בשיתוף צמל ביו-פארמה
כמעט כל הנשים סובלות מבחילות והקאות בצורה כזו או אחרת במהלך ההיריון. התופעה מתחילה סביב השבוע השישי או השביעי להיריון ולרוב משתפרת משמעותית או מסתיימת סביב סוף הטרימסטר הראשון, אם כי לא תמיד. התופעה נקראת באנגלית "morning sickness" מפני שהבחילות נפוצות יותר בשעות הבוקר כשהקיבה ריקה, אולם למעשה בחילות היא תופעה שכיחה בקרב נשים בהיריון לאורך כל שעות היממה.
1 צפייה בגלריה
בחילות בהיריון. לא גזירת גורל
בחילות בהיריון. לא גזירת גורל
בחילות בהיריון. לא גזירת גורל
(צילום: shutterstock)
קיימים מחקרים שמצאו קשר בין הבחילות והקאות לבין רמות הורמון ה- HCG. המחשבה היא שההורמון הזה משפיע בדרך מסוימת על מרכזי ההקאה והבחילה במוח. בנוסף, אנו יודעים גם שיש קשר בין היריון תקין לבין עלייה סדירה ברמות הורמון ה- HCG, ולכן הופעה של בחילות והקאות בתחילת ההיריון הן עדות לכך שההיריון מתקדם ומתפתח בצורה תקינה. בהיריונות בהן רמת ההורמונים גבוהה יותר כמו למשל בהיריונות מרובי עוברים, התופעה שכיחה יותר, ואותן נשים מדווחות על מצבים קשים יותר של בחילות והקאות. אם אישה מרגישה בחילות במהלך השליש הראשון להיריונה ולפתע הבחילות פוסקות באופן פתאומי, עליה לגשת לבדיקה מפני שממצא זה נחשב לחריג ולרוב הבחילות פוחתות באופן הדרגתי.
לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי – למעט במקרים של ריבוי עוברים – מי הנשים שעלולות לסבול מהתופעה בצורה קשה יותר. ניתן להעריך שנשים שיש להן רגישות יתר לריחות ולטעמים עלולות לסבול יותר מבחילות בהיריון וגם נשים שסבלו בהיריונות קודמים מהתופעה, עלולות לסבול ממנה שוב. מעניין לציין שנטילת חומצה פולית עוד טרם ההיריון מומלצת מהרבה סיבות אך בין השאר גם מפחיתה את הבחילות וההקאות בהיריון.

מתי צריך לפנות לרופא?

בחילות והקאות הן תופעות לא נעימות אך יש כמה מדדים שמצריכים להדליק נורה אדומה ומחייבים הערכה ולעיתים גם התערבות רפואית. כך למשל במקרים בהן נשים לא מסוגלות לשתות כתוצאה מהבחילות והן נמצאות בסכנת התייבשות, עליהן לקבל עירוי נוזלים וטיפול לבעיה שיכולה להוביל לאשפוז בבית החולים. גם במקרים בהן הבחילות פוגעות באופן אקוטי בתפקוד היום-יומי ו/או גורמות פגיעה במצב הרוח ועלולות להוביל לדיכאון, יש צורך בקבלת טיפול על מנת להפחית את עוצמת התופעה. גם ירידה קיצונית במשקל היא סיבה חשובה להיבדק. במקרים קיצוניים הבחילות בהיריון עלולות להיות קשות כל כך עד כדי כך שהן יכולות להשפיע על הרצון של האישה להרות שוב. למעשה, בכל מקרה בו הבחילות וההקאות עלולות לפגוע באישה ההיריונית – גם בהיבט הגופני וגם בהיבט הנפשי – יש צורך בקבלת טיפול.
בעבר לא היה שום פתרון תרופתי יעיל ובטוח לטיפול בבחילות בהיריון, ונשים רבות נאלצו לסבול. אולם כיום ישנן כמה דרכים להתמודדות עם התופעה:
  • הראשונה – ידע והכנה: ידע הוא כוח. אישה שנכנסת להיריון צריכה להכיר את התופעה, לדעת מה הן הנורות האדומות שמצריכות התערבות רפואית, לזכור מתי התופעה מתחילה ומתי היא חולפת וכדומה.
  • השנייה – שתייה מרובה ואכילה של כמויות קטנות של מזון בפרקי זמן קצרים במהלך השליש הראשון של ההיריון. כדאי לא לאכול 3 ארוחות גדולות במשך היום אלא לנשנש ולשתות לאורך כל שעות היממה ככל שהאישה יכולה. כל אישה צריכה לבחון באופן אינדיבידואלי מה הם המזונות והריחות שפחות מעוררים אצלה בחילה.
  • השלישית – להימנע מטריגרים. כך למשל מומלץ להימנע מריחות חזקים כמו ריחות של בשמים שעלולים להגביר את התופעה. בנוסף, יש נשים שחוו בעבר בחילות והקאות במקום מסוים ולכן מומלץ להן להימנע מלהגיע לאותו מקום מפני שפעולה זו עלולה לעורר אצלן אסוציאציה לתופעה.
  • הרביעית – טיפול תרופתי: כיום ישנן תרופות בטוחות ויעילות עבור נשים בהיריון הסובלות מבחילות והקאות שלא היו קיימות בעבר.

טיפול תרופתי חדש

אין סיבה שנשים יסבלו. כל אישה יכולה ליטול את הטיפול התרופתי. כיום ישנם טיפולים תרופתיים ייעודים לנשים הסובלות מבחילות בהיריון שנחשבות לבטוחות לחלוטין לאם ולעובר. ישנם מספיק נתונים המבוססים על מחקרים שנעשו גם בחיות וגם בבני אדם, והצטברו עדויות על בסיס טיפול במיליוני נשים במשך שנים ארוכות שהוכיחו שהתרופות הקיימות הן ברמת בטיחות גבוהה מאוד.
איך התרופות למניעת בחילות עובדות? מנגנון הפעולה לא ידוע אך הסברה היא ששילוב החומרים הפעילים בהן משפיע על מרכז ההקאות במח ולכן הן יעילות. אותו שילוב של חומרים פעילים נחקר והיה בשימוש במיליוני נשים בהיריון והוא נחשב לבטוח ביותר ויעיל בטיפול במצב זה.
לאחרונה משווקת בישראל תרופה חדשה שמטרתה לסייע לאותן נשים להתמודד עם תופעת הבחילות וההקאות בהיריון. התרופה מורכבת מפורמולציה חדשה ומאושרת על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA). התרופה מאפשרת פירוק מידי של החומר הפעיל ועל כן היא מתחילה להשפיע תוך זמן קצר בנוסף לשחרור מתמשך שמאפשר הקלה לאורך שעות רבות. בנוסף, הפורמולציה החדשה מאפשרת את הפחתת תדירות הנטילה (עד 2 כדורים ביממה).
לאור ניסיון של שנים רבות בטיפול וקידום בריאות של נשים בכלל, אני מאד ערה לכך שנשים נוטות יותר להיות caregivers, נוהגות יותר לטפל באחרים ופחות בעצמן, וחלקן אף מקבלות את הצורך לסבול בהיריון ובלידה כמובן מאליו. אולם למעשה העולם הרפואי המודרני מאפשר לחסוך את הסבל הזה ולעבור היריון תקין מבלי הצורך לסבול מבחילות והקאות בתחילת התהליך, כמו גם מבלי לסבול מכאבים במהלך הלידה וגם בלי לסבול בתקופת ההנקה, אבל זה כבר לדיון אחר. יש כיום פתרונות טובים, יעילים ובטוחים וחשוב לדעת עליהם ולהיעזר בהם.
הכותבת היא מנהלת מחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי הדסה הר הצופים בירושלים
בשיתוף צמל ביו-פארמה