מחסור בחיסוני קדחת צהובה בישראל עלול לחבל במאמצי החזרה לשגרה: על רקע התאוששות ענף התעופה, גם תנועת התיירים ובהם המטיילים הישראלים למדינות דרום אמריקה מתחדשת. ואולם, רבים מהם נאלצים להישאר בארץ ולדחות את מועד הטיסה שלהם, זאת בגלל מחסור באחד החיסונים המרכזיים שניתנים לפני ההגעה למדינות דרום אמריקה ומדינות אפריקה שמדרום לסהרה - הקדחת הצהובה.
"קורס שעשיתי מטעם הצבא קוצר באופן מפתיע ולכן רציתי להקדים את הטיסה שלי", מספר עידן פקלר, בן 22 מאבן יהודה, שמתכוון לטוס בעוד כשבועיים לדרום אמריקה. "כשפנינו לקופת החולים להתחסן נאמר לנו שאין חיסונים אלא אם ניסע לצפון. לאחר מכן הבנו שגם שם החיסון עומד להיגמר. לא היה לי זמן לנסוע ולכן במקום להקדים את הטיסה נטוס בסוף בינואר. כלומר, בגלל שאין את החיסון אנחנו טסים בחודשיים איחור וגם בטיסה הרבה יותר יקרה.
4 צפייה בגלריה
התחסנות נגד קורונה
התחסנות נגד קורונה
אי אפשר לטוס בלי החיסון. לא לוקחים סיכונים
(צילום: גדי קבלו)
"אפשר לעשות את החיסון במקום פרטי ובעלות הרבה יותר יקרה, וגם שם זה אוזל. הבנתי שאפשר להתחסן בפרו אבל עדיף לבוא מוכן. חד משמעית בארץ לא נערכו לזה". לדבריו, "עם כל ההכנות לחידוש ענף התעופה היו צריכים לחשוב גם עלינו. התרכזו יותר בטיולי המשפחות ובאירופה אבל שני שנתונים של מטיילים לא יכולים לטוס עכשיו".
מטיילים נוספים מספרים על תחושת האכזבה מהיעדר ההתארגנות לקראת חידוש הטיולים לדרום אמריקה בכל הנוגע לאספקת החיסון. "אני תיכננתי טיול הרבה יותר ארוך ומושקע אבל בגלל משהו שלא תלוי בי אז הטיול שלי התקצר משמעותית", מספרת יובל שחר, בת 22 מתל מונד, מתכוונת לטוס יחד עם פקלר לדרום אמריקה. "חברות שלי כבר טסו ואני לא הצלחתי להשיג את החיסון ולכן נשארתי בארץ.
4 צפייה בגלריה
קדחת צהובה
קדחת צהובה
הרשת מלאה בפוסטים כמו אלו

"בקבוצות הפנימיות שלנו כולם מתעסקים בסיפור הזה, ואף אחד לא מקבל מענה. מי שרוצה לטוס מעכשיו לעכשיו לא יכול אם הוא רוצה לעשות את החיסון. התאמצתי הרבה כדי להשיג את החיסון. זה לא שווה את כל המאמץ והעדפנו לדחות את הטיסה". חברתה כ' מוסיפה: "הטיסות מפוצצות. קשה מאוד להזמין כרטיסים מעכשיו לעכשיו וכולם מכורטסים. יש עכשיו שתיים או שלוש שכבות גיל שכולן טסות ביחד. בסוף מי שלא מחוסן יכול לטוס לכל המוקדם עוד שלושה שבועות".
4 צפייה בגלריה
הקדחת הצהובה היא מחלה שעוברת בבני אדם באמצעות יתושים
הקדחת הצהובה היא מחלה שעוברת בבני אדם באמצעות יתושים
הקדחת הצהובה היא מחלה שעוברת בבני אדם באמצעות יתושים
(צילום: shutterstock)

מחלה זיהומית שעוברת באמצעות יתושים ואין לה טיפול

"הקדחת הצהובה היא מחלה שעוברת בבני אדם באמצעות יתושים והיא שכיחה בשני אזורים בעולם", מסביר ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל תחום מחלות זיהומיות במאוחדת. "במדינות שמדרום לסהרה ובמערב אפריקה, ומדינות דרום אמריקה, שם שכיחות המחלה נמוכה יותר אך מעת לעת יש התפרצויות, כפי שהתרחש בשנים 2017-2018 בברזיל. זו מחלה שברוב המקרים יכולה לגרום לחום קל או חולשה וכאבי שרירים אך בשיעורים קטנים ולא מבוטלים יכולה להביא גם לסיבוכים משמעותיים ואף לתמותה או פגיעה בכבד, כולל צהבת, או סיבוכים נוספים. מבין החולים שמצבם מסתבך, מדובר על תמותה של אחוזים בודדים.
הוא מוסיף ואומר כי אין לקדחת הצהובה טיפול ולכן מי שחולה בה יקבל בעיקר טיפול תומך כמו אשפוז, השגחה ונוזלים, ובמקרים קשים יותר טיפול נמרץ. "לכן הסיכוי להבריא הוא טוב יותר במדינות שבהן הטיפול טוב יותר. כשללא ספק אחת מדרכי ההתמודדות המרכזיות היא מניעה. באשר לחיסון, הוא ניתן במנה אחת והוא אחד החיסונים הבודדים שהוא חי מוחלש ולכן אי אפשר לתת אותו לחלק מהאוכלוסייה, כמו נשים בהיריון או מדוכאי חיסון, כמו כן, הוא יכול במקרים נדירים לגרום למחלה בגילאים מבוגרים. לאלה אנחנו ממליצים לבוא להתייעצות במרפאת מטיילים, ושם נוכל להבין האם מדובר באזור עם סיכון לקדחת הצהובה. אם מישהו נוסע לאיזור עם התפרצויות נמליץ לו לא לנסוע".
ששה מוסיף כי "מי שנוסע לדרום אמריקה כמו אגן האמזונס ובמדינות שגובלות איתה כמו פרו, בוליביה וקולומביה – מתחסן. לפני הקורונה מטיילים רבים באו לקבל את החיסון ובשנתיים האחרונות מרפאות המטיילים נעשו דלילות יותר. החיסון בעבר היה בהחלט יותר נפוץ אבל אנחנו רואים בשבועות האחרונים עלייה במרפאות המטיילים וזה פועל יוצא של התחדשות התיירות".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מבדיקתנו, ישנו מחסור נקודתי בחיסון בשבוע האחרון. זאת משום ירידה משמעותית בביקוש לפריט בשל הקורונה החל משנה שעברה, ירידה בצריכה שהחמירה עם התפשטות המגיפה וסגירת השמיים, אשר בעקבותיה נסגרו מרפאות המטיילים וכמויות רבות ירדו להשמדה. כמו כן לקוחות השוק לא רצו להזמין סחורה ולהתחייב בשל אי הוודאות שאפפה את שוק המטיילים בשנה זו. יחד עם זאת בעל הרישום נערך עם מלאי סביר, אשר נופק מהר מהצפוי בשל התחדשות תנועת המטיילים בחודשיים האחרונים".