אם ניתן להדפיס כיסאות, כוסות, חלקי חילוף למכוניות ואפילו לב מלאכותי, במדפסת תלת-ממד, אז למה לא להדפיס נעלי ריצה? זה בדיוק מה שעשו בחברת אדידס עם נעל הריצה החדשה שלהם - 4DFWD, שהסוליה ה"סרוגה" שלה, שמורכבת מ-39% חומרים טבעיים, והיא מודפסת בתלת-ממד.
כששולפים את נעלי הריצה מהקופסה, קשה שלא להתעלם מאותה סוליה אימתנית שבמבט ראשון מזכירה את מבנה האיצטדיון שנבנה בסין לקראת המשחקים האולימפיים שם לפני 5 שנים (שנקרא "קן הציפור", ד.ק). הסוליה רחבה מאוד, עשויה סבך חוטי פלסטיק עבים וגמישים וגולשת הרבה מעבר לשטח גוף הנעל. זה נראה אפילו מעט מגושם בהתחלה, אבל היתרונות יתגלו כבר בריצה הראשונה.
1 צפייה בגלריה
אדידס 4DFWD
אדידס 4DFWD
אדידס 4DFWD
(צילום: אדידס)
אני נועל את ה-4DFWD, מהדק את השרוכים (היותר מדי ארוכים), ומתחיל ללכת מקיר לקיר. ההליכה על הסוליה התלת-ממדית מייצרת רעשי רקע מוזרים (סקוויש, או משהו דומה), אבל אלו נעלמים שבועיים-שלושה מאוחר יותר.
מתחיל לרוץ. יתרון הסוליה הרחבה מתגלה כבר בצעדי הריצה הראשונים. בכל נחיתה של כף הרגל על הקרקע, מורגשת תמיכה מלאה מכל הכיוונים. אבל זה רק הפתיח. בואו נדבר על התמיכה של הסוליה המודפסת הזו, שלטענת היצרנית נבחרה מבין 5 מיליון אפשרויות של צורות "סריגה'' שונות.
ה-4DFWD היא למעשה תוצר של שיתוף פעולה בין אדידס ל"קרבון", חברת מדפסות תלת-ממד עולמית. עיצוב הנעל מתבסס על איסוף, ניתוח ומחקר של נתונים ממתאמנים ואצנים מכל העולם. מטרת ה"שלד" הסבוך בסוליה היא להעניק יציבות, תמיכה ובעיקר אנרגיה חוזרת. וזו אולי התכונה המורגשת ביותר בנעל הריצה החדשה הזו - אתה לא רק מקבל אנרגיה חוזרת מהקרקע, אלא גם התכווננות תמידית קדימה, דבר שבהחלט מייעל את הריצה על כל שלביה.
למעשה, ההרגשה היא כאילו אתה רץ על אוויר, וזה לגמרי לא רחוק מהמציאות. כי סיבי הפלסטיק האלו (שכאמור עשויים בחלקם מחומרים טבעיים כמו שרף), מתגמשים עם כל נחיתה של כף הרגל על הקרקע ובזכות האוויר שמקיף אותם, מאפשרים לגוף לתת בוסט נוסף לקראת הצעד הבא.
חלקה העליון של הנעל עשוי פוליאסטר ממוחזר, שמאפשר מבנה ללא תפרים, והרגשה של גרב שעוטפת את כף הרגל. אלא שדווקא כאן, בניגוד ליציבות וליעילות של הסוליה, ההרגשה במהלך הריצה, בעיקר בפניות ובסיבובים ובעיקר בחלקה האחורי של הנעל, מעט רופפת. כלומר כף הרגל אמנם יציבה על הקרקע, אבל אזור העקב מרגיש מעט, אבל ממש מעט, משוחרר, אבל גם לזה מתרגלים. לצד זאת, מי שניחן באצבעות רגליים רחבות וגדולות ירגיש מצוין עם ה-4DFWD, שמגיעות עם אזור קדמי מרווח ואוורירי, ועדיין מספק תמיכה ויציבות.
עם מיזם זה, הכוונה של אדידס ביום מן הימים היא לייצר נעל אישית בהדפסה לכל לקוח על פי מידותיו ואופי הריצה שלו. עד שזה יקרה, ניתן בהחלט להסתפק בדגם המיוחד הזה שיקפיץ לכם את הריצה בכמה רמות, אבל במחיר לא נמוך של 849 שקלים.