Expecting, סטרט-אפ טכנולוגי חדש, מבקש להפוך את תחום הפונדקאות ותרומת הביציות לזמין, שקוף ואמין, עם מאגר של תורמות, פונדקאיות, קליניקות וסוכנויות פוריות. כעת הוא משלים בהצלחה סבב גיוס של מיליון דולר ממשקיעים ישראלים ואמריקנים.
הסטרט-אפ פיתח פלטפורמה למציאת התורמת והפונדקאית האידיאלית, ומאפשר תהליך גיוס דיגיטלי של תורמות ביציות ופונדקאיות פוטנציאליות, וכן מחבר הורים מיועדים מכל העולם עם סוכנויות וקליניקות פוריות בארה״ב. ״Expecting נוצר על ידי קבוצה של אנשים שהיו עדים לבלבול ולקושי הרב שכרוכים במסע המורכב אל ההורות, שעובר דרך פונדקאות או תרומת ביצית. רצינו לפשט את התהליך ולהפוך אותו לדיגיטלי, כדי שההתחלה המסובכת של המסע הזה תהיה קלה יותר״, אומר נדב רענן, מייסד-שותף ומנכ״ל Expecting.
3 צפייה בגלריה
Expecting, סטרט-אפ פונדקאות תרומת ביציות
Expecting, סטרט-אפ פונדקאות תרומת ביציות
Expecting, סטרט-אפ לחיפוש פונדקאות ותרומת ביציות
(צילום: יח"צ)
המאגר, מציינים בחברה, ידידותי למשתמשים וחינמי להורים מיועדים. הם צריכים פשוט להיכנס לאתר ולציין את ההעדפות שלהם, כדי להפעיל את יכולות הסינון והחיפוש של המאגר. הורים מיועדים יכולים גם לקבוע פגישה אונליין עם קליניקות וסוכנויות אמריקניות ישירות מהפלטפורמה, לקבל הצעות מחיר, להשוות בין האפשרויות וההצעות השונות, וכן למצוא מידע אמין על התהליך. המודל העסקי מבסס על עמלה שהאתר גובה מהסוכנויות, רק כאשר ישנה התאמה.

מחסור גדול בפונדקאיות

"במקום ללכת ברגל לכמה סוכנויות, לפתוח שם קלסר ולעבור על פרופילים, לקחנו את כל הדאטה מהסוכנויות שעובדות איתנו והעלינו לאתר", מסבירה רוני שוורץ דגני, מייסדת-שותפה ומנהלת השיווק של Expecting. "ככה ההורים המיועדים יכולים לשבת על הספה שלהם בסלון, להכניס בקלות את ההעדפות שלו ולקבל מאגר גדול של אפשרויות שלא מוגבלות למיקום הגיאוגרפי שלו ולבחור בפונדקאית או בתורמת הביצית".
3 צפייה בגלריה
נדב רענן ורוני שוורץ דגני
נדב רענן ורוני שוורץ דגני
"כולנו מוקפים בסיפורים של אנשים שנמצאים בתהליכים הקשים האלו". נדב רענן ורוני שוורץ דגני
(צילום: יח"צ)
בישראל, תהליכי פונדקאות ותרומת ביציות במימון המדינה אינם פתוחים עדיין בפני זוגות חד-מיניים, אך העניין עתיד להשתנות בתחילת השנה הבאה. שוורץ דגני צופה שהמהלך ייצר מחסור גדול בפונדקאיות בישראל ומציינת שיש גם זוגות סטרייטים בארץ שמעדיפים לעשות את ההליך בחו"ל. כך או כך, השוק הישראלי אינו במוקד הפעילות של החברה כרגע.

"פונדקאית יהודייה זה יוניקורן"

הליך פונדקאות בארה"ב יכול להגיע ל-150 אלף דולר, "והעלות התייקרה בחודשיים האחרונים בעשרות אחוזים, בגלל המחסור החריף בפונדקאיות בעקבות מגפת הקורונה, שהכתה בשוק הזה אנושות", מסבירה שוורץ דגני, "זוגות לוקחים משכנתא בשביל זה".
במחירי הפונדקאיות יש מדרג, שנובע בין השאר ממקום מגורי הפונדקאית ("ארה"ב הכי יקרה אבל גם הכי יציבה מבחינת הרגולציה"), אך נגזר גם מהשאלה הנצחית – מיהו יהודי. "פונדקאית יהודייה זה יוניקורן", מכריזה שוורץ דגני, "קשה למצוא ולכן גם העלויות של פונדקאית יהודייה גבוהות הרבה יותר".
"כולם מתחילים עם שאיפה לחפש תורמת שתהיה גבוהה, בלונדינית, עם עינים כחולות – כי אם אני כבר משלמת, אני רוצה לקבל תמורה לתשלום. ואז אנחנו מסתכלים במראה ומבינים שגם אנחנו לא נראים ככה"
היא הרי לא התורמת של הביצית, אז למה זה חשוב בעצם? "כי מבחינת חלק מהזרמים ביהדות, בשביל שהתינוק ייחשב ליהודי הוא צריך להיוולד מתוך ואגינה יהודייה. גם ביציות של תורמות יהודיות מבוקשות מאוד. זוגות רבים מעבירים את התינוקות תהליך של גיור לאחר הלידה, שגם הוא מורכב, לוקח שנים ועולה לא מעט".
מה עם הביקוש לשיער בלונדיני ועיניים כחולות? "כולם מתחילים עם שאיפה לחפש תורמת שתהיה גבוהה, בלונדינית, עם עינים כחולות – כי אם אני כבר משלמת, אני רוצה לקבל תמורה לתשלום. ואז אנחנו מסתכלים במראה ומבינים שגם אנחנו לא נראים ככה. אבל יש גם בלונדיניות גבוהות עם עיניים כחולות. יש לנו סוכנות שמתמחה בדוגמניות".
כלומר? "בעלת הסוכנות, דרום-אפריקאית, הייתה בעצמה תורמת ביציות כשהייתה בת 20, והחוויה שהיא עברה הייתה כל כך מטלטלת מבחינתה, התייחסו אליה כאל מספר ואחרי ששאבו לה את הביציות אמרו לה – 'קחי כוס תה וזהו, סיימת'. אז היא שמה לה למטרה לעשות את זה אחרת. היא מסתובבת בסוכנויות דוגמנות בעולם, מספרת את הסיפור האישי שלה ומגייסת בנות לתרומת ביציות. ובגלל שהן לא מארה"ב – אז המחיר שלהן למעשה נמוך בחצי ממחיר של ביציות מתורמות אמריקניות. והיא מדהימה".
"אנשים משלמים היום לסוכנויות ואומרים 'כשמישהי מתפנה – אנחנו לוקחים', בלי לראות את הבחורה ובלי לבדוק את ההתאמה"
לחברה יש תוכניות בהמשך שיסייעו לתיקון מחירי השוק. "הפונדקאית עצמה מקבלת רק 30 עד 70 אלף דולר, כשחלק מהשירותים מסביב יוכלו בעתיד לעבור דיגיטציה. שירותים משפטיים, ייעוץ פסיכולוגי, בדיקות ותרופות, וגם חלק מעבודת הסוכנויות עצמן, שעושות תפקיד חשוב מאוד בליווי התהליך. כיום יש להן גם תפקיד טכני של תיאום, ושם נוכל בעתיד להקטין את העלויות".
גם גיוס הפונדקאיות ותורמות הביציות קשה היום והמחסור מורגש. "אנשים משלמים היום לסוכנויות ואומרים 'כשמישהי מתפנה – אנחנו לוקחים', בלי לראות את הבחורה ובלי לבדוק את ההתאמה. בתוך מציאות כזו מורכבת אנחנו באים ומציעים כבר היום, ואף על פי שהמאגר שלנו פעיל רק מחודש אפריל, יותר מ-5,000 פרופילים של תורמות ביצית וקרוב ל-500 פונדקאיות שמוכנות להתחיל את התהליך מחר".
הפלטפורמה עוסקת גם בגיוס הפונדקאיות והתורמות. "את יכולה לעשות אצלנו את התהליך של הסינון הראשוני ואנחנו עושים סינון ראשוני ומעבירים את הפרטים לסוכנויות הרלוונטיות, כדי לעודד ולהזין את ההיצע".
"יש לי חברים שעוברים את זה כבר שנתיים וזה עדיין לא נפתר. הטלטלה הרגשית והטלטלה הכלכלית הן גדולות וקשות"
הסטרט-אפ הוקם בעקבות סיפורו האישי של אחד השותפים למיזם, שעבר עם בת זוגתו ניסיונות הפריה מלאכותית במשך שבע שנים בארה"ב, ו"כשהרופא אמר לו – זהו, מיציתם את כל האפשרויות, הוא הבין שאין לו מושג איך הוא ממשיך משם. לימים הם נכנסו להיריון ספונטנית ויש להם שלושה ילדים היום, אבל הכאב הזה נשאר איתו והוא היה חדור מטרה לפשט את השוק הזה ולהכניס אמון ושקיפות. וכולנו מוקפים בסיפורים של אנשים שנמצאים בתהליכים הקשים האלו".
3 צפייה בגלריה
Expecting, סטרט-אפ פונדקאות תרומת ביציות
Expecting, סטרט-אפ פונדקאות תרומת ביציות
Expecting, לפשט את השוק ולהכניס אמון ושקיפות
(צילום: יח"צ)
להורים המיועדים, אומרת שוורץ דגני, תהליך פונדקאות הוא מצב מורכב מאוד. "יש לי חברים שעוברים את זה כבר שנתיים וזה עדיין לא נפתר. הטלטלה הרגשית והטלטלה הכלכלית הן גדולות וקשות. אנשים גם חושבים שאם אני כבר משלם, אז אני רוצה לקבל וזה לא תמיד כך. אנחנו כפלטפורמה מנסים לרכז ולתת מידע נגיש ואמיתי, שאנשי מקצוע עברו עליו. יש לנו צוות יועצים, חלקם בעלי סוכנויות, וחלקם כאלה שעובדים בשוק הזה כבר 15 שנה – ושום דבר לא עולה אצלנו לפני שהם קוראים ומגיבים עליו".
שוורץ דגני מעדכנת שאלפי הורים מיועדים כבר פנו דרכם בחודשים האחרונים וחלקם כבר סגרו והתחילו את המסע שלהם להורות. "אני עושה מעקב, מדברת איתם באופן אישי, יש שם אנשים שמדברים איתי תוך שהם בוכים לתוך הכרית בלילה - חייבים להיות אנושיים בתוך הסיפור הזה".