על בדיקת אנטיגן, המאתרת שברי חלבונים נגיפיים המפעילים תגובה חיסונית בגוף. אנטיגן פירושו "חלבון זר לגוף". בתהליך כימי, מזהה הבדיקה את אותם אנטיגנים, או חלבונים, ומסמנת אותם.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ביתית
בדיקת קורונה ביתית
בדיקת קורונה ביתית. דווקא כן תנסו את זה בבית
(צילום: shutterstock)

עד כמה הבדיקות מדויקות?

הבדיקות המהירות בעלות רגישות פחותה מזו של בדיקות ה-PCR הרגילות, אך הן מאפשרות זיהוי מהיר וטוב מספיק במקרים שבהם העומס הוויראלי גבוה, כמו למשל אצל חולים סימפטומטיים, או מי שנדבק כמה ימים קודם ללא ידיעתו, לא לקה בתסמינים אך הוא בבחינת "מדביק על" שכן הווירוס השתכפל בגופו בכמויות גדולות מאוד כך שהוא מדביק בקלות את האחרים.

אילו בדיקות ביתיות נמכרות בישראל?

בינתיים ניתן למצוא שלוש ערכות: QuickVue At Home של חברת קווידל הנותנת תוצאה בתוך כעשר דקות, ערכה של חברת InteliSwab המתבצעת ללא מטוש ונותנת תשובה תוך חצי שעה, וערכה של חברת "רניום מדיקל" שנותנת תוצאה תוך כרבע שעה.

איך מתבצעת הבדיקה?

את הבדיקה ניתן לרכוש ברשתות הפארמים ובבתי המרקחת. בבדיקה מתוצרת Quidel מכניסים מטוש לאף ומסובבים מספר פעמים. כעת מכניסים את המטוש למבחנה ובה נוזלים תוך סחיטה של המקלון במבחנה כך שיישארו חלקיקי אנטיגן אפשריים. כעת מוציאים את המקלון, משליכים אותו לפח האשפה ומכניסים למבחנה את מקלון הבדיקה. תוצאה חיובית מתקבלת כאשר מופיעים שני פסים על המקלון: פס כחול, ופס ורוד.
צפו: כך זה פועל

בבדיקה של Inteliswab, מכניסים מקלון לאף, מבצעים כמה סיבובים, ואת המקלון מכניסים למבחנה. הכימיקלים יוצרים ריאקציה עם המקלון ונותנים תשובה תוך כ-30 דקות.

כמה עולה הבדיקה?

המחירים משתנים מערכה לערכה, בסופרפארם, למשל, מוכרים מארז של שתי בדיקות במחיר של 76.90 שקל (וב-69.90 שקל למחזיקי כרטיס לייף סטייל). ברשת Be פארם המחירים דומים.

מה ההבדל בין ערכה ביתית לבדיקת PCR?

בדיקת PCR מאתרת באופן מדויק את נגיף הקורונה עצמו, בעוד ערכה ביתית מאתרת חלקיקים חלבוניים של הנגיף. בדיקת ה-PCR משמשת כ"גולד סטנדרט" (בדיקת אבחון הנחשבת למדויקת ביותר בנמצא, א"ג) לבדיקות ויראליות בעולם, וגם לבדיקת הקורונה, ומידת הדיוק שלה הוא כ-99%.

האם הבדיקה הביתית מאפשרת כניסה לאירועים, יציאה מבידוד או מחליפה את התו הירוק?

לא. הבדיקות הביתיות משמשות רק להערכה כללית מהירה, וגם לביטחון האישי של האדם החושש להדביק אחרים.

מה צריך לעשות מי שנמצא חיובי בבדיקה מהירה?

על פי הנחיות משרד הבריאות, יש להיכנס באופן מיידי לבידוד, לבצע בדיקת PCR בהקדם. אם תוצאת ה-PCR שלילית – ניתן לצאת מבידוד כיוון שתוצאת ה-PCR "גוברת" על הבדיקה הביתית. אם לא בוצעה בדיקת PCR – יש להשלים את תקופת הבידוד כמו מי שנמצא חיובי בבדיקת PCR.

היכן אפשר לבצע עוד בדיקות מהירות?

בדיקות סופיה הן הבדיקות המהירות המאושרות בישראל, המאפשרות כניסה לאירועים במסגרת התו הירוק. את הבדיקה ניתן לבצע ברשתות Be של שופרסל, במוקדי חברות ביקור רופא, וגם בבתי חולים ציבוריים ומוקדים של פיקוד העורף. התשובה לבדיקות שמבוססות גם הן על זיהוי האנטיגן של הנגיף, אך נחשבות למדויקות יותר מהבדיקות הביתיות – מתקבלת תוך רבע שעה.
בדיקה מהירה במכשיר סופיה עולה כ-69 שקלים.