הודעה שפרסם באחרונה משרד הבריאות על הסכנות שבתאי לחץ פיראטיים שפועלים ללא אישור חשפה טפח מתעשייה שלמה שמשגשגת בישראל ופועלת מתחת לרדאר. "אני לא מפעיל תא לחץ, אלא 'תא חמצן'", אמר ל-ynet אחד מאלו שמפעילים מקומות טיפוליים ללא אישור, כשנשאל אם הוא מחזיק ברישיון של משרד הבריאות. על השאלה בנוגע לצוות רפואי במקום, השיב באופן מתחמק: "יש צוות מקצועי שעבר התמחות בנושא".
תמונת המצב שתיאר רחוקה מרחק רב מהמציאות. פרופ' שי אפרתי, מנהל מרכז "סגול" לרפואה היפרברית במרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, מתריע כי אותם מפעילים ללא רישיון "כלל לא מפעילים תא לחץ שהוכח כיעיל, ולא עומדים בקריטריונים של משרד הבריאות". לדבריו, "כיוון שמצטבר מחקר רב על תא לחץ באינדיקציות שונות, והמרכזים הקיימים או היכולות בנייה של מרכזים חדשים מוגבלים, צצו מלא שרלטנים שהם פשוט עבריינים שמפעילים כל מיני שקים מתנפחים או צינורות שדוחסים אליהם אוויר, וקוראים לזה תא לחץ - אך זה לא תא לחץ שהוכח כיעיל אלא הונאה".
5 צפייה בגלריה
"צצו שרלטנים שטוענים שיש להם תאי לחץ, אך זו הונאה, אין על זה בקרה וזה מסוכן". תא הלחץ בשמיר-אסף הרופא
"צצו שרלטנים שטוענים שיש להם תאי לחץ, אך זו הונאה, אין על זה בקרה וזה מסוכן". תא הלחץ בשמיר-אסף הרופא
"צצו שרלטנים שטוענים שיש להם תאי לחץ, אך זו הונאה, אין על זה בקרה וזה מסוכן". תא הלחץ בשמיר-אסף הרופא
(צילום: רן ארדה)
מעבר לחוסר היעילות, הטיפול הפיראטי הזה "מסוכן, ועלול להוביל גם לתאונות, פיצוצים ושריפות, כיוון שחלקם מייבאים את הציוד לארץ כציוד חקלאי ללא שום אישור", כך לפי פרופ' אפרתי, שהוא מומחה בעל שם עולמי בנושא.
פרופ' שי אפרתי: "אין על זה בקרה וזה מסוכן מאוד. נהיה ממש ג'ונגל של עבריינים, בסוף החולה שם נושם משהו שמגיע מתוך בוכנה. חלקם מייבאים את הציוד לארץ כציוד חקלאי ללא שום אישור"
אחד המפעילים של תאי הלחץ הפיראטיים סיפר ל-ynet שבניגוד לטענת משרד הבריאות על כך שטיפול במקומות ללא אישור עלול לפגוע בבריאות המטופל, "מדובר בטיפול מוכר - שהוכח והניב תוצאות חיוביות. אין בו סיכונים כלל והוא מומלץ". לדבריו, "לאחר הטיפול ניתן לראות תוצאות מיד, ולאחר כמה טיפולים תהליך הריפוי כולו משתפר. לא חסר לקוחות שיכולים להעיד על כך".
"תא הלחץ יעיל לשיפור המערכת החיסונית, ומסייע אף לשיפור איכות השינה", טען מפעיל נוסף. הוא אף מציע לציבור לרכוש מנוי חודשי "לטיפול בתאי לחץ כמו בבתי חולים" - אך ללא הכוונת רופא. לדבריו, "יש לנו צוות מקצועי שמלווה את המטופלים. תא הלחץ לא נועד רק לחולים , אלא גם לאנשים בריאים שרוצים להרגיש טוב יותר ולגרום לגוף שלהם להיראות צעיר יותר".
5 צפייה בגלריה
תא הלחץ בבית חולים אסף הרופא
תא הלחץ בבית חולים אסף הרופא
"הטיפול במקומות הלא חוקיים נעשה ללא פיקוח והשגחה רפואית". תא הלחץ בבית חולים שמיר-אסף הרופא
(צילום: מאיר תורג'מן)
האמירות של מי שפועלים ללא רישיון, שטוענים כי תאי הלחץ שלהם "עומדים בלחצים גבוהים בדומה לבתי החולים", מרתיחות את פרופ' שי אפרתי משמיר אסף הרופא. הוא התייחס להבטחות של חלק מהמקומות הלא מאושרים, על "שדרוג טכנולוגי בתאים שמוביל ליעילות גבוהה יותר", ולכך שרבים מהם מגדירים עצמם כ"תאי חמצן", ואמר כי "השרלטנים מצאו פרצה בחוק, מגדירים עצמם כ'תאי חמצן', וטוענים שהם יעילים, אך הם כלל לא עומדים בתנאים כדי שהטיפול שלהם יהיה יעיל".
פרופ' אפרתי הוסיף כי מי שפועלים ללא רישיון חשבו לברוח מרגולציה. "כיוון שמשרד הבריאות הגדיר בהתחלה את תא הלחץ ככזה שעומד ביחס של יותר מ-1.4 אטמוספירות, אלו שפועלים באופן פיראטי פעלו לפי 1.3 ומטה, וכך רצו להתחמק מאישור המשרד. אך בפני הציבור הם מציגים את עצמם כתאי לחץ מאושרים, אין על זה בקרה וזה מסוכן מאוד. נהיה ממש ג'ונגל של עבריינים, בסוף החולה שם נושם משהו שמגיע מתוך בוכנה", הסביר פרופ' אפרתי. "בעקבות כך, משרד הבריאות תיקן את זה, ואמר שכל מי שמעלה לחץ מעל 1 אטמוספירות - חייב אישור", ציין.
5 צפייה בגלריה
תא הלחץ בבית החולים שמיר-אסף הרופא
תא הלחץ בבית החולים שמיר-אסף הרופא
"השרלטנים מצאו פרצה בחוק. תא הלחץ בשמיר אסף הרופא
(צילום: תמיר נוי)
בנוגע לפרסומים של אלו שפועלים ללא רישיון, וטוענים כי "הטיפול במקום מתבצע בליווי אחות מוסמכת", הבהיר פרופ' אפרתי כי "אם יש שם אחות מוסמכת - היא תאבד את הרישיון. מדובר בעבירה על החוק, זו הונאה לציבור וסכנה לחיים שלהם - כי אין שום בקרה על האגזוז שדוחף שם אוויר לתא. בכל מקרה מתן של חמצן, על אחת כמה וכמה בלחץ, מחייב מרשם רופא ואינו בסמכות של אחות".
הוא הבהיר פעם נוספת כי אותם טיפולים לא עומדים בקריטריונים הנדרשים, וסיפר: "טיפלתי באנשים שהגיעו ממקומות כאלה ונאלצו לעבור כריתות גפיים בגלל טיפול לא יעיל שעברו - וכלל לא טיפל בבעיה ממנה סבלו". לדבריו, "מקומות רבים מפרסמים מחקרים מדעיים או כתבות בנושא, ומקדמים את עצמם בזכות זה. אבל זה לא רלוונטי כיוון שמה שהם מפעילים הוא לא תא לחץ כפי שמדובר עליו במחקרים".

חיילים עם פגיעות הדף מטופלים בתא הלחץ

מאז פרוץ המלחמה הועברו לטיפול בתא הלחץ בשמיר אסף הרופא עשרות חיילים שנפצעו ברצועת עזה. "הפציעות הנפוצות ביותר בשדה הקרב, שבהן אנו מטפלים, הן פציעות הדף מפיצוצים", הסביר פרופ' אפרתי. "פיצוץ עלול להוביל לפגיעה ברגליים, מעיכת רקמה או פגיעת הדף ברקמה. בנוסף יש מקרים של זיהומים ופטריות בקרב פצועים שמגיעים מהלחימה ברצועת עזה".
הוא ציין כי "הטיפול בתא הלחץ מסייע מאוד להתמודדות עם פצעים קשים שלא הצליחו לרפא. כמו כן, הטיפול בתא יעיל גם להתמודדות עם פגיעות הדף שהובילו לאובדן שמיעה, לפגיעות נוירולוגיות ולפגיעות בעצבים בגפיים כתוצאה מירי או רסיס.
5 צפייה בגלריה
פרופ' שי אפרתי, בתא לחץ בבית החולים אסף הרופא
פרופ' שי אפרתי, בתא לחץ בבית החולים אסף הרופא
"הטיפול הפיראטי לא יעיל ועלול לגרום לנזק בלתי-הפיך". פרופ' שי אפרתי, בתא לחץ בשמיר-אסף הרופא
(צילום: דנה קופל)
"תא הלחץ למעשה מאיץ מאוד את קצב הריפוי בפציעות הללו", הוסיף פרופ' אפרתי. לדבריו, "אנחנו מטפלים ביותר מ-300 חולים ביום, והמרכז שלנו ערוך וזמין לקלוט כל חייל וכל פצוע שזקוק לטיפול - ללא בירוקרטיה".
משרד הבריאות אומר שקיבל כמה תלונות בנוגע לפרסומים על טיפול רפואי בתאי לחץ עבור דיכאון, סוכרת, סרטן, פוסט טראומה ושיפור המערכת החיסונית. המשרד הבהיר כי "מחלות אלו אינן נמצאות בהתוויות המקובלות לטיפול בתא לחץ, בהן תסחיף אוויר או גז, פצעים קשיי ריפוי לרבות טיפול בפצע סוכרתי ונזקי קרינה מאוחרים לרקמה רכה ועצם". עם זאת, פרופ' אפרתי ציין כי "יש סוגים מסוימים של חבלת ראש, סוגים מסוימים של שבץ ופוסט טראומה (PTSD) שהוכחו כיעילים במחקרים לטיפול באמצעות פרוטוקולים ייעודיים תא לחץ, אך טרם נכנסו לסל השירותים שמאושר על-ידי משרד הבריאות".
"הטיפול ניתן רק לאחר שיקול דעת רפואי של גורמים מומחים בתחום ובליווי רפואי", הוסיפו במשרד הבריאות. "חשוב לציין כי הפעלת תאי לחץ בניגוד לחוק עשויה להוות עבירה פלילית. משרד הבריאות פועל כל העת, יחד עם גורמי האכיפה, על מנת לאתר ולסגור את תאי הלחץ שאינם חוקיים. המשרד מזכיר כי יש לקבל טיפול רפואי רק מגורמי מקצוע מוסמכים ובמקומות שקיבלו אישור לכך", נמסר. למרות ההודעה הנחרצת, נדמה שיכולתו של משרד הבריאות לסגור תאי לחץ פיראטיים מוגבלת, ולראיה - חלקם ממשיכים לפעול כמעט באין מפריע.
טיפול בתא לחץ הוא אמצעי טיפולי המשתמש בשינוי תנאי הסביבה, לחץ וגזים כדי להשיג תועלת רפואית. מחקרים רבים מראים יתרונות בטיפול בכ-15 אינדיקציות רפואיות הנמצאות בסל השירותים. פרופ' אפרתי הסביר כי "בתא הלחץ נושם המטופל חמצן או תערובת אחרת של גזי נשימה בלחץ הגבוה יותר מהלחץ האטמוספרי. כתוצאה מכך, עולה רמת החמצן ברקמות ובדם של המטופל". הוא הוסיף כי "על-ידי שינויי לחץ וריכוזי חמצן אפשר להאיץ התרבות ונדידה של תאי גזע, שיפור בחילוף החומרים התאי ויצירה של כלי דם חדשים - תהליכים הכרחיים לריפוי של רקמה פגועה באשר היא".
5 צפייה בגלריה
תא הלחץ בבית חולים אסף הרופא
תא הלחץ בבית חולים אסף הרופא
"הטיפול ניתן רק לאחר שיקול דעת רפואי של מומחים ובליווי רפואי". תא הלחץ בשמיר-אסף הרופא
(צילום: מאיר תורג'מן)
לדבריו, "במחקרים הנעשים בשנים האחרונות, אנו למדים כי מעבר לריפוי של פצעי סוכרת, או פצעים כתוצאה מנזקי קרינה, ניתן גם להאיץ הליכי ריפוי של סוגים מסוימים של פצעים מוחיים, ופה ההקשר של חולים הסובלים מסוגים מסוימים של פגיעה מוחית כתוצאה מחבלת ראש, שבץ וסוגים של פוסט טראומה".
משרד הבריאות פרסם שהוא פועל לסגירת מתחמים המפעילים טיפול בתאי לחץ ללא שקיבלו לכך את האישור המתאים, והזהיר את הציבור שלא לקבל טיפול במקומות אלו. "טיפול בתאי לחץ ללא רישיון עלול לפגוע בבריאות המטופלים ולסכן את חייהם. טיפול כזה עלול לגרום לפגיעה בעיניים, באוזניים ובסינוסים, וכן לגרום לפגיעה במערכות הגוף השונות ואף לנזק ריאתי", מסר משרד הבריאות.
משרד הבריאות הדגיש כי בישראל יש שישה תאי לחץ שפועלים ברישיון, ונמצאים בבתי החולים שמיר אסף הרופא, יוספטל, הדסה ירושלים ואיכילוב ובמרכזים הרפואיים אלישע חיפה ומר"י חיפה. המשרד הבהיר כי ישנם תאים המפרסמים שהם "עובדים בלחץ מתון" - אך מדובר במידע "ללא ביסוס רפואי, שמטעה את הציבור". לדבריו, "תאי הלחץ שאינם חוקיים פועלים לרוב בתוך מרפאות ובתים פרטיים, וחלקם אף מסתירים את מיקומם ומוסרים כתובת רק במעמד קביעת התור. הטיפול במקומות אלו נעשה ללא פיקוח והשגחה רפואית חיונית".