בשיתוף אסטרהזניקה
בימים אלו מציינים ברחבי העולם את חודש המודעות לסרטן ריאה. ארבעה אונקולוגים מונים את המגמות בטיפול, באבחון ובמניעה של סרטן ריאה שנחשב לאלים ולגורם התמותה העיקרי מכל מחלות הסרטן. החל מהפסקת עישון דרך הפחתת הסיכוי לחזרת המחלה בעתיד ועד לאסטרטגיות הטיפול – ריפוי או הארכת חיים בשלבים השונים של המחלה. האזינו לפודקאסט:

הפסקת עישון טובה יותר מכל תרופה

פרופ׳ יאיר בר, סגן מנהל המערך האונקולוגי ומנהל היחידה לסרטן ריאות במרכז הרפואי שיבא
סרטן ריאה הוא אחד הסרטנים הנפוצים ביותר בעולם. ליתר דיוק כ 2.2 מיליון אנשים מאובחנים עם מחלה זאת מדי שנה ברחבי העולם. מספר זה הוא בלתי נתפס, בייחוד בהתחשב בעובדה שהרוב המכריע של החולים לקו במחלה כתוצאה מחשיפה לעשן טבק. אומנם, סרטן הריאה אינו הגידול הנפוץ בעולם, אולם הוא תופס את המקום הראשון ברשימת גורמי המוות מסרטן (1.8 מיליון בשנה ברחבי העולם).
עישון טבק מלווה את האנושות אלפי שנים, אולם רק במאה האחרונה הפך לבעיה כל כך משמעותית. הסיבה לכך היא המהפכה התעשייתית שאפשרה את הקמת תעשיית הטבק, ו"בזכותה" הפכו מאות מיליוני אנשים למכורים. עישון טבק גורם למוות לא רק כתוצאה מסרטן ריאה, אלא גם עלול לגרום למחלות לב, מחלות כלי דם, מחלות ריאה כרוניות וסרטנים נוספים (כמו סרטן חללי האף והפה, סרטן הושט ועוד).
עישון טבק הופך ממכר עקב הניקוטין. הבעיה בעישון היא איננה בחומרי הדבק והטעם שהתעשייה מוסיפה לסיגריות התעשייתיות, אלא הטבק עצמו. גם סיגריות אלקטרוניות מסוכנות במידה דומה – יש בהן ניקוטין ממכר, ויש חומרים מסרטנים שנוצרים מהחימום בטמפרטורה של מאות מעלות של חומרי הטעם והריח.
למעשנים חשוב לדעת שעם הפסקת העישון, הסיכון לחלות יורד בהדרגה. ככל שמפסיקים בגיל מוקדם יותר, כך הסיכון יפחת ואף יחזור לרמה של מי שלא עישן מעולם. הפסקת עישון היא הטיפול הכי יעיל – יותר מכל התרופות שיש כיום נגד סרטן הריאה. למרבה הצער סרטן ריאה מופיע גם באנשים לא מעשנים, אם כי בשכיחות הרבה יותר נמוכה. לתופעה הזו אין עדיין הסבר.
סרטן הריאה מאובחן ברוב המקרים בשלב מתקדם יחסית. במצב זה ניתן לתת מענה באמצעות טיפולים שהולכים ומשתפרים, ואנו רואים הצלחות רבות בשנים האחרונות. עם זאת, עדיף – קודם כל לא לעשן וכך הסיכון למחלה זאת נמוך מאוד– ולמעשנים – קיים ייתרון משמעותי בזיהוי מוקדם של המחלה. חשוב לפנות לרופא המטפל במצבים שעלולים להיות הסתמנות ראשונה של המחלה, כמו למשל: ירידת משקל לא מוסברת, שיעול חדש או החמרת שיעול כרוני שמתמשך יותר מ 2-3 שבועות ולא חולף עם טיפול רגיל, שיעול המלווה בפליטת כיח דמי, שיעול שמלווה בכאב בחזה או בגב. רופא המשפחה הוא הכתובת הראשונית במצבים כאלה ויכול להפנות לבדיקות נוספות לברור המצב.

כיצד ניתן להקטין את הסיכון להישנות מחלה

פרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי שערי צדק
מחלת סרטן הריאה היא אינה מחלה אחת. אפשרויות הטיפול בסרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC) מתבססות בעיקר על שלב המחלה ומאפייני הגידול, אך ישנם גם גורמים אחרים כמו בריאותו הכללית של החולה ותפקוד הריאות שלו שנבחנים בעת קביעת תוכנית טיפולית.
ברוב המקרים של תחלואה בסרטן ריאה, התסמינים יופיעו רק כשהמחלה התפשטה והיא נמצאת בשלב מתקדם. אולם ישנם חולים המתגלים בשלבים מוקדמים – בין אם באמצעות בדיקת סקר יזומה ובין אם באופן אקראי. הטיפול במקרים של אבחון בשלב מוקדם יהיה אפקטיבי יותר ועשוי להביא לריפוי של החולה. קביעת שלב הטיפול מתבצעת על סמך גודל ומידת החדירה של הגידול הראשוני, דרגת המעורבות והמיקום של בלוטות הלימפה, והימצאות גרורות מרוחקות באיברים שונים.
במרבית המקרים בשלבים המוקדמים (שלב 1 ו-2) של סרטן הריאה ניתן להסיר את הגידול הראשוני באמצעות ניתוח. בשלב 3 – שלב של מחלה מקומית מתקדמת – זה שלב בו לעיתים הגידול גדול מדי או שהוא נמצא במקום שלא תמיד מאפשר להסיר אותו בשל חדירה לרקמות חיוניות. בשלב 4 – השלב בו מתגלים רוב המטופלים, מתאפיין במחלה שבה הגידול הראשוני שלח גרורות לריאות או לאיברים אחרים או לקשריות לימפה מחוץ לבית החזה.
חשוב לדעת שגם במקרים שחולים שאותרו בשלב מוקדם ונותחו, עלולה להופיע הישנות המחלה בעתיד: אצל 66% מהחולים שהתגלו בשלב 2 ו-76% מהחולים שהתגלו בשלב 3 – המחלה חזרה בפרק זמן של חמש שנים מיום האבחון. כיום ישנם טיפולים ממוקדי-מטרה שניתן להוסיף לחלק מחולים שאובחנו בשלבים מוקדמים, לאחר הניתוח. טיפולים אלו יכולים למנוע או לכל הפחות להקטין משמעותית את הסיכון שהמחלה תשנה בעתיד.
בנוסף, הבדיקות המולקולריות בטיפול בסרטן ריאה הן חשובות לאין שיעור. הבדיקות מבוצעות על חומר גנטי (DNA או RNA) שמקורו ברקמת הגידול של המטופל. בדיקות אלו הן חלק אינטגרלי להבנת המחלה והאבחון של המטופל. בנוסף, קיימת חשיבות גדולה להשלים את ביצוע הבדיקה המולקולרית מוקדם ככל הניתן על מנת שניתן יהיה לקבוע פרוטוקול טיפולי.
כך למשל במקרה בו הגידול מבטא מוטציה ב- EGFR ניתן לתת לחולה תרופות ממוקדות מטרה שיכולות להפחית את הסיכוי להישנות המחלה בעתיד. ללא הבדיקות המולקולריות לא נוכל לדעת מה המאפיינים הגנומיים של הגידול ולא נוכל להתאים טיפול שיהיה ספציפי לאותו החולה. כיום ישנם כלים מתקדמים מאוד ליצירת "חותמות" של הגידול. למעשה ניתן לאתר רמזים לנוכחות מחלה בזרם הדם. הכלים האלו מאפשרים לבדוק ברזולוציה מאוד גבוהה עדות ביולוגית לסרטן ריאה בשלב מאוד מוקדם. בשנים הקרובות הכלים האלו ייכנסו לשימוש קליני ויאפשרו לקהילה הרפואית לאבחן ולתת טיפולים טובים ומדויקים יותר.

להילחם בסרטן האלים ביותר

ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת המחלקה האונקולוגית במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא
את סרטן הריאה אנו מחלקים לשתי קבוצות עיקריות: סרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC) שהוא השכיח יותר, וסרטן ריאה מסוג תאים קטנים (SCLC) המהווה בין 10-15 אחוזים מכלל מקרי התחלואה. ההפרדה נעשית משום שהמהלך הביולוגי של הגידול, הפרוגנוזה והטיפול שונים לחלוטין על אף ששני הסוגים הם סרטני ריאה. סרטן ריאה מסוג תאים קטנים קשור לעישון ב 97% מהמקרים והוא נחשב לאלים מאוד ואגרסיבי, וברוב המקרים מתגלה רק בשלב מתקדם ומפושט.
בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה בכל נושא הטיפול בסרטן ריאה מסוג תאים קטנים. במחלה הממוקדת בבית החזה הטיפול נשאר כמעט אותו הדבר – טיפול כימי משולב עם קרינה. לעומת זאת, לחולים בשלבים מתקדמים נוספו בשנים האחרונות טיפולים אימונותרפיים בקווי טיפול מתקדמים לאחר כישלון הטיפול הכימי. תרופות אלו מתקנות את מערכת החיסון על ידי שחרור הבלמים וכך מערכת החיסון חוזרת לפעול לזהות את הסרטן כגוף זר ולהילחם נגדו.
מחקרים שפורסמו לאחרונה הוכיחו יעילות של משלב טיפולים כימים עם אימונותרפיה בקו הראשון. הטיפול המשולב נלחם בתאים הממאירים ומשמיד אותם ובעזרת הטיפול הכימי מחד, ומאידך מתקן את מערכת החיסון. לשמחתנו, שיפרנו לחלק מהחולים את מהלך המחלה והצלחנו להאריך את הישרדותם. מחקרים בעולם ממשיכים לחפש את הסמן שיאפשר לנו להבין יותר מי קבוצת החולים שתוכל ליהנות יותר ממשלב זה.

מחלה מקומית מתקדמת – ניתן לטפל גם ללא ניתוח

פרופ' עפר מרימסקי, מנהל תחום סרטן הריאות, וסגן מנהל המערך האונקולוגי, בבית החולים איכילוב
מחלת סרטן ריאה ממוקדת זוהי מחלה שנמצאת בשלבים הראשונים שלה והגידול נמצא רק בריאה עצמה. בשלב הזה הגידול לא התפזר לבלוטות ולרקמות שסביבו. לעומת זאת, מחלה גרורתית היא מחלה בה יש עדויות לגידול גם בריאה השנייה או מחוץ לבית החזה. בשלב הזה אנו מכוונים טיפול פליאטיבי כימותרפי, אימונולוגי, ביולוגי או משלבים שונים. הטיפול בעיקר נועד להקל על הסבל, להאריך את חיי החולה אך לא לרפא אותו. לצערנו, נדיר מאוד שאנשים מתרפאים ממחלה גרורתית.
בין שלב של מחלה ממוקדת לשלב של מחלה גרורתית יש שלב נוסף שנקרא "מחלה מקומית מתקדמת". בשלב הזה הגידול לא יצא מחוץ לריאה אבל יש קשריות לימפה נגועות במיצר. המצב הזה של סרטן הריאה נחשב לשלב מורכב לטיפול ומסווג לתתי קבוצות להן קיימות מספר אפשרויות טיפוליות. חלק מהחולים נתיחים וחלקם לא מתאימים לניתוח ולכן וההחלטה על מסלול הטיפול הנכון משתנה מחולה לחולה לפי מצבו הקליני ומאפייני מחלתו.
במקרים של "מחלה מקומית מתקדמת" בהם אין פיזור של הגידול לקשריות הלימפה במיצר (אזור בין הריאות המכיל את כל "הצנרת" המספקת אויר ודם לריאות), ניתן לטפל בחולה ואפילו לרפא אותו באמצעות אסטרטגיה טיפולית של כימותרפיה ורדיותרפיה ולאחר מכן ניתוח. יחד עם זאת, אפילו במקרים בהם יש מעורבות של קשריות הלימפה ולא ניתן לנתח, ניתן לטפל בחולה באמצעות שילוב של כימותרפיה וקרינה ולאחר מכן גם תרופות מסוג אימונותרפיה.
באופן תיאורטי ניתן לרפא חולה לפני שלב גרורתי. ניתוח זו האופציה הטובה ביותר שניתן להציע לחולים ולאחר מכן להוסיף להם טיפול תרופתי מונע או משלים, אך לצערנו לא כולם מתאימים לניתוח ולכן חשוב שנוכל להציע להם אפשרויות נוספות כמו כימותרפיה, רדיותרפיה ואימונותרפיה. יחד עם זאת חשוב לזכור שלא כל תרופה מתאימה לכל אחד, וכי ההתאמה נבדקת בצורה מולקולרית.
מוגש לציבור בשיתוף אסטרהזניקה