בשיתוף עמותת "אחת מתשע"
צילום צבעוני של אשה, כובע ומכנסיים יכול להציל חיים. לרגל יום האשה הבינלאומי, התמלאו שלטי חוצות ברחבי הארץ ביצירת אמנות ייחודית שנועדה להזכיר לנשים שיש להן זכות לחיים בריאים, שאבחון מוקדם של סרטן שד מאפשר 92% החלמה מהמחלה ויכול להציל חיים. אם הקמפיין החדש גרם לך לעצור לרגע ולחשוב על עצמך, הנה חמישה דברים שכדאי שתדעי על אבחון מוקדם של סרטן השד.

רבע מהחולות החדשות הן מתחת לגיל 50

מדי שנה מאובחנות בישראל כ-5,400 נשים עם סרטן שד. גילוי מוקדם של המחלה הוא גורם משמעותי ביותר בסיכויים להחלים ממנה. רבע מהמאובחנות החדשות כל שנה הן מתחת לגיל 50. בגלל גילן הן לא כלולות בתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן שד ובשל כך לא נקראות להיבדק באופן מסודר על ידי קופות החולים. לכן, כל אישה צריכה לקחת אחריות על בריאותה, להכיר את גופה ולפנות לרופא מתאים בכל מקרה שהיא מגלה שינויים מטרידים בגופה.
עמותת "אחת מתשע" ממליצה שכל אשה מגיל 30 תאמץ שגרת בדיקות בהתאם לגילה ולקבוצת הסיכון שאליה היא שייכת. אם עברת את גיל 30, יום האשה הוא הזמן להקדיש לעצמך דקה, לפתוח את האפליקציה של קופת החולים ולקבוע תור אצל כירורג/ית שד, גם אם התור עצמו יהיה רק בעוד כמה חודשים.

מה קורה בבדיקה אצל הכירורג?

מטרת הביקור היא קודם כל להעריך את רמת הסיכון של כל אשה בהתאם להיסטוריה הרפואית האישית והמשפחתית שלה. לכן הבדיקה כוללת תשאול רפואי שכולל שאלות כמו מתי קיבלת וסת בפעם הראשונה, אם המחזור שלך סדיר ואם מישהו מבנות משפחתך חלתה בסרטן שד או סרטן מסוג אחר. חשוב לא להסס לשתף את הרופא.ה במידע שנראה רלוונטי ולשאול שאלות. מלבד התשאול, הבדיקה כוללת גם בדיקה גופנית שבה הרופא/ה ממששים את שני השדיים, בתי השחי והשקעים שמעל עצמות הבריח. מומלץ לעבור את הבדיקה הידנית לאחר המחזור החודשי, מאחר שאז השד אינו גדוש וניתן לזהות גושים חשודים בקלות יחסית.
1 צפייה בגלריה
יצירה
יצירה
תמונה מתוך הקמפיין החדש

לאילו סימנים כדאי לשים לב?

המודעות לבריאות השד היא חלק בלתי נפרד מלקיחת אחריות לגופך, והמשמעות היא להכיר את הגוף במצבו הרגיל כדי שאפשר יהיה לשים לב לשינויים בו. לאורך החיים השדיים עוברים שינויים רבים כתוצאה משינויים הורמונליים. ברוב המקרים יהיו אלו שינויים לא ממאירים אך בכל מקרה את חייבת לדווח עליהם לרופא/ה.
שינויים שכדאי לשים לב אליהם כוללים שינויים בגודל השד, הופעת גוש או התעבות על השד או בבית השחי, המורגש בצורה שונה ממבנה השד הרגיל, כיווץ או היווצרות גומות על העור באזור השד, הופעת נפיחות בבית השחי או סביב עצם הבריח, תופעות חריגות על גבי הפטמה: קילוף עור, נסיגה, התעבות, אדמומיות, גבשושיות או הפרשה, היווצרות כיבים או התנפחות ורידים, הופעת נפיחות בשד, כאב מתמשך בשד או בבית השחי או הפרשה דמית מהפטמה.
כאב בשד הוא תופעה נפוצה ביותר, שכמעט כל אישה חווה בשלב כלשהו בחייה. רופאים נוהגים להתייחס לארבעה סוגים של כאבים: כאבים מחזוריים הקשורים לשינויים הורמונליים בגיל הפוריות (אלה מופיעים בין הביוץ לדימום הווסת, ומתלווה אליהם תחושת כבדות, נפיחות ורגישות. כאבים אלה טבעיים לחלוטין ואינם צריכים לעורר דאגה), כאבים מתמשכים שאינם קשורים למחזור הווסת ומורגשים כצריבה או כהתכווצות, כאבים ממוקדים באזור מסוים (אלה הם כאבים שכיחים פחות, ולעתים הם תוצאה של מכה פגיעה פיזית, או תופעת לוואי של ביופסיה או ניתוח) וכאבים הנובעים מציסטות או גודש ומקורם בלחץ על רקמת השד.

אילו שינויים חלים בשדיים במהלך החיים?

במהלך החודש יכולים להופיע שינויים בשדיים שנובעים מהתנודות ההורמונאליות הטבעיות המתרחשות עקב המחזור הנשי: הביוץ והווסת. שינויים אלה גורמים לעתים לגודש, לשינויים בתחושה ואף לכאבים חולפים. לאורך החיים השדיים יכולים להשתנות באופן טבעי. בתקופות הריון והנקה בלוטות החלב מתמלאות וגדלות ועמן גדל השד. עם הפסקת ההנקה בלוטות החלב קטנות והשד חוזר לגודלו הקודם. עלייה וירידה במשקל יכולות להשפיע גם הן על הצורה והתחושה של השד. בגיל המעבר ולקראת הפסקת המחזור השד הופך רך יותר ומוצק פחות כתוצאה משינוי ברקמה, שכוללת בשלב זה יותר שומן ופחות רקמת חיבור סיבית.

כיצד תבחיני בין גוש לגודש?

חשוב להבחין בין גודש טבעי ובריא לבין גוש לא מוכר בשדיים. גודש טבעי בשד מוגדר כאזור קשה ולא חלק (יש בו גבשושיות הדומות לגושים בגבינת קוטג'). גוש, לעומת זאת, יכול להיות קטן או גדול, רך או קשה ויש לו גבולות ברורים. הוא עשוי להיות קרוב לפני העור או עמוק קרוב לצלעות ולבית החזה, נייד או קבוע במקום אחד. בכל מקרה, אם זיהית משהו מדאיג, דווחי על כך לרופא.ה, ועמדי על כך שההתייחסות לפנייתך תהיה רצינית.

הזכות לחיים בריאים

"יום האישה נועד להציב את זכויות הנשים במרכז, וזו הזדמנות מצוינת להזכיר לנשים גם את זכותן לבריאות ועד כמה חשוב לדאוג לה", אומרת טלי רוזין, מנכ"לית עמותת "אחת מתשע" שמובילה את הקמפיין החדש. "רוב הקמפיינים מתמקדים בחודש המודעות לסרטן השד, שחל באוקטובר, אולם אבחון מוקדם יכול להציל חיים גם ב-11 החודשים האחרים בשנה. לכן עמותת אחת מתשע בחרה להעלות קמפיין בנושא גם ביום האישה. נשים נוטות לשים את עצמן בתחתית סדר העדיפויות, גם אם זה בא על חשבון בריאותן. רצינו לגרום להן לעצור לרגע, מול יצירת האמנות מעוררת המחשבה שבמוקד הקמפיין, ולחשוב על עצמן ועל בריאותן".
עמותת "אחת מתשע" היא העמותה היחידה בישראל שמוקדשת אך ורק לסרטן השד. העמותה פועלת להעלאת המודעות למחלה בעזרת קמפיינים דוגמת הקמפיין הנוכחי, כמו גם בעזרת סדנאות בריאות השד שמועברות על ידי מנחות מקצועיות, והרצאות של מחלימות שחייהן ניצלו בזכות האבחון המוקדם. העמותה, שקיימת כבר קרוב ל30 שנה, מספקת גם ליווי ותמיכה לנשים חולות סרטן שד בתחומים הרגשיים, החברתיים והמשפטיים. עד היום נעזרו בשירותיה שח העמותה עשרות אלפי נשים חולות ומחלימות מסרטן שד ובני משפחותיהן.
צמד האמנים אנה דוויס ודניאל רואדה תרמו את זכויות השימוש ביצירה לעמותה לצורך הקמפיין. StrongHer נוצרה כהשתקפות של האתגרים עמם מתמודדות נשים ברחבי העולם. בחרנו ליצור את היצירה הזו כדי להעלות מודעות לאתגרים אלה ולהעצים את מי שמושפעות מהם", מסבירים האמנים. "הפעילות של עמותת 'אחת מתשע' תואמת את הערכים שלנו, ושיתוף הפעולה מאפשר לנו להשתמש ביצירה שלנו כדי לתמוך במטרה בה אנו מאמינים. אנחנו חושבים שהנושא של מודעות לבריאות האשה ולחשיבות האבחון המוקדם הוא רב חשיבות, ואנחנו תמיד שמחים לתרום למטרות כאלה ולסייע לעורר שיח בעל משמעות".
מלבד הצגת היצירה על שלטי חוצות במקומות שונים בארץ, יחד עם הקריאה לנשים ללכת להיבדק, הקמפיין - אותו מוביל פרו-בונו משרד הפרסום "ראובני פרידן" המלווה את העמותה באופן קבוע - כולל קידום על ידי משפיעניות שונות ברשתות החברתיות, שיעלו את היצירה יחד עם משפטים מעצימים מתוך שירים ישראליים, כדוגמת " היא היתה חזקה מהחורף. היא היתה חזקה מסופה", של גלי עטרי; "היי שקטה כאילו אין בך דופי. כאילו האוויר נותן לך הגנה", של ריקי גל; "יום אחד אולי אפרוש כנפיים", של מרגול; ו-"לא צריך שמלה וכתר כדי להיות מלכה" של נרקיס.
למידע נוסף וקביעת תור - לחצו כאן
מוגש כשירות לציבור ללא מעורבות בתכנים על ידי החברות: אסטרהזניקה, גיליאד, מדיסון, MSD, נוברטיס, פייזר, רוש
בשיתוף עמותת "אחת מתשע"