בשיתוף אסטרהזניקה
טיפול בקרינה (רדיותרפיה) נחשב לאחד הכלים המוכרים והוותיקים במאבק בסרטן בכלל ובסרטן הריאה בפרט. באופן טבעי, חלק מהחולים וקרובי משפחתם חוששים מתופעות לוואי שונות בהתאם לאזור המוקרן. יחד עם זאת, חשוב להבין כי לאורך השנים, הטכנולוגיה של הטיפול ברדיותרפיה עברה שינויים משמעותיים וכיום היא נחשבת בטוחה ויעילה הרבה יותר מבעבר.
"כיום מקובל להשתמש בהקרנה חכמה", מסביר פרופ' אהרון אלון, מומחה לרדיותרפיה וממלא מקום מנהל מכון לרדיותרפיה במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים. "ההתפתחויות של השנים האחרונות מאפשרות בין היתר להתאים את הטיפול לחולה, במקום להתאים את החולה לטיפול".
1 צפייה בגלריה
סרטן ריאה
סרטן ריאה
טיפול בקרינה בסרטן ריאה
(צילום: shiuurtstock)

מה זה טיפול בקרינה ולמי הוא מיועד?

"טיפולים בסרטן באמצעות רדיותרפיה מתבססים על קרינה מייננת שיכולה להרוס את תאי הגידול הממאיר", מסביר פרופ' אלון. לדבריו, הטיפול בקרינה בסרטן ריאות יכול לסייע למטופלים בשלוש קבוצות מרכזיות:
1. סרטן ריאות בשלב מוקדם – במקרים בהם הגידול עדיין לא שלח גרורות, ניתן לטפל באמצעות הקרנות ואף להגיע לריפוי. "בשלב הזה, מטופלים רבים מופנים לניתוח, אבל מי שאינם יכולים לעבור את הפרוצדורה הכירורגית יכולים לקבל טיפול בקרינה בן אחד לחמישה מפגשים שנקרא "קרינה סטריאוטקטית", מסביר פרופ' אלון. "שיעורי הריפוי בטיפול כזה עומדים על למעלה מ- 90 אחוזים והוא טיפול אמבולטורי כך שהמטופל יכול לחזור לביתו בערב".
2. סרטן ריאה מקומי מתקדם או שלב 3 – במקרים בהם הגידול בריאה גדול מאוד או פולש לבלוטות הלימפה או לבית החזה לא כל המטופלים בשלב זה מתאימים לניתוח אך עדיין מטופלים במטרה להשיג סיכוי לריפוי ולכן ישנה חשיבות גבוהה לטיפול בהקרנות עם כימותרפיה וטיפול משלים של אימונותרפיה לאחר מכן. "בהליך כזה, מבצעים טיפולים בקרינה מדי יום, למעט בסופי שבוע, למשך כשישה- עד שבעה שבועות", מסביר פרופ' אלון.
3. סרטן ריאה בדרגה 4 – במקרים של סרטן ריאה מפושט עם גרורות באיברים שונים, הטיפול בקרינה נועד לשפר את איכות חייהם של מטופלים שסובלים מקוצר נשימה או מכאבים משמעותיים. בנוסף, ישנם מקרים בהם קיים מספר מצומצם של גרורות. באותם מקרים ניתן לתת קרינה ממוקדת במטרה להאריך את חיי המטופלים.

איך השתנה הטיפול בקרינה לאורך השנים?

טיפולי ההקרנות בסרטן ריאה השתפרו באופן משמעותי וחלו פריצות דרך של ממש. "היכולת לתת לחולים בשלב הראשון של המחלה טיפול בהקרנה מדויקת ולרוב לרפא את המטופל – קיימת ברפואה רק בעשור האחרון", מסביר פרופ' אלון, "צריך לזכור שיש חולים שהפרוצדורה של ביופסיה עלולה להיות מסוכנת עבורם, אבל טיפול בהקרנה יכול לסייע להילחם בגידול שלהם בצורה מדויקת ובלי הצורך בהליך פולשני". לדבריו, גם במקרים מורכבים בהם המחלה מפושטת עם גרורות, טיפול בהקרנות לצד טיפולים נוספים – ביולוגים או אימונותרפיים – יכולים לשפר את סיכויי ההישרדות ולהאריך את חיי המטופלים.
"חשוב גם לציין כי בעבר, תופעות הלוואי של הטיפולים האלו היו לא פשוטות", מסביר פרופ' אלון, "כיום, בזכות ההקרנות החכמות, ניתן לשפר את הדיוק בטיפול ולסייע למטופלים לחזור לנשום כמו שצריך – בלי לפגוע ברקמות עדינות בסביבת הגידול. כך ניתן להפחית במידה ניכרת את תופעות הלוואי".
שינוי נוסף שהתרחש בעשור האחרון בנושא הטיפול בהקרנות, הוא הטיפול המולטידיסיפלינרי. "כיום שמים דגש רב יותר על טיפול רב מערכתי בסרטן, שנשען על שילוב זרועות של מומחים מתחומים שונים על מנת לגבש תוכנית טיפול מדויקת ויעילה לכל מטופל", מסביר פרופ' אלון. "אנו עובדים במרפאות רב תחומיות, שבהן המטופל פוגש את כל המומחים שמטפלים בו במקום אחד. השאיפה היא שכל חולה, בייחוד בשלבים המתקדמים של המחלה, יקבל טיפול רב מערכתי ומקיף כזה".

מה צופן העתיד בתחום הטיפולים בהקרנות?

בשני העשורים האחרונים התפתחו תרופות ובדיקות מולקולריות חדשות לטיפול ואבחון בסרטן הריאה, כך גם השינוי התרחש בתחום הרדיותרפיה. "אני יכול להעריך שבשנים הקרובות, עוד נצפה בשינויים שיעזרו לשפר עוד יותר את יכולות הרופאים בתחום הקרינה", אומר פרופ' אלון. "בעתיד, הכלים הטכנולוגיים שכרגע נמצאים בפיתוח, יאפשרו לנו להעניק טיפול ממוקד ומדויק עוד יותר. כך, באמצעות שילוב של הקרנות עם טיפולים אונקולוגיים מסוגים שונים, ניתן יהיה להפוך מצבים שכיום מוגדרים חשוכי מרפא, לכאלה שנוכל לרפא או לפחות להפוך אותם לכרוניים שאפשר לחיות איתם לאורך שנים רבות".
במקביל, פרופ' אלון מקווה כי בעתיד, יתרחב סל הכלים לטיפול בסרטן בישראל, כך שיכלול גם טיפולים בהקרנת פרוטונים. הקרנת פרוטונים פועלת על ידי העברה מדויקת של קרינה על ידיי חלקי פרוטון במקום קרינה ב XRAY. "רוב טיפולי ההקרנה בארץ מתבססים על קרינת XRAY. הקרנת פרוטונים היא טכנולוגיה שעדיין לא הגיעה לישראל", מסביר פרופ' אהרון, "כיום יש מספר מרכזים רפואיים בארץ שרוצים להקים מכון שיכלול קרינה בפרוטונים, אך כרגע אין צפי מדויק לכך. רדיותרפיה ממשיכה להיות חלק חשוב בטיפול במחלת הסרטן והמטרה של הטיפול היא שליטה בגידול הממאיר, להקטין את הקרינה למינימום לרקמות הבריאות המקיפות את הגידול, שימור איברים והפחתת רעילות הטיפול לטווח הקצר והארוך. בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בכל הקשור לטיפול בקרינה שמאפשרת טיפול מדויק, יעיל ובטוח יותר".
בשיתוף אסטרהזניקה