שר הבריאות משה ארבל הגיע היום (ד') אישית לבית החולים שערי צדק בירושלים כדי לוודא שיוסרו אזיקיו של אסיר שנותח - כפי שדרש הצוות הרפואי בניגוד להנחייה הראשונית של שירות בתי הסוהר. מדובר בפלסטיני החשוד בגרימת מוות בכוונה ולדברי שב"ס, הוא הוכנס לניתוח בהרדמה מקומית באזור הפנים.
השר הגיע למקום בעקבות מידע שהעבירה לו הנהלת בית החולים, ולפיו אסיר נאזק בידו וברגלו למיטה בזמן הניתוח. לטענת גורמים המעורים בפרטים, הצוות הרפואי והנהלת בית החולים התנגדו לצעד זה וביקשו משירות בתי הסוהר לאפשר למטופל לעבור הניתוח ללא איזוק. צוות שב"ס דחה את הבקשה ובהמשך הפך אותה לאחר התערבותו של ארבל.
3 צפייה בגלריה
עצור ביטחוני נותח בבית החולים שערי צדק
עצור ביטחוני נותח בבית החולים שערי צדק
הצוות הרפואי דרש להסיר את האיזוק
משב"ס נמסר בתגובה: "העצור הוכנס לחדר הניתוחים כשהוא אזוק ובהתאם לפקודה, לאחר שבוצעה ההרדמה המקומית קיים צוות הליווי הערכת מצב לגבי המשך האיזוק במהלך הניתוח. כבכל מקרה מסוג זה, מפקד יחידת הליווי בחן את המצב בקפדנות, תוך הפעלת שיקול דעת ומציאת האיזון בין הצורך ההומאני למעורבות הרפואית לבין הסיכון האפשרי לניסיון בריחה או ֶבריחה ממשית מבית החולים".
בלשכת השר הבהירו הערב כי הנוהלים קובעים ש"אדם לא יהיה אזוק במקום ציבורי כברירת מחדל, אלא אם קיימת הערכה פרטנית שיש ממנו מסוכנות ממשית. בנוסף, אדם שחשוד בעבירות חמורות (כמו האסיר הזה) ייאזק כברירת מחדל אלא אם לא נשקפת ממנו סכנה. במצב של ניתוח אקטיבי בהרדמה חלקית ושומרים לידו - אין מסוכנות".
השר ארבל התייחס בכמה הזדמנויות בעבר לנושא איזוק האסירים בבתי החולים. "לוחמי נחשון (היחידה המבצעית של שב"ס) אנשים ראויים", אמר בדיון שנערך בנושא בוועדה לביטחון פנים של הכנסת בינואר 2022. "אין בהם טיפת שנאה, אבל בשגרה יש שם הרגלים לא נכונים, ומתפקידנו להדליק פנס ולומר: אתם מובילים בני אדם, לא שק תפוחי אדמה. איך מובילים אסיר קטוע גפיים בכסא גלגלים כשהוא כבול בידיו? יש מצבים שמחייבים איזוק, אבל אסור שזו תהיה ברירת המחדל".
3 צפייה בגלריה
שר הבריאות משה ארבל בבית החולים שערי צדק
שר הבריאות משה ארבל בבית החולים שערי צדק
שר הבריאות משה ארבל הגיע אישית לבית החולים שערי צדק
3 צפייה בגלריה
איזוק אזיקים אסיר ביטחוני בבית חולים
איזוק אזיקים אסיר ביטחוני בבית חולים
איזוק של אסיר ביטחוני למיטת בית החולים. ארכיון


מנתוני לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית עולה כי במשך בין השנים 2011 ל-2020, 96 אחוזים מהאסירים שהגיעו לבתי החולים נאזקו בעת האשפוז ביד וברגל. לאחר כמה שינויי נהלים וחקיקה, אין כיום התייחסות מסודרת בפקודות שב"ס באשר לאיזוק אסירים בעת קבלת טיפול רפואי. לדבריה של ענת ליטוין, מנהלת מחלקת כלואים בעמותת רופאים לזכויות אדם: "כבילה בבית החולים פוגעת בטיפול הרפואי, בסיכויי ההחלמה ובכבוד האדם של המטופל. העובדה שאדם אזוק למיטת בית החולים עלולה להיתפס כעדות לכך שאותו אדם מסוכן ולגרום לצוות הרפואי לרצות לקצר את המפגשים והמגע עמו כמה שאפשר. צוותי רפואה לא אמורים לטפל במטופל אזוק והדבר נוגד את כללי האתיקה".
לדבריה, "המצב שבו הם נאלצים לנהוג כך יכול גם כן לגרום להם לקצר ככל האפשר את המגע עם אותו מטופל וכך לפגוע בטיפול. איזוק למיטת בית החולים, במיוחד באלכסון, פוגע ביכולת לזוז ולשנות תנוחה במיטה. אי-תזוזה ידועה ברפואה כפוגעת, עלולה למשל לגרום להתפתחות פצעי לחץ וקרישי גם המהווים סכנת חיים. ההשפלה שכלואים חשים במצב כזה גורמת להם לעתים לסרב להגיע לבית החולים או להשאר בו אחרי פרוצדורות רפואיות".