בשורה לחיילים שנפגעו בנפשם בעקבות המלחמה: המרכז הרפואי שיבא יקים מערך ארצי לטיפול בפוסט טראומה בחיילים. המערך, שיוצא לדרך בזכות תרומה של ארגון ידידי צה"ל בארה"ב בסך כ-100 מיליון שקל, יכלול הקמת מרכזי טיפול לבריאות הנפש לחיילים ולבני משפחותיהם בבתי הלוחם בכל רחבי הארץ. כמו כן יוכשרו מטפלים חדשים, שיעברו הכשרה ייעודית בטיפול בטראומה.
על פי הערכות של גופי מקצוע שונים, בישראל יש כיום מאות אלפים שמתמודדים עם מצוקת נפש בדרגות חומרה שונות בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם. אלפי חיילי סדיר ומילואים פנו בחודשים האחרונים לקבלת עזרה נפשית. מנתונים שונים שפורסמו, כ-900 חיילים טופלו בגלל הפרעת דחק חריפה, מצב אקוטי שיכול להופיע בסמוך לטראומה ועלול להפוך לכרוני.
2 צפייה בגלריה
 אוגדה 36 יצאה מהרצועה
 אוגדה 36 יצאה מהרצועה
לוחמי צה"ל יוצאים מהרצועה
(צילום: דובר צה"ל)
מרכזי הטיפול לבריאות הנפש יוקמו בתוך מתקנים של בית הלוחם ברחבי הארץ, בדגש על הדרום והצפון. במרכזים אלו יטופלו נפגעי הטראומה הנפשית מקרב כוחות הביטחון ובני משפחותיהם, שנוספו למעגל הטראומה בעקבות המלחמה בעזה. במסגרת התוכנית, יוכשרו אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש שיש להם הכשרה כמטפלים, אך אין להם התמחות בטראומה, לטיפול ייעודי בטראומה נפשית. את ההכשרה הממוקדת הם יקבלו בקורס בן שבועיים שיתקיים בשיבא.
את הקורס יעבירו מומחים מובילים בתחום. אנשי המקצוע יתרגלו את החומר במרכז הסימולציות הרפואיות של שיבא ובהתנסות מעשית במרפאות בריאות הנפש המתמחות בתחום. שיבא ימשיך לספק להם תמיכה: ליווי מקצועי, הדרכות ממוקדות, גישה לפלטפורמות של טלרפואה ולטכנולוגיות טיפול חדשניות המאושרות לפוסט טראומה.
המערך החדש יקום בשיתוף עם ארגון נכי צה"ל ובתמיכת משרד הביטחון. אחרי שיבא, ייפתחו שני המרכזים הראשונים בחיפה ובבאר שבע.
"המלחמה הנוכחית תפסה את מערכת הבריאות כשהיא מתמודדת עם חוסרים אדירים בבריאות הנפש", אמר פרופ' אמתי זיו, מנהל בית החולים השיקומי המשולב במרכז הרפואי שיבא, שהמערך החדש ישתייך אליו. "אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית שבה יש לנו חלון הזדמנויות של כמה חודשים להתערב בצורה יעילה אצל מטופלים הסובלים מתגובת דחק חריפה, ולמנוע את ההידרדרות שלהם לפוסט טראומה כרונית".
לדבריו, "המערך שלנו יאפשר לנו לתת תגובה לנפגעים הרבים בלוחות זמנים קצרים ולהציע להם התערבות טיפולית מהירה ויגדיל בצורה משמעותית את מספרם של אנשי המקצוע שיוכלו להגיש את הטיפול. ההתרחבות לאתרי טיפול חדשים בבתי הלוחם תנגיש את הטיפולים החשובים הללו בכל רחבי המדינה, ובפרט בדרום ובצפון – שם היא נחוצה במיוחד".
2 צפייה בגלריה
פרופ' אמתי זיו, מנהל בית החולים השיקומי המשולב במרכז הרפואי שיבא
פרופ' אמתי זיו, מנהל בית החולים השיקומי המשולב במרכז הרפואי שיבא
"נקודת זמן קריטית". פרופ' אמתי זיו, מנהל בית החולים השיקומי המשולב במרכז הרפואי שיבא
( צילום: ירון שרון)
איתמר גרף, סמנכ"ל וראש אגף התכנון במשרד הביטחון, בירך על שיתוף הפעולה החדש: "החיבור בין ארגון נכי צה"ל, שפרוס במספר מוקדים ברחבי המדינה לבין שיבא, יביא הטיפול הטוב והמתקדם ביותר בפוסט טראומה ואת המומחים המובילים בתחום לאלה שזקוקים וראויים לו יותר מכל".
אלוף במיל' נדב פדן, מנהל ארגון ידידי צה"ל (FIDF) בארה"ב, שתרם למיזם 100 מיליון שקל: "המחויבות שלנו היא לעמוד מאחורי ולצד צה"ל וחייליו ולתת להם את מלוא התמיכה והסיוע שלהם הם זקוקים. זה נכון גם לשעת האמת בשדה הקרב וגם ליום שאחרי המלחמה. המשאבים שגויסו הודות לנדיבותם הראויה לציון של ידידי צה"ל בארה"ב ישמשו להענקת הטיפול הטוב ביותר ומלוא התמיכה הנפשית והסיוע המקצועי לחיילים שסיכנו את חייהם ואת שלמות גופם ונפשם למען שמירה על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה".
יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן, סיכם: "ארגון נכי צה"ל ימשיך לחתור לשפר ולהוביל את המענים השיקומיים עבור חיילי צה"ל המתמודדים עם פוסט טראומה".