"כולנו סובלים מכאבי גב בשלב מסוים בחיים", אומר ד"ר יונס סעיד, מנהל היחידה הראומטולוגית מבית החולים הלל יפה, ומציין שכאב גב תחתון הוא התלונה השכיחה ביותר, עם סטטיסטיקה של 90 אחוז מהאוכלוסייה שסובלת מכאבי גב תחתון עוד לפני גיל 30.
קראו עוד:
בוא נעשה באמת סדר בסוגים של כאבי גב.
"רוב כאבי הגב חולפים ולא חוזרים על עצמם, כאשר הסיבות יכולות להיות עומס עבודה, או אורח חיים לא בריא שכולל בעיקר תנועתיות לא נכונה או ישיבה לא נכונה לאורך זמן. יש גם חלק מהאוכלוסייה שסובל מכאב גב כרוני שההגדרה שלו היא כאבים שנמשכים יותר משלושה חודשים, ואז יש לחפש סיבה לכאבים".
1 צפייה בגלריה
גב כואב
גב כואב
למה כואב לכם הגב?
(צילום: Shutterstock)
ובדיוק בעניין הזה מבקש ד"ר יונס להרחיב: מכלל המטופלים שסובלים מכאבי גב, בחמישה אחוזים מהמקרים הסיבה היא דלקתית. כאבי גב דלקתיים הם שונים לגמרי בסיבות ובהתייחסות מכאבי גב מכניים.
מה ההבדל בין כאב גב מכני ובין כאב גב דלקתי? "בדרך כלל מטופלים שסובלים מכאבי גב דלקתיים יהיו בממוצע בני 45. זאת לעומת מטופלים מבוגרים יותר בני למעלה מ־60, שיסבלו מכאבי גב מכניים".
ויש גם הבדלים במופעי הכאב: כאבי גב דלקתיים מופיעים בדרך כלל בשעות הבוקר, עם נוקשות בוקר של יותר מ־45 דקות עד שעה והולכים ומשתפרים במשך היום. זאת אומרת, מנוחה מחמירה את הכאב ותנועה משפרת את מצב הדלקת. בנוסף, בכאב גב דלקתי הכאבים מגיבים לטיפולים נוגדי דלקת, כמו אטופן שניתן במרשם רופא, או נורופן. לעומת זאת, הכאב המכני משתפר במנוחה, ומחמיר בהליכות ובמאמץ פיזי.
ומה הסיבות לכל אחד מסוגי הכאבים, אתם שואלים? אז כאבי גב מכניים הם בדרך כלל תוצאה של פריצת דיסק (בלט דיסקלי), שברים בחוליות, בעיות שריר, עומס פיזי ואי־יציבות של עמוד השדרה כתוצאה מבעיה מבנית.
לעומת זאת הסיבה השכיחה ביותר לכאב גב דלקתי, אומר ד"ר יונס, זו קבוצת מחלות בשם "ספונדילוארתריטיס" שמתאפיינות בכאב גב תחתון דלקתי ובמעורבות של מפרקי החוליות ומפרקי האגן (מפרק העצה והכסל). קבוצת מחלות אלה כוללת דלקת חוליות מקשחת, דלקת מפרקים על רקע פסוריאזיס, דלקת מפרקים על רקע מעי דלקתי.
ד"ר יונס מבקש להדגיש שיש גם ביטויים חוץ־מפרקיים שיכולים להעיד על נוכחות מחלה דלקתית והם בבחינת דגלים אדומים, כמו למשל: דלקת עיניים – בעיקר החלק הקדמי של העיניים, ביטויים עוריים שהקלאסי בהם זה פסוריאזיס, דלקות מעיים ועוד.
אז מדובר בשתי מחלות שונות לגמרי, שמתבטאות בכאבי גב. "נכון. המחלות שונות והטיפול בהן הוא שונה וחשוב לדעת את זה, כי אם לא מגיעים לאבחון מהיר במחלות גב דלקתיות, הדבר יכול לגרום לנזק בלתי הפיך במפרקים ובחוליות. ככל שתחילת הטיפול תהיה מאוחרת יותר, התרופות האנטי־דלקתיות יהיו פחות יעילות".
איך מאבחנים את המצב הדלקתי? בעמותת "מפרקים צעירים" המקדמת את המודעות למחלת דלקת חוליות מקשחת, ופועלת לשיפור האבחון והטיפול במחלה, הסבירו לנו שרופא המשפחה והאורתופד צריכים לגלות ערנות לסימפטומים או לתסמינים שעליהם מדווח המטופל, ולחפש את סימני האזהרה כמו מחלות חום, ירידה במשקל, חולשה כללית, דלקות עיניים, פגיעה עורית או פריחות בעור. בנוסף יש לערוך בדיקות דם ולחפש עלייה במדדי דלקת ואנמיה כתוצאה ממחלה כרונית.
ואילו טיפולים ניתנים לכאב גב דלקתי? "בשלב ראשון טיפול אנטי־דלקתי בסטרואידים ובתרופות נוגדי דלקת בדם NSAIDs, לאחר מכן מתחילים תרופות שמדכאות את מערכת החיסון שמטרתן להפחית את התגובה הדלקתית הלא־נשלטת של הגוף. טיפולים ביולוגיים נחשבים מוצלחים מאוד עם פרופיל בטיחותי טוב, וזה נחשב שלב מתקדם של טיפול", אומר ד"ר יונס.