299 ישראלים נדבקו בנגיף קדחת מערב הנילוס, מהם 15 נפטרו. כך נמסר ל-ynet ממשרד הבריאות. בין המאושפזים: אישה בת 57 וגבר בן 66 שמטופלים במצב בינוני-קשה במחלקת נוירולוגיה ברמב"ם. הם סובלים מסיבוכים נוירולוגיים שונים הקשורים בווירוס. יצוין כי עד כה, רוב החולים קשה בישראל היו מבוגרים יותר או אנשים שסובלים ממחלות רקע.
1 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית עלולה להעביר את הנגיף
(צילום: shutterstock)
לפי הידוע, המאושפזים הצעירים יותר ברמב"ם לא סבלו ממחלות רקע. על פי המידע שנמצא בידי הצוות הרפואי, שני המטופלים נעקצו ככל הנראה באזור המרכז בימים האחרונים. "למרות העלייה הגדולה במספר המקרים בישראל עד כה, עצם אשפוזם ברמב"ם אינו מעיד על הימצאותן של יתושות נגועות באזור הצפון בשלב זה", ציינה ד"ר מיכל פאול, מנהלת המכון למחלות זיהומיות ברמב"ם.
ד"ר שחר שלי, מנהל מחלקת נוירולוגיה ברמב"ם, עדכן כי "השניים מקבלים טיפול תומך ונמצאים תחת השגחה רפואית קפדנית. לצערנו, לאחר שאנשים נדבקים במחלה, אין הרבה ביכולתנו לעשות, אבל אנו מקווים שמצבם ישתפר בהקדם". צפו בעדכון של ד"ר שלי:
ד"ר שחר שלי מרמב"ם מעדכן על מצב חולי קדחת מערב הנילוס

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושות הבית (קולקס - Culex pipiens) שניזונות מעופות נגועים. תקופת הדגירה של המחלה מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה, נמשכת כ-5 עד 21 ימים והמחלה נמשכת לרוב 6-3 ימים. ברוב המקרים מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות. ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה מסביר את מי מעדיפות היתושות:
ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה מסביר את מי מעדיפות היתושות
( צילום: ירון ברנר)

כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. הנגיף לא עובר מאדם לאדם והמחלה לא עוברת בחזרה מהאדם ליתוש. הסיכון לתחלואה משמעותית הוא בעיקר בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.
תחלואה מקדחת מערב הנילוס מוכרת בארץ שנים רבות ומתרחשת בעיקר בין החודשים יוני לנובמבר. השנה התחלואה החלה מוקדם מהרגיל וככל הנראה נובעת משינויי האקלים בישראל ובעולם, כאשר מזג האוויר הלח במרכז הארץ עשוי להוביל לרבייה ולהתפתחות של יתושים באזור זה. הסיכון לתחלואה משמעותית היא בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.