בשיתוף מדטרוניק
ח', בן ה-14 (השם המלא שמור במערכת, מ.ב.ל) מגבעתיים, אובחן עם סוכרת מסוג 1 לפני שנתיים, בדיוק כשהוריו התחילו לתכנן את חגיגת בר המצווה שלו. עבורו ועבור המשפחה כולם, זו הייתה בשורה מטלטלת: הרופאים הסבירו לו שכדי להיות מאוזן, הוא יצטרך להזריק ארבע פעמים ביום אינסולין. "בוודאי שעבור ילד בגילו זה מורכב ביותר. אבל גם הייתה לנו תקווה", משחזרת אמו, "באותם ימים דובר על מערכת חדשנית שאמורה להכלל בסל הבריאות, אבל אחרי בירור קצר הבנו שהוא לא זכאי ולא עונה על הקריטריונים, והוא נאלץ להמשיך למדוד סוכר ולהזריק לעצמו אינסולין בהתאם לרמות הסוכר".
"זה היה מאוד קשה לו ולנו", נזכרת האם, "כשהילד תלוי כך בבדיקות ובזריקות, אין באמת שינה בלילה. הייתי מאד מוטרדת. מה גם, שזה קרה בגיל הבגרות, בו ההורמונים משפיעים על הכל, כולל סדר היום הלא צפוי ומצבי הרוח. הוא היה בחוסר איזון וכל היום הוא ואנחנו היינו עסוקים בהתאמת מינוני האינסולין לרמות הסוכר המשתנות. ממש לאחרונה, המערכת הוכנסה לסל הבריאות וגילינו עולם חדש. זה שיפר פלאים את איכות החיים שלו ושל כל סביבתו. המערכת עושה את כל העבודה, את התאמת מינוני האינסולין להשתנות ברמת הסוכר ומכיוון שח' מאד פעיל ספורטיבית, המערכת מתאימה את הטיפול לצרכים שלו. שאלנו אותו אם לא מפריע לו לשאת עליו כל הזמן את המכשיר הזה, והוא לא הבין על מה אנחנו מדברים. כשמשווים את המצב כעת למה שהוא חווה קודם לכן ועם מה שהיה צריך להתמודד, המערכת הזו מבחינתנו היא הדבר הכי טוב שיכל לקרות.
1 צפייה בגלריה
לבלב מלאכותי חדש
לבלב מלאכותי חדש
מהפכה של ממש לחיי סוכרתיים. מינימד G780
(צילום: מדטרוניק)

כבר לא צריך לדקור כל יום את האצבע לבדיקת רמת הסוכר

הטיפול בסוכרת מסוג 1 יכול להיות מאתגר מאוד, בייחוד בילדים", מסבירה פרופ' יעל לבנטל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים, ביה"ח "דנה-דואק" לילדים. "הוא נסמך על מתן אינסולין, שמיועד לשמור על רמות סוכר תקינות בגוף, אבל רמות הסוכר מושפעות ממגוון רב של גורמים הנוגעים לרבות מהפעולות הבסיסיות שכל אחד מאיתנו חווה – מה הילד אוכל, רמות המתח שהוא נמצא בהן, כמה פעילות גופנית הוא עושה, המצב הבריאותי שלו, כמה הוא ישן בלילה ועוד. כל אלה גורמים לשינויים ברמות הסוכר. כתוצאה מכך, אי אפשר לשחרר ילד עם אבחנה חדשה של סוכרת עם מרשם בשיטה של 'שגר ושכח' – הטיפול דורש מעקב הדוק והתאמות תכופות של המינונים".
פרופ' יעל לבנטלד"ר אביבית ברנר
בעבר, כדי לנטר את רמות הסוכר בגוף היו נדרשים הילדים חולי הסוכרת לדקור את עצמם באצבע מספר רב של פעמים ביום. ד"ר אביבית ברנר, רופאה בכירה במכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת בילדים בבית החולים דנה-דואק אומרת כי כיום, רוב הילדים מנוטרים על ידי חיישני סוכר המודדים את הסוכרים באופן רציף וחלק גדול מהם מטופלים באינסולין באמצעות משאבה.
אך גם עם הניטור הרציף והמשאבות, הטיפול בילדים חולי סוכרת דורש עבודה רבה מצד הילדים והוריהם, הפוגעת בספונטניות שלהם ומעמיסה על חייהם ללא היכולת להיות 'כמו כולם'.

יותר איזון בפחות מאמץ

המהפכה החלה עם הכניסה לשוק של מערכת מינימד G780, מערכת שמשלבת בין משאבת האינסולין ומד הסוכר הרציף, ונעזרת באלגוריתם חכם ולומד כדי להתאים את מינוני האינסולין למצב של המטופל בזמן אמת בהתאם לנתוני החיישן. "המערכת מאפשרת לילדים להיות הרבה יותר מאוזנים ובהרבה פחות מאמץ. בזכותה, הורים יכולים לישון לילה שלם בלי להתעורר כשהם יודעים שיש מי שמאזן את רמות הסוכר של הילדים בלילה, זהו שיפור משמעותי באיכות החיים.", מספרת פרופ' לבנטל. מוסיפה ד"ר ברנר. "עבור ההורים, יש פחות חרדה מפעילויות מחוץ לבית – טיולים, מחנות קיץ, שינה אצל חברים. ההורים בוטחים במערכת שתנהל את הטיפול בעצמה בלי צורך של ההורה לפקח כל דקה ודקה. המערכת עושה חלק ניכר מהעבודה שנעשתה בעבר על ידי ההורה המטפל, או על ידי הילד המטופל בעצמו, כדי להגיע לאיזון".
אומרת פרופ' לבנטל "היה לי מטופל, ילד עם הפרעת קשב קשה, שבמשך שנים חווה תחושת כישלון על חוסר יכולתו להגיע לאיזון. במשך תקופות ארוכות הוא כלל לא הגיע למרפאה בשל תחושת הכישלון הזו. הוא קיבל את ה-780, והגיע לשיפור מדהים באיזון. בעזרת המערכת הוא גם חווה תחושת הצלחה, גם מצבו הבריאותי השתפר באופן משמעותי, והוא גם יכול לעסוק בפעילויות ספורטיביות שהוא כה אוהב ובעבר נאלץ לעיתים לוותר עליהן בגלל רמות הסוכר בדמו".
ד"ר ברנר מסכמת: "בסופו של דבר, זו המטרה שלנו, שהמטופלים יצברו כמה שפחות פז"ם של איזון סוכרת גרוע, כי לכל תקופה של איזון גרוע יש השלכות חמורות על הבריאות, והן לא נעלמות גם אם מצליחים להגיע לאיזון אחר כך, לכן חשוב כל כך להגיע לאיזון מקסימלי מהר ככל האפשר, איזון שמתאפשר בצורה קלה וטובה יותר בעזרת מערכות מסוג זה".
בשיתוף מדטרוניק