רק הוכתר וכבר מעורר דאגה? "מעל גיל 65 צפוי אצל חלק מהאנשים שהאצבעות עלולות להתנפח. יש מי שסובלים מסינדרומים שקשורים לבעיות של בצקות, חסר בחלבונים, לעיתים זה מה שקורה", מסביר היום (ב') לאולפן ynet ד"ר אמיר אורון, מנהל היחידה לכירורגיה של היד ומיקרוכירורגיה, מרכז רפואי קפלן מקבוצת כללית, בעקבות התמונות המעידות על נפיחות משמעותית באצבעותיו של מלך אנגליה החדש צ'רלס השלישי.
"אנחנו רואים מצב שבו יש באמת נפיחות של האצבעות, מה שנקרא באנגלית 'אצבעות נקניק', שהן כמו נקניקיות. בחלק מהמשפחות זו תופעה תורשתית באופייה, זאת אומרת, אנשים, בגילים מבוגרים בדרך כלל, שמפתחים נטייה לבצקת סביב האצבע, אם זה רך. לעיתים יש שינויים שחיקתיים שמופיעים באצבעות, ועד לבעיה בכלי הדם שיכולה להיווצר עם השנים.
1 צפייה בגלריה
מלך בריטניה צ'רלס השלישי בפרלמנט הבריטי ארמון ווסטמינסטר
מלך בריטניה צ'רלס השלישי בפרלמנט הבריטי ארמון ווסטמינסטר
מה קרה לאצבעות שלו? מלך בריטניה צ'רלס השלישי בפרלמנט הבריטי
(צילום: רויטרס)
אם מסתכלים על ההיסטוריה הרפואית של המלך צ'רלס, יכול להיות שיש כאן משהו מעבר לתופעה שמגיעה עם הגיל? "יש אצלו ככל הנראה נטייה תורשתית. מתועד מקרה שבו הייתה גם נפיחות ברגליים, שהובילה אותו לחלוץ את הנעליים באירוע רשמי, וזה כנראה מה שמוסיף לאותו מכלול של נפיחויות ורגישויות. זה יותר מתאים למצב של בצקת סיסטמית, מצב שבו מכלול החלבונים בגוף האדם הוא בעייתי ולכן אנחנו רואים את אותה נפיחות שמופיעה כמו נקניקיות באצבעות. זה לרוב מתאפיין בהופעה באזור מסוים של האצבעות, לפי אזורי הכפיפה. במקביל, יכול להיות שיש שינויים שחיקתיים במפרקים, שרואים באנשים מבוגרים. השינויים השחיקתיים האלה מתגברים עם הגיל וגם גורמים לכאב ולהגבלה בתנועות.
באשר לשאלה האם התופעה יכולה להשפיע על תפקודו כמלך, אומר ד"ר אורון: "אני חושב שהמלך צ'רלס הוכיח שהוא יודע לעשות לימונדה מלימונים, אחרי שהמתין 70 שנה למלוכה. אני מניח שלחתום על ניירות וכו' לא תהיה לו בעיה, אבל השאלה היא – האם יש מחלה ברקע הדברים. וזה מה שהקהילייה הרפואית שואלת את עצמה, אם יש איזושהי מחלה לבבית או בעיה אחרת שקשורה אולי לחלבון בדם, ייצור החלבונים, בעיה בכבד או בעיה אחרת שמעידה על נפיחות.
אתה אומר שיכול להיות שיש מחלה כזאת ברקע. "ייתכן מאוד, כן".