המלחמה ותוצאותיה הטרגיות גורמות לתחושות קשות, ומכריחות אותנו לגייס לא מעט תעצומות נפש להתמודדות עם האובדן, החרדה והסטרס הגדול שבו אנו נתונים. אהובה קשת, מנחה בכירה לדמיון מודרך ומאמנת NLP, מסבירה איך באמצעות דמיון מודרך תוכלו לעזור לגוף להירגע ולהשתחרר, גם אם רק לרגע, מהתחושות הקשות שמלוות אותנו.
קראו עוד:
איך המצב הביטחוני משפיע עלינו מבחינה גופנית? מדינה שלמה כרגע נמצאת במצב של טראומה. זה סטרס, זה לחץ, זה מצב של חוסר אונים. במצב של סטרס כל כך חזק הכאב והכעס מתערבבים ביחד עם כל הרגשות הקשים והגוף שלנו מתכווץ. מחקרים מראים שבמצבים כאלה, אנחנו מאבדים את היכולת לחשוב בבהירות – אין לנו פוקוס, אנו לא מצליחים לפתור בעיות או לתפקד.
זה יוצר מצב שבו אנחנו כבר הופכים לחרדים מהחרדה עצמה. זה הופך כבר למעגל סגור, כשאותה מחשבה קופצת וגוררת אחריה פחדים וחרדות ומה יהיה. אנחנו משחזרים את המראות הנוראיים, מתחילים לחשוב על הזוועות שביצעו בחטופים ונכנסים ללופ שלא נגמר.
1 צפייה בגלריה
אישה מתרגלת הרפיה
אישה מתרגלת הרפיה
להתנתק לרגע מהחדשות, ופשוט לנשום
(צילום: shutterstock)
איך מדיטציה ודמיון מודרך יכולים לעזור? במדיטציה ובדמיון מודרך אנחנו בעצם עושים הרפיה לגוף. אנחנו מתרגלים נשימות והנשימות מרפות את הגוף. כשאנו נושמים ומכניסים חמצן, הדבר יוצר הרפיה של כל האיברים והמערכות השונות. כל החלקים במוח שלא עבדו ביעילות בגלל הלחץ חוזרים לעבוד. הדבר מאפשר לנו גישה לחלקים יותר מודעים וגבוהים במוח שיכולים להרגיע אותנו: לעשות זום-אאוט, לצאת רגע מהמחשבות המפחידות ולראות את התמונה הגדולה. כך ניתן לצאת מהלופ.
אני אומרת שחייבת להיות צמיחה וגדילה מזה. אם נקבל תובנות ממה שקרה אז נגדל ונצמח. כמו זרע שזורעים אותו באדמה – לפני שצומח משהו חדש הוא עומד במצב של ריקבון. ההרפיה והרגיעה מאפשרים את הצמיחה.
כל אחד יכול לתרגל? כן, בטח. דמיון מודרך זה רק להקשיב ולעשות את ההוראות ולהתחיל לנשום. ברגע שאנחנו נושמים, החמצן מרגיע את המוח, מתחיל להרגיע את הגוף, מתחילים להשתחרר מהלופים האלה ומרחיבים את התודעה ואז גם מגיעים פתרונות חדשים ולמידות חדשות, התבוננות חדשה.
האם אפשר לתרגל גם בממ"ד? בטח. אפשר לתרגל בישיבה, אפשר לתרגל בשכיבה, איך שרוצים. מה שחשוב זה הנשימות. במקרים של צבע אדום ולחץ מאוד גדול חשוב לשלב מתיחות ביחד עם הנשימות – ממש למתוח את השרירים. אפשר לרוץ במקום או לקפוץ. לנשום חזק-חזק ועם הנשימות לעשות מתיחות של כל הגוף. זה גם עוזר להרפות את כל האיברים. למתוח את השרירים הכי חזק ואז לעזוב. זה מאוד עוזר כשיש סטרס חזק בגוף כמו צבע אדום.