אחרי שמצוקת הדיאליזה של ילדים בדרום הארץ פורסמה ב-ynet ובידיעות אחרונות בחודש שעבר, מודיע היום (ב') משרד הבריאות על הקמת יחידת דיאליזה בדרום הארץ כבר בשנה הקרובה. בכתבה צוין כי ילדים המתגוררים באזור השפלה ודרום הארץ וזקוקים לדיאליזה נאלצים לנסוע מרחקים ארוכים במיוחד מספר פעמים בשבוע לצורך קבלת הטיפול, משום שזה ניתן בארבעה מרכזים בלבד: במרכז, בירושלים ובצפון.
קראו עוד:
הסיבה לכך שמרכז דומה לא נפתח בדרום הייתה החשש שפעילותו תפגע בהכשרה ובניסיון של הצוותים הרפואיים ביתר המרכזים. סיבה זו נחשפה כאשר ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, השיבה לפנייה של עמותת "רופאים לזכויות אדם". "ברור כי הגדלת מספר היחידות תתרום לנוחות הטיפול, אך מנגד היא עלולה לגרום לירידה בחשיפה מקצועית של הצוות, ועל כן פגיעה מקצועית הנובעת מן ההנחה כי ככל שיש יותר ילדים ביחידה איכות הטיפול ובטיחותו משתפרים", כתבה אז מזרחי. "נכון לעת הזו, איני רואה סיבה להוספת יחידה נוספת, הגם שמדובר בטורח גדול לילדים והוריהם".
1 צפייה בגלריה
דיאליזה לילדים
דיאליזה לילדים
כ-40 ילדים בשנה זקוקים לטיפול קבוע בדיאליזה
(צילום: shutterstock)
כעת, משרד הבריאות מודיע על הקמת יחידת דיאליזה בדרום הארץ וכך נכתב בהודעה: ״במדינת ישראל יש כ-40 ילדים בממוצע בשנה הזקוקים לטיפול קבוע בדיאליזה וחלקם מתגוררים בדרום הארץ. לאור הצורך העולה מהשטח, החליט משרד הבריאות על הקמת יחידת דיאליזה לילדים בדרום, אשר תיתן מענה לילדים ולהוריהם ותספק אפשרויות טיפול נוספות לתושבי האזור והסביבה.
״ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של הנושא במהלך החודשים האחרונים, מתוך הבנת הצורך והמורכבות העולה בניוד הילדים הגרים בדרום וזקוקים לדיאליזה, וכדי לשמור על איכות הרפואה ובטיחות הטיפול הניתנת להם״, נכתב בהודעה.

"מרחק בלתי סביר"

נזכיר כי כבר בשנת 2020 פנו ב"רופאים לזכויות אדם" למשרד הבריאות בדרישה לפתוח מרכז לטיפול בדיאליזה עבור ילדי הדרום, שכן דרומית לירושלים ופתח־תקווה אין כיום מרכז כזה. "היעדרו של מכון דיאליזה המותאם לילדים בדרום מאלץ אותם ואת הוריהם להגיע כמה פעמים בשבוע לטיפול בבית החולים שניידר בפתח־תקווה או בבית החולים שערי צדק בירושלים", נכתב מטעם העמותה לד"ר מזרחי, כמו גם לקודמתה בתפקיד, ד"ר ורד עזרא. "זהו מרחק בלתי סביר, הפוגע פגיעה קשה באיכות החיים של הילדים המטופלים ומשפחותיהם, שגם כך נאלצים להתמודד עם הקשיים הכרוכים בטיפולי דיאליזה מספר פעמים בשבוע".
מאז השיבו במשרד הבריאות כי הם בוחנים את הנושא – עד לסירובה האחרון של מזרחי לקדם פתיחה של יחידה חדשה. "בתקופה זו הידרדר מצבם של ילדים נוספים שהיו במעקב ובטיפול של היחידה לנפרולוגיית ילדים בסורוקה, והם נאלצים לקבל כעת את הטיפול הרחק מהיחידה המטפלת שלהם ומביתם", הוסיפו ב"רופאים לזכויות אדם". "בנוסף לכך יחידת הדיאליזה לילדים בשניידר החלה לטפל גם בילדי פליטים מאוקראינה, מה שמגביר את העומס. לאור כל זאת, משרד הבריאות לא יכול עוד להתנער מהחובה שלו על פי החוק לתת מענה במרחק סביר לילדי הדרום הזקוקים לדיאליזה".
מ"רופאים לזכויות אדם" נמסר: "החלטת משרד הבריאות לפתוח יחידת דיאליזה לילדים באזור הדרום היא החלטה מתבקשת, וחבל שנדרשו שנתיים של מאבק ואיום בתביעה כדי שמשרד הבריאות יתקן את האפליה המכעיסה הזו. אנחנו נמשיך לעקוב ולוודא שהיחידה תיפתח בזמן ובהתאם לסטנדרט הקיים בשאר היחידות בארץ וכן נפעל לתיקון במקומות שבהם אפליה דומה עדיין קיימת".