בשיתוף אסותא מרכזים רפואיים
בשנים האחרונות, חלה תפנית בטיפול הרפואי המסורתי מתוך רצון לצמצם חשיפה מיותרת לזיהומים, להאיץ תהליכי החלמה ושיקום, לאפשר נוחות רבה יותר למטופלים ומשפחותיהם ולהקל על העומס בבתי החולים. דוגמה לכך ניתן לראות בשירותי הרפואה עד הבית, שהפכו לנפוצים מאז מגפת הקורונה. שירותים אלה לא רק מונעים חשיפה מסוכנת לזיהומים, למטופלים ולמלווים אותם, אלא גם מאפשרים לצוות הרפואה להכיר את סביבת המטופל ולספק לו טיפול רפואי שלם, בדומה לרופא הכפר שהיה מגיע באופן אישי לבתי המטופלים בעבר.
מתוך ראייה זו ורצון להנגיש את הרפואה המקצועית למטופלים, אסותא הקימה את מערך 'אסותא עד הבית' במסגרתו הם מספקים טיפולים מתקדמים בבתי המטופלים, החל מבדיקות רפואיות כדוגמת ביקורי רופא מומחה, החלמה מניתוחי לב ושיקום לאחר ניתוחים אורתופדים וטראומות וכלה באשפוזי בית.
1 צפייה בגלריה
אשפוז אסותא
אשפוז אסותא
טיפולים מתקדמים ללא צורך לצאת מהבית
ד"ר טל אגמי, רופא משפחה והמנהל הרפואי של 'אסותא עד הבית', מסביר את חשיבות הטיפול ואת יתרונותיו הרבים לבריאות המטופלים. "בשנות ה-30 של המאה הקודמת, יותר מ-40 אחוז מהטיפולים הרפואיים סופקו בתוך בתי המטופלים. עם המהפכה התעשייתית וחברות הביטוח זה נעלם, והמטופלים נדרשו להגיע לבתי חולים ולמרפאות. כיום יש הבנה שהבית הוא המקום הכי בטוח עבור המטופל כי זו הסביבה המוכרת שלו, עם בני המשפחה שלו".
איזה שירותים אתם מספקים עד הבית? "יש לנו שלוש זרועות עיקריות: הראשונה בדיקות רפואיות ביתיות – בדיקות רנטגן , אולטראסאונד, ייעוץ רופא מומחה ביקורי אחות, בדיקות שינה ועוד, זרוע שנייה היא זרוע של שיקום והחלמה. שיקום אורטופדי לאחר ניתוחים וטראומות למיניהן ותוכנית של החלמה לאחר ניתוחי לב. והכל בבית המטופל בסביבה הטבעית שלו עם התמיכה המשפחתית. הזרוע הנוספת הינה זרוע של אשפוז בית הכוללת טיפול במטופלים לאחר ניתוחים כירורגיים, מטופלים עם מחלות כרוניות כדוגמת סוכרת, אי ספיקת לב אשר נדרשים לטיפול רפואי עקב החמרה במצבם הבריאותי.
שינוי מהותי אשר השפיע בתחום טיפולי הבית קשור גם לפיתוחים טכנולוגיים שמאפשרים בדיקות ביתיות מתקדמות כמו צילומי רנטגן ובדיקות מעבדה, שמקלים בעיקר על חולים מבוגרים המתקשים לצאת מהבית ומערכת החיסון שלהם רגישה יותר וחשופה לזיהומים רבים. בנוסף, באסותא עד הבית נעזרים בפיתוחים טכנולוגיים אשר מזרימים כל העת נתונים למוקד הרפואה בזמן אמת ובכך מאפשרים אבחון מדויק יותר גם מרחוק.
"היה לנו מטופל בתוכנית ההחלמה מניתוחי לב אשר פיתח הפרעת קצב ובמקום לשלוח אותו לבית החולים, הוא קיבל טיפול תרופתי בביתו תוך שמירת קשר עם המחלקה שממנה שוחרר. המטופל היה במעקב צמוד עד לחזרה של הלב לקצב תקין. במקרה הזה נמנע אשפוז חוזר של המטופל".
ד"ר אגמי: "הביקור הביתי משלים את הפאזל הגדול והמורכב הזה שנקרא אבחון רפואי ואיך הוא מחזק את הקשר שבין הרופא לחולה. כשרופא רואה את המטופל שלו בבית נוצר חיבור אישי"
התפיסה עליה מבוסס השירות שמה דגש משמעותי על חווית מטופל מיטבית, המשולבת עם טיפול רפואי בסטנדרט הרפואי הגבוה ביותר ובהתאמה אישית, המתאפשר נוכח פיתוחים טכנולוגיים מתקדמים ובזכות הצוותים הרב מקצועיים המובילים את השירות. מנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים, גידי לשץ, מתייחס לכך: "אנו פורצים דרך בבניית ואימוץ טכנולוגיות ותהליכים חדשניים במטרה ליצור את המפגש מטפל-מטופל האיכותי ביותר, הן בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים שלנו והן בבית. מצוינות כזו מתאפשרת בסביבה בה יש שילוב של מיטב המומחים, והטכנולוגיות עם יכולת מתן שירות מיטבי בפריסה ארצית ובזמינות גבוהה", אומר לשץ.
גידי לשץגידי לשץצילום: אסנת רום

בלי להמתין לטיפול

שירותים רפואיים עד הבית ניתנים כיום למטופלים בכל הארץ וחוסכים זמן המתנה מהותי. פרקי זמן התגובה והפתרונות אשר מוצעים למטופל הפונה לאסותא עד הבית הם קצרים מאוד ועשויים להוות שיקול מכריע בטיפול. "לפני כמה זמן הייתה לנו מטופלת מבוגרת שבקושי יוצאת מהבית", מספר ד"ר אגמי, "הייתה לה פריחה מאוד משמעותית במשך המון זמן ורופא עור מומחה אבחן אותה באמצעות שיחת וידאו. הוא שוחח איתה ועם המשפחה שלה ורשם לה את הטיפול הנדרש".
ד"ר אגמי מסביר, שפעמים רבות המטרה של הטיפול היא למנוע מהמטופל להתאשפז בבית החולים. כיום ידוע, שאשפוזים רבים עלולים לגרום להחרפה במצב של המטופל, הן במצבו הבריאותי והן במצבו התפקודי.
"מטופלת בת 96 אשר מתגוררת בקומה 4 ללא מעלית סבלה מחום והרופאים חשדו בדלקת ריאות והמליצו לה על צילום חזה. המשפחה אשר לא רצתה לטלטל אותה בגילה ובמצבה הזמינה את ניידת הרנטגן שלנו ותוך מספר שעות המטופלת כבר הייתה עם אבחנה וקיבלה את הטיפול המתאים לדלקת ללא צורך לצאת מהבית. אין ספק שעם העלייה בתוחלת החיים שירותי רפואה עד הבית יכולים לסייע לצרכים של הגילאים המתקדמים".
ואיך זה נראה מהצד של הרופאים שרגילים לקבל מטופלים במרפאה ולא בבתים של המטופלים? "אני יכול לספר לך על עצמי. כבר בתחילת הדרך שלי בעולם הרפואה הבנתי שלביקורי בית יש תפקיד קריטי בטיפול. אני זוכר שהייתה לי מטופלת מבוגרת שהייתה מגיעה אליי עם כאבי גב. נתתי לה טיפול אבל היא כל הזמן הייתה חוזרת לי ואומרת לי שהטיפול לא עובד. לא הבנתי למה וזה תסכל אותי אז החלטתי לעשות לה ביקור ביתי. כשהגעתי ראיתי שהיא אוגרת תרופות - כלומר שהיא קונה אותן אבל לא לוקחת אותן.
"באותו רגע נפל לי האסימון על איך הביקור הביתי משלים את הפאזל הגדול והמורכב הזה שנקרא אבחון רפואי ואיך הוא מחזק את הקשר שבין הרופא לחולה. כשרופא רואה את המטופל שלו בבית נוצר חיבור מיוחד ואישי. הוא מגיע לסביבה הכי אינטימית של המטופל ויכול לראות את התמונה המלאה".
מה ההבדל בין השירות שלכם לשירותים דומים בתחום? "קודם כל אני חושב שבתחום הזה התחרות היא מבורכת כי היא פותחת עוד אפשרויות ועוד שיתופי פעולה. זה תחום שהפוטנציאל שלו עצום והצורך שלו הולך וגדל. לגבי אסותא עד הבית, אני יכול להגיד שהפריסה של השירות בכל הארץ, מצפון ועד דרום היא יוצאת מגדר הרגיל. דבר שני, כל הרופאים שלנו הם רופאים מומחים - מרופאי משפחה, , כירורגים, רפואה פנימית וגם גריאטריה. יתרון נוסף שלנו היא הזמינות של שירותי אסותא עד הבית והליווי של מעטפת של צוות רפואי שזמינה עבור המטופל 24/7 .הדבר הכי משמעותי בעיניי הוא השירות, כי אצלנו השירות הוא מהמעלה הראשונה".
לפרטים נוספים חייגו למוקד אסותא עד הבית *3007
בשיתוף אסותא מרכזים רפואיים